با توجه به روز داروساز مشکلاتی که در خصوص این بیمه مربوط به دارو نیز وجود دارد بسیار مورد بحث بوده و همواره تلاش‎هایی برای رفع آن در نظر گرفته شده است.

یکی از دلایلی که داروهای کشورهای دیگر تا این حد نیز طرفدار دارد در خصوص نوع تهیه و فرآوری آن می‎‏باشد. برخی از داروسازان تلاش می‎کنند تا بهترین دارو را بسازند، اما به دلیل مشکلات مالی مربوطه این کار امکان پذیر نیست و همواره نیاز است تا ما نیز به چالش‎های این شغل بپردازیم.

مشکلات مربوط به دارو و مطالبات داروسازان

داروساز دارویی را با هزاران زحمت به وجود می‎آورد و بیمه ها هم نیز آن را تحت پوشش خود قرار می‎دهند اما آیا این بیمه‎ها هزینه‎های مربوط به دارو را به موقع پرداخت خواهند کرد؟ قطعا اینگونه نیست. بیمه‎ها شرایط خود را دارند و آنها هم از بدهی‎های عمده رنج می‎برند. بیمه‎ها قصد دارند تا تسویه کاملی را انجام دهند اما متأسفانه شرایطی که بر کار آنها حاکم است از انجام چنین ایده‎ای جلوگیری کرده و مانع آن می‎شود.

مشکلات مربوط به دارو و مطالبات داروسازان

یکی از ایده‎های مهم در زمینه‎ی خروج از چنین وضعیتی، حذف قیمت ثابت برای داروها می‎باشد. از زمانی که صحبتی در خصوص این طرح نیز ارائه شد، مخالفت‎ها اعلام گردید، زیرا چنین راه حلی امکان پذیر نخواهد بود. قیمت‎ها در زمینه‎ی دارو باید با توجه به مواد اولیه آن تعیین شود. زمانی که مواد اولیه نیز دائما در حال تغییر قیمت است، قطعا قیمتی که مرتبط با داروها می‎باشد هم نباید با یک نرخ ثابت پایدار عرضه گردد.

فعالیت بین وزارت بهداشت، داروسازان و همچنین سازمان‎های بیمه‎گر و بیمارستان‎ها همانند یک زنجیره به یکدیگر وابسته می‎باشد و تنها اختلال در کار هریک از آنها به کل این سیستم ضربه جدی وارد خواهد کرد. اغلب داروها از مواد اولیه هندی یا چینی ساخته می‎شوند، اگر تحریمی در میان باشد این کشورها مواد اولیه را نمی‎دهند و در نهایت داروها هم با کمبود مواجه خواهند شد. هر کشوری که پول بهتری پرداخت کند مواد اولیه بهتری دریافت خواهد کرد به همین دلیل مابین دارو ی ایرانی و سایر کشورهای اروپایی تفاوت چشمگیری وجود دارد.

مشکلات مربوط به دارو و مطالبات داروسازان

ما نباید هر وسیله یا ماده‎ی قابل استفاده‎ای را در علم پزشکی به سیستم دارویی وارد کنیم و از بیمه هم برای آن کمک بگیریم، تنها داروهای ضروری باید در این لیست قرار داشته باشند. مثلا ضرورتی ندارد که ژل تزریقی در زمره‎ی لیست دارویی قرار گیرد و قیمت آن نیز به نرخ مصوب باشد. تفاوت قیمت دلاری و ریالی هم موجب شده تا داروهای وارد شده به کشور برای ترخیص با روند طولانی مدتی همراه شوند به همین دلیل برخی از داروها در کشور کمیاب شده‎اند و از نهایت ذخیره آنها نیز استفاده می‎شود.

منبع:

نی تیوز

نظر شما درباره مشکلات مربوط به دارو و مطالبات داروسازان چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.