بیماران تالاسمی بیمارانی هستند که معمولا تحت تأثیر درمان نیاز به داروهای مختلفی دارند از این رو تأمین کردن داروی آنها نقش مهمی در رفع نیازها خواهد داشت.

داروهایی که برای بیماران تالاسمی مورد استفاده قرار می‎گیرد در انواع متفاوتی می‎باشد. برخی از آنها به صورت کاملا تزریقی و برخی از آنها به صورت خوراکی باید مصرف گردند، همچنین علاوه بر این موارد می‎توان به تولیدات داخلی و خارجی هم اشاره داشت. شاید در آینده‎ای دور داروهایی که از خارج وارد ایران می‎شود تحت تأثیر قرار گیرد و به تعداد کمتری وارد شود اما تولیدات داخلی که به مراتب هم پای تولیدات خارجی می‎باشد می‎تواند این مشکل را نیز به صورت کامل برطرف نماید.

مشکل تأمین دارو در بیماران تالاسمی

اگر نیاز باشد تا داروها یا آمپول‎های مصرفی برای بیماران تالاسمی نیز دچار تغییر شود این تغییر در قیمت‎ها نیازمند حمایت‎هایی از سوی دولت است. علاوه بر آن ارگان‎هایی که بیمه این بیماران را نیز برعهده دارند هم باید همکاری لازم را داشته باشند و در اسرع وقت افزایش قیمت فعلی را به نوعی جبران نمایند. در حال حاضر هزینه‎ای که برای آمپول‎های این گروه از افراد نیز در نظر گرفته می‎شود هزینه بسیار کمی خواهد بود که می‎تواند در طی افزایش قیمت‎ها جهش خوبی را تجربه کند. شاید این جهش برای هزینه‎های صرف شده بسیار زیاد نباشد اما برای افرادی که در حال استفاده هستند هزینه زیادی خواهد بود.

مشکل تأمین دارو در بیماران تالاسمی

داروی مهمی که این افراد استفاده می‎کنند دیسفرال نامیده می‎شود. در صورتی که داروهای دیسفرال از قیمت فعلی نیز فراتر بروند دیگر کسی تمایلی به استفاده از آنها ندارد، زیرا هزینه زیادی را باید صرف کند، در نتیجه به دنبال نمونه‎های بازار سیاه می‎گردند که به مراتب خطرات و عوارض بسیار بدتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین باید چاره‎ای به حال افرادی کرد که بدن آنها تنها به نمونه‎های وارداتی این نوع از داروها نیز پاسخ می‎دهد.

مشکل تأمین دارو در بیماران تالاسمی

بیماران تالاسمی و حتی بیمارانی که از بیماری هموفیلی رنج می‎برند رفته رفته هزینه‎های زیادی بر دوش آنها تحمیل می‎شود. بنابراین دیگر طاقت آن را ندارند که مهمترین عنصر در سلامتی آنها یعنی دارو روز به روز افزایش قیمت پیدا کند. بار بیماری‎های مذکور بسیار سنگین‎تر از تصور ما خواهد بود. خوشبختانه با توجه به امر پیشگیری و درمان کنترل خوبی بر روی این بیماری‎ها نیز انجام گرفته است اما باید به این نکته هم توجه داشت که این کنترل باید به صورت کاملا مستمر باشد و خللی در آن ایجاد نشود.

نظر شما درباره مشکل تأمین دارو در بیماران تالاسمی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز