مسئله داشتن شغل این روزها به یکی از مهمترین مسائل و مشکلات تبدیل شده است. نبود بیمه اجباری یکی از تهدید آمیز ترین مسائل در هر شغلی می‎باشد.

شغل مناسب این روزها بسیار کم است. بنابراین هر شغلی که وجود داشته باشد می‎تواند به عنوان راه حلی خوب مورد استفاده قرار گیرد تا در این شرایط بد اقتصادی ذره‎ای از بار مشکلات را بکاهد. اما در حال حاضر شغل ممکن است که باشد، اما ماندن در آن و استفاده از مزایای آن بسیار کم است. به عنوان مثال می‎‌توان گفت که شغل‎ها امروزه اغلب از بیمه اختیاری بهره می‎برند.

بیمه اختیاری و معضل کار با آن

معضلات نداشتن امنیت شغلی

بیمه اختیاری بیمه‎ای است که امنیت شغلی ندارد و هر زمان که کارفرما بخواهد امکان بیرون کردن فرد مورد نظر وجود دارد. این مسئله موجب خواهد شد که کارفرمایان در هر لحظه بر اساس مسائل مختلف اقدام به بیرون کردن فرد کنند. فرد با وجود چنین شرایطی نمی‎تواند به عنوان یک نیروی کاری فعال از تمام توان خود مایه بگذارد. زیرا شرایط برای او مطلوب نیست و ترجیح می‎دهد که با وجود نبود امینت شغلی به شغلی روی آورد که درآمد ماهانه آن بیشتر باشد. این افراد در زمان بیمار شدن به دلیل نبودن دفترچه‌های بیمه و درمانی نمی‎توانند هزینه‎ها را بپردازند و به ناچار بار سنگین بیماری را تحمل می‎کنند.

بیمه اختیاری و معضل کار با آن

در گذشته قراردادها از ارزش بالاتری برخوردار بودند. اما امروزه این شرایط وجود ندارد. اغلب کارفرمایان از نیاز کاری افراد بیکار باخبر هستند و می‎دانند برخی از آنها به حقوق ماهانه خود احتیاج دارند. از همین رو قرارداد رسمی را بین خود و فردی که برای آنها کار می‎کند منعقد نمی‎کنند. در نهایت می‎توان گفت که ماندن فرد تنها به خودش بستگی دارد. اگر از همان حقوق رضایت داشته باشد و کاری به کارفرما نداشته باشد در شغل باقی خواهد ماند. در غیر این صورت باید استعفای خود را اعلام نماید. زیرا حقوقی به او پرداخت نخواهد شد و به دلیل نبود قرارداد دو طرف خرده‎ای بر کار کارفرما هم وجود ندارد.

به همین دلیل در کاری که بیمه اختیاری وجود دارد نباید وارد شد. زیرا پرداخت این بیمه بر عهده خود فرد می‎باشد و کارفرما مسئولیتی در قبال آن ندارد. پس این بیمه هم هر زمان که پرداختی صورت نپذیرد قطع خواهد شد و اداره کار نیز تعهدی برای پرداخت آن به جهت استفاده از بیمه بیکاری ندارد.

بیمه اختیاری و معضل کار با آن

بیمه اختیاری، اجباری نادرست

برخی از مواقع نیروی کاری از بیمه خبری ندارد. یعنی در صورتی که تحقیقی در رابطه با کار خود در کارگاه داشته باشد متوجه خواهد شد که طبق قوانین کار در این کارگاه باید بیمه اجباری شود و در غیر این صورت می‎تواند به ضرر او تمام شود. اما با همین شرایط هم باز هم افرادی هستند که به دلیل نیاز کاری خود به فعالیت ادامه می‎دهند و مشکلی برای آنها به وجود نمی‎آید. اما با این وجود تنها راه حل استفاده از بیمه اختیاری می‎باشد که حتی تا سن 50 سالگی هم بیمه شدن در این زمینه امکان پذیر است. در صورتی که کارگری به دلیل شرایط نامعلوم بیمه اختیاری داشته باشد اما بعد از مدتی آن را پرداخت نکند سابقه بیمه او برای سه دوره حفظ خواهد شد، اما پس از آن از بین خواهد رفت.

بیمه اختیاری به صورت کوتاه مدت می‎تواند یک سری از مزایای کاری را برای فرد در نظر گیرد. اما این مزایا به صورت بلند مدت نخواهد بود، زیرا فرد از بیمه اجباری استفاده نمی‎کند.

نظر شما درباره بیمه اختیاری و معضل کار با آن چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز