بیمه زلزله یکی از کم اهمیت ترین بیمه‎ها در فرهنگ ما می‌باشد که زیرمجموعه‎ای از بیمه آتش سوزی خواهد بود و درصد زیادی از خسارات را جبران خواهد کرد.

سال 96 یکی از بدترین سالها در تاریخ ایران بود. زیرا در این سال اتفاقات بسیار زیادی رخ داد. سال 96 همانند سال 82 و دیگر سالهایی که زلزله جان بسیاری از هموطنان ما را گرفت، سالی پر از غم و اندوه بودد. دولت، بسیاری از مسئولین و مردم کمک رسانی‎های لازم را در این زمینه انجام دادند. اما آیا همیشه این کمک رسانی‎ها کافی است یا باید چاره‌ای برای پیشگیری از این اتفاق رخ دهد.

اهمیت بیمه زلزله

متأسفانه در سال جاری تعداد زمین لرزه‎ها و پس لرزه‎‏های ناشی از آن در بسیاری از شهرهای کشور بسیار زیاد بود. در حالی که در هیچ یک از این زمین لرزه‎ها هیچگونه توجهی به اهمیت و ضرورت بیمه زلزله نشده و هیچگاه حتی در یک برنامه تلویزیونی هم در خصوص آن به بحث و بررسی پرداخته نشده است. این بسیار مهم است که ما خود وظیفه فرهنگ سازی را داریم و نباید انتظاری از سایر افراد داشته باشیم.

اهمیت بیمه زلزله

لزوم داشتن بیمه زلزله

در هر زلزله‎ای تعداد زیادی از خانه‎ها نابود و تعداد زیادی از هموطنان بی خانمان می‎شوند. قطعا کانکس‎ها و خانه‎های جدید هیچگاه جایی برای خانه‎های قدیمی و پرمهر آنها نمی‌شود. درصد زیادی از آنها دوست، آشنا و افراد نزدیک خانواده خود را از دست می‎دهند. همچنین علاوه بر اینها از دست رفتن خودروها و سرمایه زندگی را نباید نادیده گرفت. در همه این موارد بیمه زلزله می‎تواند به عنوان یک کمک بسیار خوب تمامی مشکلات را جبران نماید. بنابراین باید به بیمه زلزله توجه لازم را داشته باشید. درصد پرداخت این خسارات از سوی بیمه زلزله در حدود نود درصد می‎باشد. قطعا این عدد برای جبران خسارات بزرگ بسیار خوب است.

نحوه استفاده از بیمه زلزله

برای آنکه بتوانید از بیمه زلزله استفاده کنید، نیاز است تا در اولین فرصت به یکی از شعب بیمه مراجعه نمایید. سپس در ابتدا بیمه آتش سوزی را برای خود برگزینید . این بیمه علاوه بر آنکه می‎تواند تمامی خسارات ناشی از آتش سوزی سرمایه شما را پرداخت نماید، در کنار آن می‎تواند هزینه مربوط به زلزله و خسارات آن را هم بپردازد. قطعا با یک تیر دو نشان را هدف قرار خواهید داد و این به نفع شما می‎باشد.

اهمیت بیمه زلزله

بر اساس اینکه شما کدام یک از واحدهای خود را به بیمه زلزله مجهز می‌کنید میزان حق بیمه متفاوت است. واحد هایی وجود دارند که صنعتی هستند، قطعا میزان حق بیمه با توجه به عمق زلزله و خرابی‎های پس از آن با بیمه کردن برای یک منزل مسکونی متفاوت خواهد بود. در زمانی که شما یک منزل مسکونی را بیمه زلزله خواهید کرد هم حق بیمه با توجه به قیمت اصلی خانه و سازه‎های به کار رفته در آن متفاوت خواهد بود. بنابراین همه آنها به یک میزان محاسبه نمی‎شود.

زمانی که زمین لرزه‎ای رخ می‎دهد، برای استفاده از بیمه زلزله نیاز است تا در حدود ده روز اول پس از حادثه برای انجام کارهای اولیه به بیمه مورد نظر خود مراجعه نمایید. بیمه ظرف مدت 15 روز اموال آسیب دیده شده را برآورد می‎کند و مبلغ نهایی را تعیین خواهد کرد. نکته مهم این است که پس از وقوع هر نوع حادثه‎ای نباید در محل مورد نظر تغییراتی را اعمال نمایید. زیرا احتمال خسارات عمدی بالاتر رفته و بیمه تقبل نخواهد کرد.

نظر شما درباره اهمیت بیمه زلزله چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

صبحانه آنلاین