بیمه بیکاری یکی از حقوق‎های نسبتا مناسبی است که برای شرایط اجباری بیکار شدن فرد در نظر گرفته شده است. این بیمه در حدود نصف حقوق یک کارمند یا کارگر محاسبه می‎شود.

تفاوت پرداخت بیمه بیکاری در افراد

سه فرد را در نظر بگیرید. یکی از این افراد متأهل بدون فرزند، دیگری متأهل با فرزند و نفر سوم هم مجرد است. هریک از این افراد درصد متفاوتی از حقوق و مزایای بیمه بیکاری را دریافت خواهند کرد. فرد مجرد از بین آنها کمتر، فرد متأهل بدون فرزند در رتبه بعدی و فردی که متأهل و دارای فرزند است از سهم بیشتری بهره می‎برد. بنابراین بسیار مهم است که در کدام یک از این گروهها قرار دارید.

بیمه بیکاری در افراد متأهل و مجرد

فردی که می‎تواند از بیمه بیکاری استفاده کند باید زمانی در حدود بیشتر از شش ماه در اداره، سازمان و یا کارگاهی به کار مشغول باشد. این فرد پس از مدتی به دلایل مختلف از کار خود بیکار شود، اما این بیکاری اختیاری نیست و بنا به دستور  کارفرما می‎باشد. برخی مواقع هم در جریان کار فرد به دلیل وارد شدن ضربه‎های مختلف یا به دلیل کهولت سن دیگر توان کار کردن را ندارد و در نتیجه با مشکلاتی همراه خواهد شد که بازده لازم را برای انجام کار نخواهد داشت.

بیمه بیکاری در افراد متأهل و مجرد

شروط لازم برای دریافت بیمه بیکاری

این افراد باید یکی از شروط اولیه را باید دارا باشند. شرط مهم بیمه شدن به مدت شش ماه و بیشتر است. در صورتی که بیمه شما کمتر از شش ماه باشد قطعا نمی‎توانید از حقوق بیکاری بهره ببرید.

افرادی که متأهل هستند از سهم بیشتری نسبت به افراد مجرد بهره می‎برند در نتیجه داشتن این دو شرط می‎‏تواند درصدی به حقوق شما اضافه نماید. افرادی که فرزند نیز داشته باشند از این حقوق تا حدود ده درصد بیشتر بهره می‎برند. هرچه تعداد فرزندان شما بیشتر باشد میزان بهره مندی تا ده درصد افزایش خواهد یافت.

فردی که قصد دارد از بیمه بیکاری خود استفاده نماید تنها یک ماه بعد از بیکاری فرصت دارد تا برای این کار اقدام کند. البته در این مدت نباید در جایی مشغول به کار شود. پرونده‌ای که او در خصوص بیکاری خود تشکیل می‎دهد در یکی از شعبه‎های بیمه تأمین اجتماعی شهر خود فرد است.

این پرونده می‎تواند در جلسات مختلفی مورد بررسی قرار گیرد و سپس پس از بازرسی‎های متعدد در نهایت رأی نهایی صادر خواهد شد. شما می‎توانید به صورت ماهانه در حدود پنجاه و پنج درصد از حقوق یک کارگر یا کارمند را در حساب خود داشته باشید. برخی از مواقع به دلیل طولانی شدن پروسه بیمه بیکاری این حقوق به صورت یکجا واریز می‌شود، اما در برخی مواقع هم به صورت ماهانه واریز خواهد شد.

بیمه بیکاری در افراد متأهل و مجرد

بر اساس سابقه کاری و اینکه میزان پرداخت حق بیمه تا چه سالهایی ادامه داشته دریافتی نیز متفاوت خواهد بود. کمترین میزان دریافتی برای شش ماه متوالی بوده و بیشترین میزان دریافتی برای پنجاه ماه می‎باشد که معمولا آخرین حد پرداختی به افرادی تعلق دارد که متأهل هستند.

نظر شما درباره بیمه بیکاری در افراد متأهل و مجرد چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز