بیمه عمر یکی از رشته‎های بیمه‎ای است که اخیرا در ایران معرفی شده. اما از زمان معرفی تغییر زیادی در درصد استفاده از آن رخ نداده است. بیمه عمر در کشورهای دیگر نسبت به ایران رشد چشمگیری داشته است.

به همین دلیل از نظر بسیاری از متخصصان در این زمینه باید تغییراتی در این رشته بیمه‌ای رخ دهد تا میزان گرایش به آن افزایش پیدا کند. زیرا بیمه عمر علاوه بر خدمات بیمه میزان سرمایه گذاری افراد را هم افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد مزایای بیمه عمر را با سرمایه گذاری در بانک‌ها مقایسه می‌کنند که خوشبختانه در این مقایسه هم بیمه عمر نسبت به بانک‌ها پیشی گرفته است.

بیمه عمر، سرمایه‎ای برای آینده

اگر مزایای بیمه عمر را در آینده بررسی کنیم سود بسیاری برای جامعه و فرد خواهد داشت. زیرا این سرمایه می‌تواند در تولید به کار گرفته شود و علاوه بر تولید می‌توان از آن به عنوان سرمایه‌ای برای ادامه حیات هم استفاده نمود. در حقیقت بیمه عمر می‌تواند یک سرمایه گذاری اندک اما با سرمایه گذاری بسیار بزرگ درآینده برابر باشد. در این راه تنها فردی که سود اصلی را به دست خواهد آرود تنها خود فرد سرمایه گذار خواهد بود. پس چرا افراد نمی‎توانند از سرمایه گذاری در این راه استفاده کنند و هنوز هم به قراردادن سرمایه در بانک‌ها اعتقاد دارند؟

در سالهای اخیر با بررسی‌های متعدد به این نتیجه می‌رسیم که بیمه عمر به خوبی عمل کرده. اما باز هم روند افزایشی همچون کشورهای خارجی ندارد. پس هنوز هم فرهنگ سازی در این زمینه مشکل دارد و باید شرایط بهتری را داشته باشد. فرهنگ سازی باید به صورت مداوم از طریق تمام رسانه‌های اجتماعی صورت گیرد. متأسفانه در ایران فرهنگ سازی تنها برای یک فاصله زمانی کوتاه انجام خواهد شد که در نتیجه همه افراد نمی‌توانند با مزایای استفاده از بیمه عمر آشنا شوند.

یک کارمند ممکن است که برای این روزهای خود برنامه‌ای نداشته باشد و شرایط را بسیار مناسب بداند؛ اما قطعا در زمان بازنشستگی خود به مشکل برخواهد خورد. زیرا در آن زمان تمام هزینه‎ها با دوران کارمندی وی فرق دارد و بسیار افزایش یافته است، در نتیجه حقوق آخرین ماه کاری آن هیچ تأثیری در زندگی نخواهد داشت. چه خوب است که فرد بتواند از منبع دیگری هم برای آتیه خود استفاده نماید. این منبع خوب همان بیمه عمر می‎باشد، شاید مزایایی بسیار غنی‎تر از بازنشستگی را به فرد هدیه دهد.

بیمه عمر و باز هم عدم موفقیت ایران در این رشته بیمه ای

اهمیت بیمه عمر در بازنشستگی

معمولا فرد در زمان بازنشستگی نمی‎تواند سرمایه زیادی به دست آورد و معمولا پرداخت حق بیمه بر اساس وضعیت مالی وی تعیین نمی‎شود. همین امر می‎تواند در زندگی او اثر گذار باشد و کم کم برای استفاده از شرایط بیمه تأمین اجتماعی هم به مشکلات شدید اقتصادی بر بخورد. اما زمانی که فرد بیمه عمر را برای آینده خود در نظر می گیرد قطعا می‎تواند بر اساس شرایط مالی خود میزان پرداختی را تعیین کند. علاوه بر آن از مبلغ سرمایه گذاری شد وام نیز تهیه کند. همچنین پوشش بیمه‎ای خوبی را برای خود و فرزندان پدید آورد.

هر فردی برای آینده خود تصمیماتی دارد، اما فردی که می‎داند شغل خوبی ندارد و در آینده مبلغ قابل توجهی را برای ادامه زندگی دریافت نخواهد کرد، از آینده خود هراس دارد. این هراس می‎تواند بر روی زندگی اجتماعی وی هم اثر گذار باشد. در نتیجه داشتن بیمه عمر از این جهت هم می‌تواند به فرد کمک کند و یک خیال آسوده را برای او پدید آورد. داشتن امنیت در آینده بزرگترین ویژگی خواهد بود که می‌تواند آینده ما را شاد و دلخواه گرداند.

عوامل موثر بر بیمه عمر

عوامل زیادی در ایران وجود دارند که می‌توانند مانعی برای توسعه یافتن بیمه عمر باشند. یکی از این عوامل که شاید مهمترین آنها هم به شمار آید، عامل اقتصاد است. مورد بعدی عامل سیاسی، مذهبی و همچنین فرهنگی خواهد بود. تمامی این عوامل از جهات گوناگون می‎توانند به ذهن فرد فشار وارد آورند تا در نهایت او را از قبول آینده‎ای او منصرف سازند. در صورتی که ما بتوانیم این عوامل را به شیوه‎ای مطلوب در جامعه خود به وجود آوریم قطعا جایگاه بیمه عمر هم بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد.