در زمینه دارویی در کشور معضلات زیادی وجود دارد که یکی از آنها یارانه دارویی است. یارانه‌ای که نقشی مهم در کاهش هزینه‎ها دارد.

دولت باید بتواند از طرق مختلف هزینه‌هایی را وارد سیستم کند تا هزینه‌های فعلی کاهش یابند. به عنوان مثال اگر بتوان یارانه دارویی را با میزان صحیح و در زمان درست به سیستم تزریق نمود، بیمه‌ها نیز هزینه‌های خود را دریافت خواهند کرد. و در پی این موضوع در باجه‌های داروخانه‌ها با تحت پوشش نبودن یک بیمه مواجه نخواهیم شد. در این صورت رضایت بیمه‌ها و رضایت مردمی که مصرف کننده این داروها هستند به وجود خواهد آمد که خود از بزرگترین اهداف می‌باشد.

یارانه دارویی و نبود حمایت از بیمه ها

در شرایط فعلی دولت نمی‌تواند همزمان بدهی‎های به وجود آمده در زمینه دارویی و سلامت کشور را پرداخت نماید. زیرا بخش‌های دیگری هم وجود دارد که باید این بودجه در بین آنها تقسیم شود. بنابراین درصد کمی از بدهی‌ها پرداخت خواهد شد و درصد زیادی از آنها نیز باقی خواهد ماند. در این صورت ورود بخش خصوصی یکی از بهترین راه حل‌ها به شمار می رود که دولت باید همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

نقش دولت در یارانه دارویی

تا زمانی که دولت از بخش خصوصی برای ورود به حوزه سلامت و تأمین نیازها حمایتی به عمل نیاورد این بخش هم وارد نخواهد شد. در صورتی که بخش خصوصی به سیستم دارویی نیز نفوذ کند علاوه بر یارانه دارویی می‌توان بسیاری از بدهی‌های گذشته در این زمینه را جبران نمود. در این صورت شرایط برای فعالیت دوباره نیز امکان پذیر خواهد بود و این سیستم به همان صورت قبلی باز خواهد گشت. در این بین مردم نیز ضرر نخواهند کرد و می‌توانند به بهترین شکل ممکن تنها به درمان بیماری عزیزان خود فکر کنند و حواشی آن که شامل تأمین دارو می‌باشد را به خاطره‌ها بسپارند.

یارانه دارویی و نبود حمایت از بیمه ها

درصدی از داروها از خارج از کشور تأمین می‌شوند. داروهایی که زندگی افراد بسیاری به آنها وابسته خواهد بود. این داروها با توجه به آنکه ارز نیز قیمتی ثبت ندارد از سوی شرکت‌های دارویی وارد نمی‌شوند و در این صورت بازار دارویی کشور با شرایط نابسامانی مواجه خواهد شد. ورود بخش خصوصی برای تأمین چنین هزینه‎های ناگهانی می‎تواند مفید واقع شود و شرایط بازار را بهبود بخشد. در غیر این صورت بیشتر شرکت‌های دارویی به دلیل وجود ضررهای بسیار از این واردات نیز امتناع می‌ورزند.

یارانه دارویی و نبود حمایت از بیمه ها

علاوه بر آن در صورتی که قیمت ارز نیز تغییر پیدا کند، به دلیل تغییر در قیمت مواد اولیه برای ساخت داروها با گرانی مواجه خواهیم شد که می‌تواند شرایط را نابسامان‌تر کند. پس هرچه سریع‌تر دولت باید بتواند رضایت بیمه‌ها را به مانند قبل باز گرداند. علاوه بر آن باید بتواند این هزینه‌های اضافی را جبران نمایید تا قیمت داروها به صورت سرسام آوری تغییر پیدا نکند. در این بین مردم نیز نباید ضرری را از جیب پس دهند. بهترین راه کار فعلی ورود بخش خصوصی به این فعالیت‌ها خواهد بود.

منبع:

http://tnews.ir/%d8%ae%d8%a8%d8%b1%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%85%d8%ac%d9%84%d8%b3/0fa1112591385.html#%d8%b9%d8%af%d9%85-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%ae%d8%b4-%d8%ae%d8%b5%d9%88%d8%b5%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%81%d8%b9-%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85