این روزها خبر ازدواج با وجود هزینه‎های زیاد کمتر به گوش می‎رسد. افراد باید سالهای زیادی تلاش کنند تا بتوانند هزینه‎های ازدواج اعم از برپایی جشن عروسی، اجاره کردن خانه و . . . را به دست آورند. اما همانطور که می‎دانید همه اینها به فرد بستگی دارد، برخی از افراد هستند که قبل از سن سی سالگی تمامی شرایط زندگی ایده آل را به دست می‎آورند اما برخی دیگر از افراد هستند که تا سالهای بعدی هم نمی‎توانند. بیمه تأمین اجتماعی شرایط بسیار خوبی را به عنوان کمک هزینه ازدواج برای واجدین شرایط در نظر گرفته است که می‎تواند بسیار سودمند باشد.

شرایط استفاده از کمک هزینه ازدواج

افرادی که می‎توانند از این شرایط استفاده کنند باید دارای شرایطی خاص باشند. در نتیجه هر فردی نمی‌تواند از کمک هزینه ازدواج بیمه تأمین اجتماعی بهره مند شود. این شرایط هم چندان سخت و غیر ممکن نیست. تنها کافی است که فرد برای چند سالی زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد که این فاصله زمانی بر اساس تعداد روز تعیین شده است. در حقیقت اگر فردی بتواند به مدت 720 روز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد می‌تواند از مزایای کمک هزینه ازدواج استفاده کند. علاوه بر آن فرد باید بتواند به ازدواجی اصولی و پایبند معتقد باشد. این شرایط یعنی در اولین ازدواج و همچنین در ازدواج دائمی این شرایط مورد قبول است.

کمک هزینه ازدواج ، خدمت هدفمندی از تأمین اجتماعیکمک هزینه ازدواج ، خدمت هدفمندی از تأمین اجتماعی

شرایط تامین اجتماعی برای دریافت کمک هزینه ازدواج

اگر کمی بیشتر به این موضوع اشاره کنیم متوجه خواهیم شد که به عنوان مثال فردی کمتر از 720 روز زیر پوشش تأمین اجتماعی باشد معادل با حدودا دو سال اما این تعداد روزها باید در فاصله زمانی 5 سال قبل از ازدواج و صورت گرفته باشد. در این سالها باید فرد در ارتباط با کارفرمای خود باشد، به عنوان مثال اگر فردی وجود دارد که در حدود شش سال قبل سابقه‌ای برابر با 720 روز بیمه تأمین اجتماعی را در کارنامه خود دارد جزء واجدین شریط محسوب نمی‌شود.

همچنین اگر ازدواجی موقت را در سر داشته باشد و علاوه بر آن این ازدواج به شیوه‎ای تعیین شود که چندمین ازدواج وی باشد، از نظر بیمه تأمین اجتماعی مورد قبول نیست و نمی‎تواند از این شرایط که شامل دریافت کمک هزینه ازدواج آن هم در حد معقولی، استفاده نماید.

تاثیر حقوق دریافتی بر کمک هزینه

یکی از مهمترین ویژگی‎هایی که این کمک هزینه ازدواج با خود به همراه دارد میزان حقوقی می‎باشد که یک فرد در طی ماه آخر دریافت نموده است.
هرچه میزان حقوق دریافتی و تأیید شده از سوی بیمه تأمین اجتماعی بالاتر باشد، در نتیجه فرد می‎تواند از شرایط بهتری بهره‎مند شود. پس نه می‎توان حقی کمتر و نه حقی بیشتر را طلب کرد و تمامی شرایط برای همه افراد ازدواج کرده به یک شکل خواهد بود. مهمترین ویژگی دیگر اینترنتی شدن کارها می‎باشد.

در گذشته افرادی که شرایط استفاده از کمک هزینه ازدواج را داشتند باید مدت طولانی صبر می‎کردند تا می‎توانستند به هدف خود برسند. اما این زمان در سالهای اخیر به علت جمعیت زیاد متقاضی افزایش یافت و در نتیجه این صف‎ها تا ساعت‎های طولانی به طول می‎انجامید. سازمان تأمین اجتماعی با خیل عظیمی از اعتراضات مردمی در این زمینه مواجه شد تلاش کرد تا این زمان یعنی مراجعه حضوری مردم به شعب در صف ماندن و گرفتاری دیگر را با استفاده سامانه‎ای غیر حضوری برطرف نماید.

همکاری متقابل ثبت احوال و تامین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با هماهنگی ثبت احوال، پس از عقد یک زوج شرایط مورد نظر را بررسی می‎نماید. در صورتی که این زوج دارای شرایط لازم باشند، ثبت احوال از طریق سامانه خود واجدین شرایط را به بیمه تأمین اجتماعی برای دریافت کمک هزینه ازدواج معرفی می‎نماید. بیمه تأمین اجتماعی هم بدون هیچ دردسری بر اساس شماره حسابی که این افراد نزد بیمه دارند، مبلغ را وارد حساب شخص خواهد کرد و برای آنها آرزوی سلامتی و خوشبختی دارد.

اما شاید افراد دوست داشته باشند تا از نحوه محاسبه عدد نهایی که به عنوان کمک هزینه ازدواج در نظر گرفته شده اطلاعی داشته باشند. در حقیقت همانطور که گفته شد، میزان این کمک هزینه بستگی به حقوق نهایی شما در آخرین ماه کاری دارد. این میزان برای افرادی که هم اکنون در حال فعالیت هستند قطعا بیشتر است. در نتیجه مزد یا حقوق متوســط هر بیمه‌شــده از تقســیم کردن مجموع حقوق دریافتی بیمه‌شــده در دو ســال قبل از ازدواج که برمبنای آن از وی حق بیمه کسر شده است، بر عدد 24 به دست می‌آید و عدد نهایی برای دریافت کمک هزینه تعیین می‌شود.