زمان زیادی از تصویب وزرای جدید و آغاز به کار چهارساله آنها نمی‎گذرد و مشکلات یکی از پس دیگری آشکار شده است. در صدر مشکلات در حقیقت می‎توان به مشکل مرتبط با طرح تحول سلامت و اعتراضات اخیر اشاره نمود. مشخص نیست که این اعتراضات از چه زمانی و به چه دلایلی آغاز شده‎اند، اما بنظر کاملا منطقی می‎رسند و تنها راه حل چاره ای برای از بین بردن آنها خواهد بود.

چه بر سر طرح تحول سلامت خواهد آمد؟؟

طرح تحول سلامت یکی از طرح‎هایی است که با سلامت مردم در ایران سر و کار دارد و با تحولات عظیم خود همواره طالب هزینه‎های بسیاری هم می‎باشد که باید به این هزینه‎ها به دقت اشاره نمود. اما آیا با وجود این هزینه‎ها باز هم طرح تحول سلامت ادامه دار خواهد شد و در این چهار سال هم از آن در تمام کشور استفاده خواهد شد. نظام سلامت نظامی است که فرقی ندارد در روستا باشید یا در شهر نیاز به آن ضروری می‎باشد.

 

چه افرادی در طرح تحول سلامت ضربه دیده اند؟؟

از جمله اماکنی که در اثر این طرح به گفته فعالان در این عرصه، ستم دیده‎اند مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های دولتی بوده‎اند. زیرا با وجود فعالیت‎های بسیار زیاد در طرح تحول سلامت، اما باز هم مشکلات باقی است و حقوق کارکنان و تسویه‎های باقی مانده به خوبی اجرا نخواهد شد. شک و  دودلی که در کار رخ می‎دهد می تواند بر توان کاری فعالان و کادر درمانی نیز اثرگذار باشد.

چه بر سر طرح تحول سلامت خواهد آمد؟؟

ترس فعالان از این است که این طرح همچنان ادامه داشته باشد و برخی از افراد از این راه به سودهای خوبی برسند و برخی دیگر در همان جا درجا بزنند. در حالی که باید به این موضوع دقت لازم صورت گیرد و به صورت یکسان تمام کشور را از مزایای این طرح برخوردار کرد، نه اینکه یک سری از آنها سود بسیاری و دیگری هیچ سودی را نبرند. این موضوع خود یک نابربری را پدید خواهد آورد.

چرا مردم به طرح تحول سلامت نیاز دارند؟؟

اگر چه این طرح برای فعالان سود زیادی در بر نداشته، اما آنچه در این رابطه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  کاهش هزینه‎های پرداختی از جیب مردم خواهد بود. مردم دوست دارند که هزینه کمتری را بپردازند، اما بازهم مشکلات رخ داده در این زمینه را همین مردم باید تاوان پس بدهند. زیرا خدمت دریافت کنندگان از نظام همین مردم عادی می‎باشند که به دلیل مشکلات مالی نگران هزینه‎های درمانی خواهند بود.

چه بر سر طرح تحول سلامت خواهد آمد؟؟

در صورتی که در هیچ کجای دنیا با وجود نظام سلامتی بسیار پیشرفته‎تر از ایران کیفیت خدمات ارائه شده به مردم و همچنین تسویه حساب‌‎های به موقع با خدمت کنندگان پشت گوش نیانداخته شده و به آن همواره توجه می‎شود. زیرا دولت مجری این طرح می‎باشد و باید دو قشری را که در حال تکاپو هستند راضی و خشنود نگه دارد. در حالی که این چنین نیست و همه مشکلات قابل سنجش هستند.

 

آیا بیمه‎ها با یکدیگر در تقابل هستند؟؟؟

بیمه‎ها در نظام سلامت و طرح تحول آن با مشکلات عدیده‎ای به مراتب بیشتر از مردم و خدمت کنندگان درگیر هستند. خبر بدهکاری بیمه‎ها و کاهش سودهای مورد استفاده در آن‎ها همیشه در کنار نام بیمه قرار دارد و همواره مورد تأکید قرار دارد. بیمه‎ها به دلیل آنکه تسویه‎های خود را به موقع دریافت نمی‎کنند بخصوص آنهایی که با وزارت بهداشت قرار داد دارند به نحوی در تقابل هستند.

چه بر سر طرح تحول سلامت خواهد آمد؟؟

وزارت بهداشت برای آنکه بتواند یک تحول عظیم را در نظام سلامت برعهده بگیرد باید هزینه‎های لازم را تقبل کند که از جمله آن می‎توان به پرداخت هزینه‎های نیروهای درمانی، هزینه‎های پرداخت شده به بیمه‎ها اشاره نمود. در نتیجه باید از ابتدای ایجاد چنین تحول عظیمی بودجه‎های لازم برای آن را در اختیار داشته باشد و حالا که در میانه راه قرار گرفته نمی‎تواند به ابتدای راه باز گردد و از ابتدا فعالیت‎های خود را از سر بگیرد. بیمه‎ها در این رابطه تنها به دنبال این موضوع هستند که از یک راهی خرج کردهای خود را به دست آورند.

 

علت مشکلات مالی مراکز دولتی در چیست؟؟

مشکلات مالی در هر جایی وجود دارد اما در رابطه با مراکزی که از نظر دولتی در حال فعالیت می‎باشند و نمی‎توانند از پس شرایط مالی خود بربیایند و به نحوی خودکفا نیستند، بیمه تأمین اجتماعی به وضوح نقش بزرگتری خواهد داشت. در ایران یکی از بیمه‎های بسیار نام آشنا این بیمه و بیمه سلامت می‎باشد که هر دوی آنها در پرداختی‎های خود به مراکز مشکلاتی را به وجود آورده‎اند.

مراکزی که به سرعت خدمت ارائه می‎دهند، همچنان نیاز دارند تا دریافت منظمی هم برای آنها در نظر گرفته شود تا امید کاری و ارائه خدمت آنها افزایش یابد. بنابراین بسیار ارزشمند خواهد بود که ما از چه راهی و چگونه به این فعالیت‎ها خواهیم پرداخت. اما متأسفانه نه تنها بیمه سلامت دولتی، بلکه بیمه تأمین اجتماعی نسبتا خصوصی که درآمد بنظر خوبی هم دارد در پرداخت خود دچار مشکل شده است.

انتظارات از این بیمه به قدی بالا رفته است که به ناچار نیاز دارد تا شرایطی را برای بهبود وضعیت مالی تدبیر کند که از جمله مهمترین اقدامات آن گرفتن وام‎های کلان برای تسویه خواهد بود. زیرا از نظر مالی توان آنقدر کاهش یافته است که به تنهایی قادر به تسویه نخواهد بود و این موضوع خود چالشی بزرگ برای این بیمه محسوب خواهد شد.

منبع:

تنکابن 24