زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد تیم مدیریت آتش سوزی سریعا وارد عمل شدند و شعبی هم که صادر کننده بیمه نامه آتش سوزی بودند، در اسرع وقت به محل این حادثه رفتند و تا در کوتاه‎ترین زمان ممکن زوایای آن را بررسی و خسارت‎ها را تخمین زنند. زیرا مراحل تشکیل پرونده و ارزیابی خسارت در حادثه‌ای به این بزرگی کار آسانی نبوده است.

در بین مجتمع تجاری پلاسکو با چنین جمعیت کاری در داخل خود تنها 125 نفر از آنها مغازه و وسایل داخل آن را بیمه کرده بودند، که در نتیجه این تعداد هم مورد بررسی قرار گرفتند و پرونده آنها توسط بیمه ایران تشکیل شد. یادآوری آن روزها و آن حادثه گرچه بسیار تلخ است، اما باید درس عبرتی برای دیگر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند باشد. به دلیل تعداد زیاد خسارت‌ها کمیته ویژه‌ای تشکیل شد تا افراد خسارت دیده بتوانند خسارت خود را دریافت نمایند. به دلیل خسارت‌های زیاد و جمعیت زیاد این کار کمی زمان نیاز داشت.

لزوم تشویق افراد به داشتن بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی یکی از بیمه‌های اختیاری است و آنچه که مسلم می‌باشد اجباری نبودن آن است. اما شاید اگر این بیمه نامه اجباری می‌شد بسیاری از هزینه‌ها و استرس‌ها برای افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند کاهش می‌یافت و امنیت کاری بالاتر می‌رفت. اما تنها کاری که می‌توان در این خصوص انجام داد، این است که ضروریات این بیمه را برای مردم افرادی که در مجتمع‌هایی همچون پلاسکو در حال کار می‎باشند روشن ساخت. شاید به چنین ترتیبی بتوان گروه قابل توجهی از افراد را به سمت این بیمه نامه سوق داد.

پلاسکو

معمولا در هر حادثه‎ای که رخ می‎دهد واضح است که مردم به سمت بیمه‎ها گرایش بیشتری پیدا می‎کنند. یعنی تا یک حادثه را با چشم خود نبینند و درد افراد را لمس نکنند با اهمیت موضوع آتش سوزی‎هایی همچون پلاسکو و بیمه آتش سوزی آشنا نخواهند شد.

بیمه ایران و پرداخت خسارت به پلاسکو

بیمه ایران یکی از اقداماتی که در زمینه بیمه آتش سوزی برای ساختمان‎هایی همچون پلاسکو در نظر گرفته، این است که طرح جامع اصناف را پایه گذاری کرده که از سالهای قبل هم ارائه می‎شد. اما با خساراتی که حادثه پلاسکو با خود به همراه داشت، اهمیت این موضوع روشن‎تر و دوباره برپا شد.

بر طبق جلسه‎ای که با رئیس اتاق اصناف شکل گرفت، می‎توان امید بیشتری را در خصوص این موضوع داشت. با چنین طرحی می‎توان انتظار داشت که اصناف بیشتری به این راه گرایش پیدا کنند.

600 واحد تجاری در ساختمان پلاسکو فعالیت داشتند که مجموعا بیمه ایران به اضافه سایر شرکت‎ها در همان زمان 210 واحد را تحت پوشش قرار داشتند که بلافاصه خسارت خود را دریافت نمودند. این آمار بسیار قابل توجه است که در حدود 390 واحد بدون بیمه آتش سوزی در حال کار بودند. این تعداد تمام سرمایه خود را از دست دادند. حتی همان تعدادی هم که بیمه بوده‎اند تمامی سرمایه خود را تحت پوشش بیمه قرار نداده بودند و این جای تفکر دارد. پس با این وجود واحدهای تجاری باید آگاه باشند که خرید بیمه نامه یک امر ضروری است و حادثه هم هیچگاه خبر نمی‎کند. علاوه بر آن فرهنگ بیمه هم در کشور متناسب با سایر کشورها نیست و همین عامل هم خود توانسته مزید بر علت باشد.

بیمه‎ها و همچنین مسئولان باید با یکدیگر همکاری‎های لازم را داشته باشند تا بتوانند خسارت‎ها را به موقع و در کوتاه‎ترین زمان ممکن پرداخت نمایند. در چنین حالتی مردم هم به بیمه‎ها اعتماد بیشتری خواهند داشت و به این نوع بیمه‎ها که برای شرکت‎های بیمه منفعت زیادی هم ندارد بیشتر گرایش پیدا کنند.