زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد تیم مدیریت آتش سوزی سریعا وارد عمل شدند و شعبی هم که صادر کننده بیمه نامه آتش سوزی بودند، در اسرع وقت به محل این حادثه رفتند و تا در کوتاهترین زمان ممکن زوایای آن را بررسی و خسارتها را تخمین زنند. زیرا مراحل تشکیل پرونده و ارزیابی خسارت در حادثهای به این بزرگی کار آسانی نبوده است.
در بین مجتمع تجاری پلاسکو با چنین جمعیت کاری در داخل خود تنها 125 نفر از آنها مغازه و وسایل داخل آن را بیمه کرده بودند، که در نتیجه این تعداد هم مورد بررسی قرار گرفتند و پرونده آنها توسط بیمه ایران تشکیل شد. یادآوری آن روزها و آن حادثه گرچه بسیار تلخ است، اما باید درس عبرتی برای دیگر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند باشد. به دلیل تعداد زیاد خسارتها کمیته ویژهای تشکیل شد تا افراد خسارت دیده بتوانند خسارت خود را دریافت نمایند. به دلیل خسارتهای زیاد و جمعیت زیاد این کار کمی زمان نیاز داشت.
لزوم تشویق افراد به داشتن بیمه آتش سوزی
بیمه آتش سوزی یکی از بیمههای اختیاری است و آنچه که مسلم میباشد اجباری نبودن آن است. اما شاید اگر این بیمه نامه اجباری میشد بسیاری از هزینهها و استرسها برای افرادی که در این حوزه در حال فعالیت هستند کاهش مییافت و امنیت کاری بالاتر میرفت. اما تنها کاری که میتوان در این خصوص انجام داد، این است که ضروریات این بیمه را برای مردم افرادی که در مجتمعهایی همچون پلاسکو در حال کار میباشند روشن ساخت. شاید به چنین ترتیبی بتوان گروه قابل توجهی از افراد را به سمت این بیمه نامه سوق داد.
معمولا در هر حادثهای که رخ میدهد واضح است که مردم به سمت بیمهها گرایش بیشتری پیدا میکنند. یعنی تا یک حادثه را با چشم خود نبینند و درد افراد را لمس نکنند با اهمیت موضوع آتش سوزیهایی همچون پلاسکو و بیمه آتش سوزی آشنا نخواهند شد.
بیمه ایران و پرداخت خسارت به پلاسکو
بیمه ایران یکی از اقداماتی که در زمینه بیمه آتش سوزی برای ساختمانهایی همچون پلاسکو در نظر گرفته، این است که طرح جامع اصناف را پایه گذاری کرده که از سالهای قبل هم ارائه میشد. اما با خساراتی که حادثه پلاسکو با خود به همراه داشت، اهمیت این موضوع روشنتر و دوباره برپا شد.
بر طبق جلسهای که با رئیس اتاق اصناف شکل گرفت، میتوان امید بیشتری را در خصوص این موضوع داشت. با چنین طرحی میتوان انتظار داشت که اصناف بیشتری به این راه گرایش پیدا کنند.
600 واحد تجاری در ساختمان پلاسکو فعالیت داشتند که مجموعا بیمه ایران به اضافه سایر شرکتها در همان زمان 210 واحد را تحت پوشش قرار داشتند که بلافاصه خسارت خود را دریافت نمودند. این آمار بسیار قابل توجه است که در حدود 390 واحد بدون بیمه آتش سوزی در حال کار بودند. این تعداد تمام سرمایه خود را از دست دادند. حتی همان تعدادی هم که بیمه بودهاند تمامی سرمایه خود را تحت پوشش بیمه قرار نداده بودند و این جای تفکر دارد. پس با این وجود واحدهای تجاری باید آگاه باشند که خرید بیمه نامه یک امر ضروری است و حادثه هم هیچگاه خبر نمیکند. علاوه بر آن فرهنگ بیمه هم در کشور متناسب با سایر کشورها نیست و همین عامل هم خود توانسته مزید بر علت باشد.
بیمهها و همچنین مسئولان باید با یکدیگر همکاریهای لازم را داشته باشند تا بتوانند خسارتها را به موقع و در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت نمایند. در چنین حالتی مردم هم به بیمهها اعتماد بیشتری خواهند داشت و به این نوع بیمهها که برای شرکتهای بیمه منفعت زیادی هم ندارد بیشتر گرایش پیدا کنند.