بیماری های شایعی در ایران وجود دارد که باید هرچه سریع‎تر از شیوع آنها پیشگیری شود. این پیشگیری تنها با یک آزمایش تشخیصی ممکن خواهد بود.

یک سری از بیماری‌ها در ایران وجود دارند که می‎توانند درصد زیادی از افراد را به خود مبتلا کنند. از این رو باید در تلاش باشید تا بتوانید با تمامی این بیماریها آشنا بوده و در صورت وجود علائم آن به پزشک مراجعه کنید. البته در هنگام بارداری آزمایشات متنوعی انجام می‎شود که می‎تواند تشخیص را راحت‎تر کند. اما هزینه این آزمایشات بالا بوده و هر فردی توانایی انجام آن را ندارد.

پوشش بیمه برای بیماری های مهم ژنتیکی

آزمایشاتی برای جلوگیری از بیماری کودکان

در طی صحبت‎هایی با سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان به لزوم توجه به تحت پوشش قرار گرفتن یک سری از آزمایش‎های بسیار مهم اشاره شد. این آزمایشات مهم حتما باید در ماه‎های اول بارداری انجام شوند تا در صورت وجود مشکل از تولد کودکان بیمار جلوگیری شود و اجازه سقط بدون مشکل صادر شود. شاید سقط جنین برای یک خانواده بسیار سخت باشد، اما باید واقعیت‎ها را در نظر داشت که تولد این بچه چه عواقبی برای خود او و شما خواهد داشت.

پوشش بیمه برای بیماری های مهم ژنتیکی

 بیماری‎ها و لزوم پیشگیری

بیماری‎های ژنتیکی مهمی وجود دارند که زمان تشخیص آنها حتی می‏تواند به پیش از بارداری هم ارتباط داشته باشد. در واقع ما همیشه صحبت از کاهش بار بیماریها داریم اما هیچگاه به این موضوع توجه نداریم که درصد زیادی از مردم توانایی پرداخت آزمایش‎های تکمیلی را ندارند. یک سری آزمایش‎ها هستند که با وجود بیمه تأمین اجتماعی در حدود هفتصد هزار تومان خرج بر روی دست خانواده‎ها باقی می‌گذارند. این خرج در دو مرحله خواهد بود و به صورت کلی در حدود دو میلیون به بالا به پرداخت هزینه‎ها احتیاج دارند. درصد زیادی از خانواده‎ها با وجود چنین شرایطی از پرداخت امتناع می‎ورزند و در نهایت کودک مبتلا به دنیا خواهد آمد.

پوشش بیمه برای بیماری های مهم ژنتیکی

بیماریهایی همانند تیروئید، تالاسمی، بیماری پی کا یو از جمله بیماری‎های مورد توجه وزارت بهداشت هستند. اما در صورت ابتلا یک فرد مبتلا به تالاسمی ماژور یا فرد مبتلا به پی کا یو تا پایان عمر خود به این بیماریها مبتلا هستند و هزینه‎های کنترل چنین بیماریهایی بسیار بالا است. زیرا این نوع از بیماریها درمان قطعی ندارند و فرد تا پایان عمر خود به آنها مبتلا خواهد بود.

سخنگو تأکید داشت که باید آزمایشات اولیه برای تشخیص، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند تا همه افراد برای انجام آنها ترغیب شوند. در همه جای دنیا چنین روشی وجود دارد و به همین دلیل بار بیماریها در آن کشورها پایین‎تر می‎باشد.

نظر شما درباره پوشش بیمه برای بیماری های مهم ژنتیکی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.