طرح تحول در نظام سلامت طرح بسیار خوبی است اما به شرط آنکه هر نهادی از جمله بیمه‎ها به وظیفه خود عمل کنند.

متأسفانه در طرح تحول نظام سلامت تنها توجه کردن به انجام یک سری از کارهای روتین ارزش دارد. اما کیفیت این کارها از ارزیابی خوبی برخوردار نیست. این موضوع خود می‎تواند به عنوان بزرگترین مشکل مطرح شود. با یک بررسی اجمالی می‎توان به این نتیجه رسید که نیروی انسانی خدماتی در این رابطه به فعالیت‎های خود به خوبی عمل می‌کنند. اما از آن طرف یکی از نیروهای انگیزشی برای بیشتر شدن این وظیفه شناسی یعنی پرداخت کردن مالی با مشکلاتی مواجه است و عملا انجام نمی‌شود.

وزارت بهداشت و پرداختی های زیاد طرح تحول در نظام سلامت

در زمینه خدمات سلامتی نه تنها پزشک بلکه پرستاران، پیراپزشکان و کلیه پرسنل حاضر در این زمینه به فعالیت می‎پردازند. اما از طرف مقابل بیمه‎ها به وظیفه خود یعنی پرداخت بدهی‌ها عمل نمی‌کنند. وزارت بهداشت مسئول این طرح است و باید برای این کار وارد عمل شود و به خوبی فعالیت‌های مورد نظر را انجام دهد. وزارت بهداشت برای افزایش امید در نیروی انسانی خود باید حقوق‌ها، اضافه کاری‌ها و مطالبات را به موقع پرداخت کند. همه این افراد خود در یک زندگی نقش دارند. بنابراین سلامتی روحی و جسمی آنها هم از اهمیت ویژه‎ای برخوردار خواهد بود.

وزارت بهداشت و پرداختی های زیاد طرح تحول در نظام سلامت

نظام سلامت و آینده‎ای مبهم

نظام سلامت در کشور ما نظام یکپارچه‌ای است که از مراحل مختلفی تشکیل شده است. معمولا این موضوع از ابتدایی ترین سطوح یعنی خانه‎های بهداشت تا بیمارستان‌ها انجام می‌شود. بنابراین بیماران موجود بیمارانی هستند که شرایط خاصی دارند و نمی‌توانند در محیط روستا یا معمولی یک شهر کوچک درمان شوند. تعداد مراجعات بالای بیماران در طرح تحول در نظام سلامت حکایت از مهم بودن و مفید بودن آن می‌دهد. اما با این وجود ده ماه از آخرین پرداختی مطالبات این گروه از زحمت‌کشان جامعه می‌گذرد و هنوز خبری در این زمینه نیست.

اعتراض‌ها همچنان به بودجه سال بعد ادامه دارد. تمامی فعالان در زمینه سلامتی مردم ایران اذعان دارند که چنین بودجه‌ای برای این طرح بزرگ و چنین وزارتخانه عظیمی بسیار کم بوده و نمی‌تواند مشکلات موجود را از بین ببرد. اما متأسفانه اهمیتی به این اعتراضات داده نشده و همواره همان روند باقی است.

وزارت بهداشت و پرداختی های زیاد طرح تحول در نظام سلامت

ضرورت وجود نظام سلامت

ایمنی در جاده‌های کشور بالا نیست و همین موضوع موجب خواهد شد که ما در ایام نوروز و سفرهای تابستانی با افزایش میزان تصادفات و مراجعات به اورژانس‌ها مواجه شویم. قطعا این حجم بالا نیازمند یک سری خدمات باکیفیت خواهد بود. خدمات باکیفیت هم از سوی نظام سلامت ارائه می‎شود. این گروه نیاز دارد تا حق الزحمه خود را به موقع دریافت کند تا بتواند انگیزه‌ای برای تحمل مشکلات موجود را داشته باشد. این زنجیره بزرگ می‎تواند سلامت کل جامعه یا سلامت ناقصی را نیز در بر داشته باشد. هرچه خدمات بهتر باشد میزان مشکلات جسمی و معلولیت‌ها هم به همان نسبت کاهش خواهد یافت.

نظر شما درباره وزارت بهداشت و پرداختی های زیاد طرح تحول در نظام سلامت چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز