نمایندگی‎های بیمه در ایران به تعداد زیاد و در انواع مختلف وجود دارند. کار هریک از این نمایندگی‎ها در حقیقت این است که محصولات بیمه‎ای خود را به فروش برسانند و از این طریق به سودی دست یابند زیرا برای دریافت نمایندگی زحمت زیادی کشیده‎اند. اما در این راستا برخی از مشکلات مانع از ادامه کار می‎شوند. به همین دلیل اخیرا خبری در خصوص فروش محصولات بیمه‎ای اعتراض نمایندگی‎های بیمه بالا گرفته است که در حقیقت نشان دهنده وخیم بودن اوضاع خواهد بود.

خرید بیمه نامه از سایت

شاید با جستجوی خرید بیمه نامه به سایت‎های مختلفی رجوع کرده باشید که به راحتی در ازای پرداخت مبلغی این بیمه نامه را در اختیار شما قرار می‎دهند. در حقیقت این سایت‎ها نمایندگی‎های بیمه نیستند، بلکه به صورت غیرمجاز به کار می‎پردازند. زیرا در صورت عدم ارتباط با مشتری، مشتریان به هیچ عنوان نمی‎توانند مبلغ پرداخت شده خود را پس بگیرند و در نتیجه به مشکل برخواهند خورد.

علاوه بر سایت‎های مختلف، در فضای مجازی صفحاتی کار باریابی و فروش بیمه نامه را بدون هیچ مجوزی انجام می‎دهند. برخی از آنها به دروغ خود را یکی از عضوهای نمایندگی‎های سراسر کشور می‎دانند که در حقیقت این موضوع ادعایی بیش نیست. با کمی بررسی متوجه خواهید شد که این نمایندگی قلابی نه تنها به شما دروغ گفته و کلاه بر سر شما گذاشته، بلکه کار سایر نمایندگی‎های بیمه در ایران را هم مختل خواهد نمود. به همین دلیل موج جدیدی از اعتراضات بالا گرفته و نمایندگی دوست دارند تا حقوق آنها در این زمینه مشخص شود.

آیا دفتر پیشخوان مجاز به فروش است؟

علاوه بر این فروش‌های غیر مجاز، نمایندگی‌های بیمه به این موضوع هم پرداخته‌اند که مجوز رسمی برای فروش بیمه در دفاتر پیشخوان دولت به نوعی بستن در ننمایندگی‎های بیمه در سرتاسر کشور خواهد بود و باید هرچه سریع تر این اقدام مورد بررسی قرار گیرد. این در حالی است که حتی از سوی بیمه ایران هم فروش بیمه در دفاتر پیشخوان دولت منعی ندارد. اگر دفاتر پیشخوان قصد دارند تا فروش را انجام دهند، پس افتتاح نمایندگی‌های مختلف چه معنایی دارد؟؟؟!!!

نمایندگی های بیمه

نمایندگی‌ها به این موضوع اعتراض دارند که شاید فروش بلامانع باشد اما طبق قانون فروش بیمه تنها در نمایندگی‌های مجاز امکان پذیر است. زیرا هر فروشی نیازمند آن است که خدماتی پس از فروش هم انجام پذیرد تا مشتری به نمایندگی و به صورت کلی به شرکت مربوطه اعتماد داشته باشد. با این وجود علت اعتراض نمایندگی‌ها این موضوع است که اگر چنین اقداماتی ادامه داشته باشند قطعا کار آنها با مشکل روبه رو خواهد شد و بسیاری از نمایندگی‌ها بسته خواهند شد.

حرف دل نمایندگی‌ها این است که پس از فروش در دفاتر پیشخوان دولت همین میزانی که در نمایندگی‌ها فروش وجود داشت توسط این دفاتر کاهش پیدا می‌کند، علاوه بر آن امکان اینکه افراد سوء استفاده‌هایی از این فرصت داشته باشند بسیار بالا است. زیرا همانند نمایندگی‎ها به صورت پی در پی پایش نمی‎شوند.

اثرات فروش غیرمجاز نمایندگی‎ها

علاوه بر آن فروش غیرمجاز می‎تواند دید مردم را نسبت به قیمت‎های واقعی تغییر دهد و مردم را بیشتر به سمت بازاریابی اینترنتی گرایش دهد. در نتیجه به نفع مردم و نمایندگی‎ها نخواهد بود و تنها به نفع افرادی می‎باشد که به طریق غیرقانونی فعالیت نموده و به اعتماد افراد خیانت کرده و در نهایت سود زیادی را به دست خواهند آورد.

اگر فضای مجازی و سایت‎های مختلف مکانی برای فروش است، مسئولان باید چنین اجازه‎ای را به همه نمایندگی‎های بیمه و شرکت‎ها بدهند تا هر یک از آنها به صورت واقعی این کار را انجام دهد. شبکه‎های اجتماعی یکی از این راه‎ها است تا افراد را با شرکت و همچنین محصولات بیمه‎ای بیشتر آشنا کنیم.

علاوه بر آن یک نظارتی بر تعداد و نحوه دریافت نمایندگی‎ها وجود داشته باشد تا در این راه سوء استفاده ای صورت نگیرد. زیرا تعداد بسیار زیاد نمایندگی‎ها موجب شده تا نظارت مستقیم بر روی فعالیت آنها از بین برود و دست در کار بسیار زیاد شود. از ارائه تخفیفات بیش از حد و همچنین غیر واقعی جلوگیری شود تا شرایط برای همه بیمه‎ها به یک شکل وجود داشته باشد و فرد خریدار بر اساس علاقه خود یکی از آنها را انتخاب نماید.