طرح تحول سلامت در ایران با نتایج بسیار خوبی در زمینه بهداشتی و پزشکی همراه بود. اما از نظر ماما در این طرح غفلت‎هایی صورت گرفته است.

برخی تصور می‎کنند که با حضور پزشکان زنان دیگر جایی برای ماما در ایران وجود ندارد. در حالی که پزشک زنان به دلیل مشغله‎های کاری خود نمی‎تواند برخی اصول بهداشتی و مراقبت را برای به پایان رساندن یک بارداری سالم انجام دهد. از این رو در اغلب مطب‎های پزشکی که خدمات زنان و زایمان ارائه می‎شود، حضور ماما به عنوان یک نیروی کاری فعال بسیار مورد توجه قرار دارد. به همین دلیل باید در طرح تحول سلامت نیز میزان جذب ماما افزایش یابد و علاوه بر آن، میزان مزایای موجود هم بیشتر از قبل شود.

نقش ماما در طرح تحول سلامت

تفاوت در زیرساخت‎های ماماییو پزشک زنان

ماما می‎تواند با کمترین هزینه و با بالاترین دقت از ریزترین جزئیات موجود باخبر شود و بهترین راه حل‎ها را با استناد به تجربه خود به فرد مورد نظر پیشنهاد دهد. شاید یکی از اولین کارها در جامعه ما تغییر فرهنگ باشد. زیرا امروزه رفتن به نزد پزشک را به رفتن به نزد ماما بیشتر ترجیح می‎دهند که این خود می‎تواند مشکلات موجود را با تغییر همراه سازد. متأسفانه در ابتدا باید زیر ساخت‎ها در خصوص دید نسبت به رشته مامایی تغییر یابد تا بتوان میزان حضور و مراجعه را نسبت به این اعضای فعال تیم سلامت گسترش داد.

نقش ماما در طرح تحول سلامت

ماماها در کل ایران نسبت به حقی که از آنها ضایع شده به شدت اعتراض دارند. آنها دوست دارند تا پس از چهار سال درس خواندن و زحمت کشیدن و پشت سر گذاشتن مراحل سخت یادگیری در نهایت به نقطه آرامش کاری برسند. این نقطه آرامش حق هر فرد تحصیل کرده می‎باشد که در این سیستم بهداشتی و درمانی در حال یادگیری و فعالیت است. متأسفانه خبرهای مربوط به استخدام ماما به صورت متوالی وجود ندارد و هر زمان که نیاز شدید باشد برای چند مرکز بهداشتی و بیمارستانی نیروهایی به خدمت گرفته می‎شوند.

نقش ماما در طرح تحول سلامت

معضلات مامایی

تعداد افرادی که رشته مامایی خوانده و هم اکنون شغل مرتبط با رشته خود را ندارند بسیار زیاد است. تنها گرفتن دانشجو معضل جامعه را حل نمی‎کند. بلکه پیش از افزایش ظرفیت‎های دانشگاهی باید فکری به حال آینده شغلی افراد تحصیل کرده شود تا دانشجویان جدید انگیزه برای خواندن داشته باشند. متأسفانه در طرح تحول سلامت هرازگاهی نیروهایی مربوط به رشته مامایی گرفته می‎شود اما بحث مربوط به حقوق و بیمه آنها دردسرهای بیشتری با خود به همراه دارد.

15 اردیبهشت روز ماما می‎باشد. از این روز باید تلاش‎های بسیاری برای نشان دادن جایگاه اصلی این قشر تحصیل کرده در ایران در نظر گرفته شود تا زمینه فعالیت در بخش دولتی و خصوصی فراهم شود. در غیر این صورت روز به روز بر جمعیت بیکار این رشته افزوده خواهد شد و این خود مشکلات موجود را در زمینه بیکاری را صد چندان خواهد کرد.

نظر شما درباره نقش ماما در طرح تحول سلامت چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

https://tnews.ir/news/7662110582287.html?sid=21131846#%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%85%d8%a7%d9%85%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%b1%d8%ad-%d8%aa%d8%ad%d9%88%d9%84-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%ae%d8%b5