دکل رگ سفید یکی از دکل‎های معروف در زمینه فعالیت‎های نفتی ایران محسوب می‎شود. اما خبرهای جدیدی از بیمه در این دکل به گوش می‎رسد.

قرارداد سه بیمه معروف برای رگ سفید

بر اساس یک قرارداد منعقد شده بین سه بیمه بزرگ و معروف کشور یعنی بیمه‎های رازی، آرمان و همچنین بیمه نوین، سهم‎های متفاوتی از بیمه برای آنها در نظر گرفته شده تا بتوانند خسارت‎های وارده به دکل رگ سفید را به چنین ترتیبی مورد بررسی و حمایت خود قرار دهند. رگ سفید در این قرارداد در حدود چهل درصد توسط بیمه رازی و مابقی با سهم‎های مساوی توسط دو شرکت بیمه دیگر تحت پوشش قرار گرفت تا هرگونه خسارتی را به چنین ترتیبی جبران نمایند.

نقش بیمه ها در جبران خسارت رگ سفید

اما حالا با گذشت زمان کمی از انعقاد این قرارداد گلایه ها و مشکلات رونمایی شده و این مشکلات تا جایی پیشرفت کرده که هم اکنون شرایط لازم برای استفاده از بیمه وجود ندارد. زیرا بیمه‎های مربوط به این دکل بزرگ از پوشش دادن خسارت ناشی از آتش سوزی در آن امتناع می‎ورزند. آنها بهانه‎های متفاوتی دارند که برخی از آنها تا حدودی حقیقی و برخی دیگر غیرحقیقی می‎باشد.

عدم تعهد به قرارداد بسته شده

هیچ شرکت بیمه‎ای نباید پس از بستن قرارداد مربوط به شرکت خود از استفاده آن صرف نظر کند و تنها پس از یک هفته آن را باطل بداند. شرکت‎های بیمه‎ای ادعا دارند که ما هنوز یک هفته است قرارداد مابین خود را به امضاء رسانده‎ایم و دقیقا در همین زمان یک هفته‎ای هم آتش سوزی بسیار بزرگی رخ داده است. از طرفی بیمه‎ها برای دکل رگ سفید فعالیت می‎کنند و آتش سوزی در چاه آن مربوط نمی‎شود. در حالی که دکل در داخل چاه قرار گرفته است و در هر صورت باید مورد حمایت قرار داشته باشد.

نقش بیمه ها در جبران خسارت رگ سفید

آتش سوزی که در چاه رگ سفد به وقوع پیوسته بزرگترین آتش سوزی است که ما با آن روبه رو هستیم، شدت در حدی بالا است که نمی‎توان به زودی آن را از بین برد و نیاز به زمانی در حدود یک ماه دارد. از طرفی باید تلاش کرد تا هرچه زودتر شرایط بیمه‎ای این چاه عظیم و دکل مربوط به آن مشخص شود، برآورد اولیه مربوط به خسارت‎ها عددی حدود پانزده میلیارد را نشان می‎دهد. این عدد برای سه شرکتی که تازه بر روی پاهای خود استوار شده اند رقم بالایی است و هیچ گاه پرداخت چنین خسارتی را در برنامه‎های خود نداشتند، بیشترین سهم مربوط به بیمه رازی خواهد بود.

دلایل بیمه رازی

بیمه رازی با بررسی‎های صورت گرفته این نتیجه را اعلام نموده که تنها می‎تواند هزینه خسارت مربوط به یک دکل را که تحت پوشش بیمه قرار داشته بپردازد. سایر حجم مربوط به این آتش سوزی به دلیل آنکه یک قرارداد کنسرسیومی بوده به این شرکت‎های مختلف مربوط نمی‎شود، زیرا آتش سوزی در چاه رخ داده است نه در دکل رگ سفید.

نقش بیمه ها در جبران خسارت رگ سفید

با چنین شرایطی که مشخص نیست چه کسی مسئول این کار می‎باشد و خسارت‎های ناشی از آن چگونه باید پرداخت شود، ما به ناچار مجبور هستیم تا روزانه سرمایه‎های عظیمی را از دست بدهیم. این خود یک ضرر بسیار بزرگ برای ما محسوب می‎شود.

نظر شما درباره نقش بیمه ها در جبران خسارت رگ سفید چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

ریسک نیوز