جراحی زیبایی یکی از پر سودترین رشته‎های تخصصی پزشکی می‎باشد. این موضوع در ایران بیش از سایر کشورها دیده می‌شود. تعداد بالای عمل‌های جراحی در این زمینه هم ایران را به یکی از مشهورترین کشورها مبدل ساخته است. اما متأسفانه بیمه کشور چنین عمل‌هایی را که جنبه زیبایی دارد و برای درمان نمی‌باشد در زمره کاری خود قرار نمی‌دهد.

جراحی زیبایی، مرز بین ضروری و غیرضروری

امروزه جراحی زیبایی که انجام می‌شود به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، به علت درمان فرد می‌باشد. زیرا نبود عضو برداشته شده می‌تواند ضربه‌های روحی زیاد و همچنین روابط اجتماعی ضعیف‌تری را برای فرد پدید آورد. عمل بینی می‎تواند یک نمونه بارز از عمل‌های غیرضروری محسوب شود. عملی که تنها به علت زیباتر شدن چهره انجام شده، قطعا نباید بیمه‌ای به آن تعلق داشته باشد.

جراحی زیبایی

در برخی مواقع برای جراحی زیبایی یا ترمیمی یک فرد نیاز است تا تیم پزشکی در عمل حاضر شوند. در این حالت هزینه عمل بسیار زیاد خواهد شد. این عمل تنها برای بهبود شرایط ظاهری فرد از وضعیت بدتر به بد است، در نتیجه بیمه‎ها باید چنین شرایطی را در نظر بگیرند و برای آن راه‎حلی بیاندیشند. اما اغلب بیمه‎ها چنین مسئولیتی را برعهده نخواهند گرفت و در نتیجه هزینه بر دوش بیمار خواهد بود.

بیمه‎ها باید تفاوتی بین افراد بیمار و غیربیمار قائل شوند و آنها را در گروه بیمه‎ای خود قرار دهند. زیرا این افراد تنها به علت درمان بیماری خود نیازمند جراحی هستند. بیمه‎ها یکی از مهمترین عوامل برای افزایش آمار جراحی زیبایی به شمار می‎روند، زیرا جراحی‎های زیبایی به علت درمان را از بین برده و آن را تنها یک عمل در جهت بهبود ظاهر فرد می‎دانند.

خطرات در کمین

از این رو بیماران که توانایی مالی بالایی هم ندارند سعی دارند تا برای درمان خود به روش‎ها و عمل جراحی زیبایی کم هزینه‎تری دست یابند. در حالی که این عمل‎ها چیزی جز خطر و عوارض را برای آنها به دنبال ندارد. عوارض بسیار بالا گاهی انسان را به کام مرگ می‎کشاند، اما اگر بیمه‎ها هزینه عمل جراحی زیبایی به دلیل بیماری را تقبل کنند، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد و دیگر شاهد مرگ یک هموطن تنها به علت عوارض عمل‎های ارزان قیمت نخواهیم بود.

یکی از مشکلاتی که بغیر از بیمه در نظام سلامت کشور بسیار شایع است، مقوله نظارت نداشتن بر مراکز ارائه خدمات و پزشکان و سایر فعالان می‎باشد. همچنین تعرفه‎ها باید مشخص شده باشد و مردم هم نباید فریب تبلیغات دروغین محصولات و همچنین کلینیک‎های مختلف را بخورند. زیرا این فریب‎ها چیزی به جز ضرر را برای آنها به همراه نخواهد داشت.