یکی از مهمترین سؤالاتی که کاربران سایت از خود دارند در زمینه شرایط جدا کردن انواع مؤسسات بیمه ای میباشد که امروزه در ایران وجود دارند.
تفاوت در موسسهها و شرکتهای بیمهای
مؤسسات بیمه با شرکتهای بیمهای در بسیاری از زمینهها تفاوت دارند. برخی از کارهای بزرگی که یک شرکت بیمه در سود و زیان آن شریک خواهد بود برای این مؤسسات قابل اجرا نیست. به عنوان مثال شما میتوانید تفاوت یک مؤسسه با یک شرکت اصلی را از تفاوتی که برای یک مؤسسه قرض الحسنه با یک بانک بزرگ در نظر داشته باشید. قطعا محدوده فعالیتی این دو با یکدیگر بسیار متفاوت میباشد.
در حال حاضر بیمه مرکزی این موضوع را با شفافیت بیشتری مطرح نموده و مخاطبانی که دوست دارند از ابتداییترین مرحله یعنی انتقال پرتفوی تا انتهاییترین مرحله یعنی اصلاح کردن اساسنامه مربوط به چنین مؤسسات بیمهای باخبر شوند، را در جریان قرار میدهد.
در مواردی که مؤسسات بیمه زیادی به صورت مختلط وجود دارد فردی که متقاضی است باید در مدت حداکثر شش ماه از زمانی که پروانه مربوط به فعالیت او صادر شده برای در دست داشتن مؤسسه بیمه جدید اساسنامهای که مربوط به فعالیت او میباشد را تغییر بدهد.
این تغییر در جهت اصلاح بر اساس آنچه دستور داده شده میباشد. هر اقدامی که نیاز است تا وضعیت اولیه او در حال حاضر تغییر کند و با قانون برابر شود را باید انجام بدهد.
دقت داشته باشید که اگر شما در مرحله اصلاح کردن اساسنامه خود قرار دارید هنوز کاندید مناسبی برای صادر کردن حتی یک بیمه نامه نیستید و کار برای شما همچنان باقی است. بر اساس آنچه که شورای عالی بیمه در نظر دارد، آیین نامهای جدید وجود دارد که شما میتوانید بر اساس آنچه در این آیین نامه در نظر گرفته شده به فعالیت در مؤسسات بیمه خود بپردازید یا اینکه بیمه نامه را به چنین شکلی صادر نمایید.
قانونی که در ابتدا به آن اشاره شد تبصرهای دارد که در آن فعالیتهایی که مربوط به صادر کردن بیمه نامه مربوط به زندگی یا غیر زندگی میباشد و یک مؤسسه بیمه تنها در جهت همین فعالیت تأسیس میشود یا دوستدار جدایی از مؤسسات بیمه دیگر است اما در حدود 20 درصد سهام را دارد باید به چنین شرایطی پایبند باشد.
اگر دوست دارید تا مؤسسه بیمه ای جدیدی را متفاوت با مؤسسه بیمه قبلی خود تأسیس کنید باید تمامی قوانین را اجرا نمایید و حتی این موضوع از انتقال پرتفوی تا اصلاح اساسنامه نیز با شما همراه خواهد بود.
همچنین اگر مؤسسهای که قصد دارد تنها فعالیتهای مربوط به بیمههای زندگی خود را به صورت جداگانه در دسترس داشته باشد باید تمامی فعالیتهای مربوط به آن از جمله معاملههای انجام شده تا سایر فعالیتها را در دفتری جداگانه قرار دارد تا در بازرسیها تفکیک به خوبی قابل مشاهده باشد. حتی حسابی که برای این منظور باز شده باید جداگانه باشد و با سایر حسابهای مربوط به بیمه نامههای دیگر مختلط نباشد.
نظر شما درباره نحوه جداسازی تفکیک موسسات بیمه چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.
منبع: