با توجه به خسارات هنگفت خسارات رانندگی در ایران، نحوه جبران خسارت زیان دیدگان از این حوادث بسیار ارزشمند است. در این راستا و برای از بین بردن این مشکل، مجلس سال گذشته قانون بیمه موتورسیکلت از نوع شخص ثالث را پس از آنکه 5 سال از قانون آزمایشی بودن آن در سال 87 به تصویب رسید، با همت دولت محترم به تصویب نهایی رساند و قانون بیمه موتورسیکلت از نوع بیمه شخص ثالث در سال 95 و در خرداد ماه به صورت یک قانون رسمی مورد پیگیری قرار گرفت.

آشنایی با بیمه موتورسیکلت

بیمه موتورسیکلت شخص ثالث یکی از مهمترین قوانینی است که در نظام کنونی تأیید شده، زیرا تمام ویژگی‌ها و مختصات یک پوشش بیمه خوب را با خود به همراه دارد. تمام حمایت‌هایی که باید از یک زیان دیده در تصادفات رانندگی انجام شود، در این قانون بیمه شخص ثالث پیگیری و اجرا خواهد شد. همچنین تمام ضمانت‌های لازم برای چندین مورد قانونی که در این خصوص در نظر گرفته شده‌اند، وجود دارد.

از جمله راهکارهای در نظر گرفته شده اجباری بودن بیمه برای تمامی وسایل نقلیه است. این اجبار در قانون قبلی وجود داشت اما ضمانت‌هایی که برای اجرای آن در ماده 2 این قانون در نظر گرفته شده بسیار مهم می‌باشد. کسی که وسیله نقلیه دارد اما برای وسیله نقلیه خود بیمه در نظر نگرفته باشد، به عنوان فردی که از شرایط مطلوب اجتماعی محروم می‌باشد در نظر گرفته شود.

همکاری بیمه مرکزی و صندوق تامین خسارت

راهکار دوم در حقیقت بحث تأسیس و توسعه فعالیت‌های صندوق تأمین خسارت‌های بدنی کشور بوده که این توسعه با همکاری صندوق و بیمه مرکزی تحقق پیدا کرد و در قانون جدید هم لحاظ شده است. این دو راهکار در طول یکدیگر هستند، نه در عرض هم. بدین صورت که جبران خسارت در زمانی که از محل بیمه خسارت دریافت نشود، از محل صندوق تأمین خواهد شد.

بیمه موتورسیکلت

از اولین گام‌ها در این زمینه، طرح ملی بخشودگی بیمه موتورسیکلتداران آن هم از نوع بیمه شخص ثالث بود. این گام به علت آنکه آمار تصادفات رانندگی با موتورسیکلت بسیار افزایش یافته به عنوان یکی از مهمترین اقدامات تلقی می‌شود. در این تصادفات نه تنها جان راننده بلکه جان مسافران و عابرین هم در خطر قرار دارد. موتورسیکلت به دلیل آنکه در زمره خطرناک‌ترین وسایل نقلیه قرار گرفته به عنوان اولین قانون اجرایی پیگیری شد.

موتورسیکلت‎ها، خطر متحرک

متأسفانه تعداد موتورسیکلت سواران در طی چند سال اخیر افزایش داشته و از طرف دیگر اکثر این موتورسیکلت‎ها دارای بیمه موتورسیکلت نمی‎باشند. شاید این موضوع بسیار خطرناک‌تر از حالتی باشد که فرد دارای موتورسیکلت است.
در کشور در حدود یازده میلیون موتورسیکلت پلاک شده وجود دارد که متأسفانه در حدود 97 درصد فاقد بیمه نامه می‌باشند که این یک فاجعه است. اما با تغییری که در اسفندماه برای تعداد بیمه شدگان در نظر گرفته شد، انتظار آینده روشن پس از تیرماه هم همچنان باقی مانده و به همین دلیل بار دیگر بخشودگی برای بیمه‌ها در نظر گرفته شد. این طرح از اول تیرماه تا پایان شهریورماه باقی است و بخشودگی همچنان ادامه‎دار خواهد بود. یکی از ویژگی‎های مهم این طرح بخشودگی صد در صدی جریمه‎ها می‎باشد. این جریمه به صورت متوسط بین 250 تا 300 هزارتومان بوده است.

صحبت‎های زیادی با بیمه مرکزی و بیمه‌های مختلف شد تا بتوانند این میزان کم سرمایه برای دارا بودن به بیمه موتورسیکلت از نوع شخص ثالث را به صورت قسطی در بین ماههای یک سال تقسیم کنند که خوشبختانه این مهم اتفاق افتاد و از نظر پرداخت ماهیانه هم که مبلغ بسیار کمی می‌باشد هیچ مشکلی وجود ندارد. معمولا هزینه 250 تا 300 هزارتومانی بیمه بین 5 تا 6 قسط تقسیم خواهد شد. برای بیمه موتورسیکلت و افرادی که به صورت قانونی بیمه‌های خود را پرداخت نموده‌اند، معمولا یک تخفیف دو و نیم درصدی قرارداده شده است. در صورتی که فردی نتواند مبلغ حق بیمه را در شهر خود پرداخت کند می‌تواند از طریق وامی که بانک ملی در اختیار افراد قرار خواهد داد، این قسط را پرداخت نماید.