یکی از مشکلاتی که در ایران وجود دارد این است که مردم دوست دارند تا خسارت خود را به موقع دریافت نمایند. اما زمانی که تصادفی با خسارت‎های کم صورت می‎گیرد، برخی از شرکت‎های بیمه به این موضوع توجه دارند که باید حتما کروکی تصادف آورده شود. هرچند که در قانون جدید به این نکته بسیار توجه شده که تا یک سقف خاصی دادن حق بیمه خسارت بلامانع است. شرکت‌های بیمه به دلیل اینکه در سالهای اخیر مشکلات سوء استفاده از این موارد افزایش یافته، به این نتیجه رسیده‎اند که برای دریافت خسارت‌هایی در حد بالا باید کروکی آورده شود.

اگر مشکلات بیمه را در سطح جهان مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه می‎رسیم که یک مشکل عمده در مورد یکی از بزرگترین و پر مخاطب‌ترین بیمه‌ها یعنی بیمه اتومبیل در ایران، عدم بیمه شدن برخی از اتومبیل‎هایی است که در سطح شهر تردد می‎کنند. بسیاری از افراد نمی‎توانند هزینه بیمه را بپردازند. به همین دلیل با ماشینی بدون بیمه معتبر در شهر گردش می‌کنند و در زمانی که اتفاقی رخ می‎دهد، افسوس این بی توجهی را خواهند خورد.

مشکلات بیمه

حتی در برخی از موارد دیده شده که ماشین‎های بدون بیمه برای استفاده از حق بیمه خسارتی که شرکت‎ها پرداخت می‎کنند، یک تصادف را به صورت ساختگی طراحی کرده و یک هفته بعد بیمه نامه‎ای را خریداری کرده و ادعای تصادف می‎کنند. زیرا می‎دانند که حقی بیش از آنچه خرج کرده‎اند را دریافت می‎نمایند. پس نباید چنین تصوری وجود داشته باشد که بیمه حق مردم را می‎خورد. زیرا در سال چندین هزار پرداختی از سوی شرکت‎های بیمه صورت می‎گیرد که شایان ذکر هستند. معمولا در خصوص بیمه شخص ثالث همه شرکت‌های بیمه در حال ضرر هستند. زیرا در این راستا دولت، قوه قضاییه و در نهایت بیمه نقش دارند که نقش بیمه در این راه تنها پرداخت خسارت است.

داشتن بیمه نامه شخص ثالث از نظر پلیس می‎تواند به عنوان یک اهرم بازدارنده از بسیاری تخلفات رانندگی باشد. بیمه شخص ثالث از نظر علمی در اکثر کشورهای دنیا یا شخص محور است یا تلفیقی از شخص محور و خودرو محور. در حال حاضر در کشور ما ایران، صنعت بیمه و مشکلات بیمه به دلیل خودرو محور بودن می‌باشد که باید این ماهیت به صورت کلی تغییر پیدا کند. در این راستا می‎توان گفت که تعیین نرخ بیمه نامه شخص ثالث باید بر اساس تخلفات و عدم رعایت قوانین توسط یک راننده مشخص شود تا بتواند نیرویی قوی در برابر تخلفات باشد. برای این کار می‎توان کارنامه یک راننده را از پلیس راهور درخواست کرد تا بتوان حداقل برای افرادی که قانونمند هستند به عنوان یک تشویق به شمار آید.

برای خودرو محور بودن می‎توان به دو عامل دیگر برای کاهش یا افزایش نرخ بیمه‎ها هم اشاره نمود. یکی از آنها در حقیقت سن خودرو است، اگر خودرویی سن بالایی دارد باید حق بیمه بیشتر بپردازد. زیرا به آلودگی محیط کمک می‌کند، شاید این تنبیه غیر مستقیم بتواند وی را حرکت داده و به خرید یک اتومبیل دیگر سوق دهد. عامل بعدی هم میزان مسافتی است که یک خودرو طی می‎کند. مسلما زمانی که یک خودور میزان کارکرد زیادی دارد نشان دهنده آن است که این خودرو به عنوان یک عامل خطر برای افراد در سطح جاده‎ها در حال تردد است. پس باید حق بیمه بیشتری بپردازد. خوشبختانه در سالهای آتی شاهد اجرای این تشویق‎ها برای رفتارهای رانندگی خوب خواهیم دید. با ادامه چالش‎های موجود در صنعت بیمه و مشکلات آن از زبان مردم در سایت بیمه همراه باشید.