یکی از مشکلات بیمه‌ها این است که افت قیمت اتومبیل پس از تصادفات هم باید در دست بیمه و زیر پوشش آن قرار داشته باشد. با توجه به اینکه خسارت وارد شده به یک خودرو و افت پیدا کردن قیمت آن کار کیفیتی است، نمی‌توان به آسانی میزان هزینه‌ها و اینکه تا چند درصد آسیب وارد شده را محاسبه کرده و در نهایت حقی را پرداخت نمود.

در صورتی که شرکت بیمه بخواهد افت قیمت خودرو را که چندین برابر حق خسارت می‌باشد پرداخت نماید، باید از منابع مالی بسیار خوبی برخوردار باشد تا بتواند در این رقابت پیروز شود. همچنین چنین پوششی به توجه به هزینه‌هایی که با خود دارد نیازمند بیمه اختیاری است که در کنار سایر بیمه‌های اختیاری قرار می‌گیرد. پس از این حالت حق بیمه به دلیل باز بودن سقف پرداختی بسیار زیاد خواهد شد. مسلما کمتر کسی پیدا می‌شود که بخواهد این هزینه را تقبل کند.

تغییر و بهبود عوامل مشکل ساز

در بحث تصادفات سه عامل راننده، خودرو و جاده مقصر هستند. مشکلات بیمه‌ای هم در زمان پرداخت حق خسارت می‌باشد که سالانه هزینه‌های هنگفتی را با خود به دنبال دارد. در این راستا باید هر عاملی که مشکل‌ساز است و قابل بهبود و تغییر می‌باشد از جمله راه با همکاری وزارت راه، خودرو با تولید خودروهای ایمن رفع شود. شرکت‌های بیمه و به صورت کلی بیمه مرکزی با راهنمایی و رانندگی همیشه در تعامل و همکاری است و سالانه مبالغ زیادی از حق بیمه‌ها را بابت تشکر از این همه فداکاری پرداخت می‌شود. در قانون جدیدی که برای اینگونه موارد تصادف به تصویب رسیده، به این نکته بسیار توجه شده، چنانچه عامل ایجاد تصادف مشکل در خودروی صفر تحویل گرفته یا خرابی جاده باشد باید این خسارت را هر ارگانی که مسئول است پرداخت نماید. اما این خسارت در ابتدا توسط شرکت بیمه پرداخت شده و سپس بیمه می‎تواند با دلایل قطعی از ارگان مسئول خسارت را دریافت نماید.

مشکلات بیمه

شرکت‎های کوچک، مشکلات بزرگ

یکی از مشکلات دیگر وجود شرکت‎های بیمه کوچکی است که در حقیقت پول مردم را گرفته و با ورشکستگی روبه رو می‌شوند. زیرا حقوق دریافتی را در جایی دیگر خرج نموده و حال دچار بحران شده‎اند. نمونه این موارد شرکت بیمه توسعه است. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد با تدابیر لازم تغییراتی انجام شده و به شرکت دیگر واگذار شده و حقوق مردم پرداخت می‎گردد. اما مشکل اصلی از نظارت بیمه مرکزی است که نمی‎تواند به خوبی عمل کند. خوشبختانه تنها جای که نظارت بیمه مرکزی به صورت کامل صورت می‎گیرد در خصوص بیمه شخص ثالث است.

برای افزایش آمار افرادی که تحت پوشش بیمه عمر قرار دارند چون هنوز استقبال‎ها به خوبی صورت نمی‎گیرد باید از راهی که چین در پیش گرفت یعنی تشویق مردم با کاهش قیمت بیمه در جایی که حق بیمه زیادی باید پرداخت شود می‌تواند تا حدودی استفاده از بیمه‌ها و رفع مشکلات بیمه‌ای را بهبود بخشد.