در صنعت بیمه و در هر صنعت دیگری، با مسائلی رو به رو میشویم که باب میل ما نیست و با رویهای که تا پیش از آن همیشه در دست داشتهایم، تفاوت بسیاری دارد. به همین دلیل مشکلات بیمهای روز به روز افزایش پیدا میکند و نمیتواند رو به پیشرفت حرکت کند. عموما از یک سری مسائل پیش پا افتاده برای حل مشکلات بهره گرفته میشود که متناسب با نیاز جامعه نیست و به همین ترتیب نمیتوان آنچه که باید را از بین برد و مشکلات را با راه حل مناسبی کنترل نمود.
مشکلات بیمهای، معضل شرکتها
در صنعت بیمه مسائل بیش از آنچه با دید امروز و به سادگی نگاه کنیم، پیچیدهتر بوده و نیاز است با دیدی وسیعتر و با دانش موشکافی، مشکلات بیمهای یک به یک پیدا و حل گردند. اگر بخواهیم بر اساس آنچه مردم میگویند و آنچه به عنوان نیاز میبینیم که بسیار هم سطحی میباشند عمل کنیم به جایی نخواهیم رسید. در نتیجه مشکلات بر روی هم تلنبار میشوند و تنها کار این است که به تعهدات عمل شود و چیزی غیر از آن در نظر گرفته نشود.
اما در همه جای دنیا چنین روندی برای کارهای مربوط به بیمه و همچنین مشکلات بیمهای انجام نمیشود. بلکه با استفاده از طرحهای خلاقانه و نوآوری میتوان از سادگی و یک روند خارج و به یک جریان پرتلاطم رسید. این جریان میتواند موجب جوش و خروشی از نظر تصوری که مردم امروزه در خصوص بیمه دارند شود و در نهایت میتواند موجب جلب نظر آنها هم گردد.
لزوم شناخت مشکلات بیمهای
اما اگر مشکلات بیمهای عمدهای که امروزه با آن دست و پنجه نرم میکنیم را نشناسیم و برای بهبود آن طرحهایی جامع و نوین را طراحی نکینم هچ وقت به جایی نخواهیم رسید.
همه شرکتهای بیمه از متنوع بودن و بالاتر بودن سایر مشکلات بیمهای در کل دنیا خبر میدهند و در این خصوص سخن میگویند. اما آنها یک بار هم تحقیق نکردهاند که چرا این شرکتها تا این حد موفق بودهاند و امروزه به یکی از بهترینها مبدل گشتهاند.
عدم وجود استراتژی، آفت صنعت بیمه
علت اصلی آن است که هر شرکتی برای خود یک سیاست و استراتژی خاصی را دنبال میکند و به شرکت دیگری نگاه نمیکند و از اصول آن تقلید نمیکند. هر یک از شرکتهای بیمه برای خود در کوتاه مدت و درازمدت برنامههای سودآور خاصی دارند که موجب شده تا این حد فرهنگ بیمه در کشورهای دیگر بالا و مشکلات بیمهای پایین باشد. آنها توانستهاند از راههای گوناگون مزایای مخفی که بیمهها دارند را برای مردم به صورت شفاف نشان دهند.
مشکل اساسی بیمه در ایران
در ایران یکی از مشکلات بیمهای این است که عموما در همه شرکتهای بیمه، رشتههای بیمهای به یک صورت میباشند و تفاوت فاحشی ندارند. همچنین از نظر تعریفی هم همه به یک تعریف اشاره میکنند، فرقی ندارد که این بیمه، بیمه عمر باشد یا بیمه درمان. برای هیچ یک سیاست و استراتژی خاصی وجود ندارد و همه به یک کار یعنی جذب مشتری فکر میکنند. در حالی که برای جذب مشتری نیاز است تا برنامههایی چیده شود و تعاریفی جدید و نو بغیر از تعاریف دیگر ارائه کنیم.
مادامی که همیشه یک روند برای مشکلات بیمهای وجود داشته باشد و تفکری در خصوص هر کاری وجود نداشته باشد و همچنین بدون درنظر همه جوانب کار، تصمیم خاصی گرفته شود و سایر اعضا هم آن را قبول داشته باشند، وضعیت بیمه و همچنین مشکلات بیمهای در ایران حل نخواهد شد.
شرکتهای بیمهای باید این توان را داشته باشند که بدون استفاده از اطلاعات موجود و آنچه مردم در خصوص بیمه و شرکتهای بیمهای در ذهن دارند طرحی را پایه ریزی کند. یکی از آفتهایی که این روزها برای جلب مشتری در شرکتهای بیمه رخ داده ارزان کردن نرخ بیمهها میباشد که میتواند ضرر زیادی را به این صنعت وارد کند.