در صنعت بیمه و در هر صنعت دیگری، با مسائلی رو به رو می‌شویم که باب میل ما نیست و با رویه‎ای که تا پیش از آن همیشه در دست داشته‎ایم، تفاوت بسیاری دارد. به همین دلیل مشکلات بیمه‎ای روز به روز افزایش پیدا می‎کند و نمی‎تواند رو به پیشرفت حرکت کند. عموما از یک سری مسائل پیش پا افتاده برای حل مشکلات بهره گرفته می‌شود که متناسب با نیاز جامعه نیست و به همین ترتیب نمی‎توان آنچه که باید را از بین برد و مشکلات را با راه حل مناسبی کنترل نمود.

مشکلات بیمه‎ای، معضل شرکت‎ها

در صنعت بیمه مسائل بیش از آنچه با دید امروز و به سادگی نگاه کنیم، پیچیده‌تر بوده و نیاز است با دیدی وسیع‎تر و با دانش موشکافی، مشکلات بیمه‎ای یک به یک پیدا و حل گردند. اگر بخواهیم بر اساس آنچه مردم می‌گویند و آنچه به عنوان نیاز می‌بینیم که بسیار هم سطحی می‌باشند عمل کنیم به جایی نخواهیم رسید. در نتیجه مشکلات بر روی هم تلنبار می‎شوند و تنها کار این است که به تعهدات عمل شود و چیزی غیر از آن در نظر گرفته نشود.

اما در همه جای دنیا چنین روندی برای کارهای مربوط به بیمه و همچنین مشکلات بیمه‎ای انجام نمی‎شود. بلکه با استفاده از طرح‌های خلاقانه و نوآوری می‎توان از سادگی و یک روند خارج و به یک جریان پرتلاطم رسید. این جریان می‎تواند موجب جوش و خروشی از نظر تصوری که مردم امروزه در خصوص بیمه دارند شود و در نهایت می‎تواند موجب جلب نظر آنها هم گردد.

لزوم شناخت مشکلات بیمه‎ای

اما اگر مشکلات بیمه‎ای عمده‎ای که امروزه با آن دست و پنجه نرم می‎کنیم را نشناسیم و برای بهبود آن طرح‎هایی جامع و نوین را طراحی نکینم هچ وقت به جایی نخواهیم رسید.

مشکلات بیمه ای

همه شرکت‎های بیمه از متنوع بودن و بالاتر بودن سایر مشکلات بیمه‎ای در کل دنیا خبر می‎دهند و در این خصوص سخن می‎گویند. اما آنها یک بار هم تحقیق نکرده‎اند که چرا این شرکت‎ها تا این حد موفق بوده‎اند و امروزه به یکی از بهترین‎ها مبدل گشته‎اند.

عدم وجود استراتژی، آفت صنعت بیمه

علت اصلی آن است که هر شرکتی برای خود یک سیاست و استراتژی خاصی را دنبال می‎کند و به شرکت دیگری نگاه نمی‎کند و از اصول آن تقلید نمی‎کند. هر یک از شرکت‎های بیمه برای خود در کوتاه مدت و درازمدت برنامه‎های سودآور خاصی دارند که موجب شده تا این حد فرهنگ بیمه در کشورهای دیگر بالا و مشکلات بیمه‎ای پایین باشد. آنها توانسته‎اند از راه‎های گوناگون مزایای مخفی که بیمه‎ها دارند را برای مردم به صورت شفاف نشان دهند.

مشکل اساسی بیمه در ایران

در ایران یکی از مشکلات بیمه‎ای این است که عموما در همه شرکت‎های بیمه، رشته‎های بیمه‎ای به یک صورت می‎باشند و تفاوت فاحشی ندارند. همچنین از نظر تعریفی هم همه به یک تعریف اشاره می‎کنند، فرقی ندارد که این بیمه، بیمه عمر باشد یا بیمه درمان. برای هیچ یک سیاست و استراتژی خاصی وجود ندارد و همه به یک کار یعنی جذب مشتری فکر می‎کنند. در حالی که برای جذب مشتری نیاز است تا برنامه‎هایی چیده شود و تعاریفی جدید و نو بغیر از تعاریف دیگر ارائه کنیم.

مادامی که همیشه یک روند برای مشکلات بیمه‎ای وجود داشته باشد و تفکری در خصوص هر کاری وجود نداشته باشد و همچنین بدون درنظر همه جوانب کار، تصمیم خاصی گرفته شود و سایر اعضا هم آن را قبول داشته باشند، وضعیت بیمه و همچنین مشکلات بیمه‎ای در ایران حل نخواهد شد.
شرکت‎های بیمه‎ای باید این توان را داشته باشند که بدون استفاده از اطلاعات موجود و آنچه مردم در خصوص بیمه و شرکت‎های بیمه‎ای در ذهن دارند طرحی را پایه ریزی کند. یکی از آفت‎هایی که این روزها برای جلب مشتری در شرکت‎های بیمه رخ داده ارزان کردن نرخ بیمه‎ها می‎باشد که می‎تواند ضرر زیادی را به این صنعت وارد کند.