طرح پزشک خانواده بدین منظور طراحی شده تا مردن هزینه‎های کمتری را بابت درمان‎های پزشکی خود پرداخت نمایند، از این رو این طرح مردمی می‎باشد.

نظام سلامتی که  هم اکنون در جامعه ما پابرجا می‎باشد، نظامی است که معمولا در هر زمینه‎ای هزینه‎های زیادی را با خود به وجود می‎آورد. همه مردم توانایی چنین پرداختی را ندارند و از این رو باید تلاش کنند تا شرایط بهینه‎ای را برای خود ایجاد کنند. این شرایط توسط دولت با استفاده از طرح پزشک خانواده پایه گذاری شده تا هر فردی در شهر و روستا بتواند از خدمات پزشکی مطلوبی نیز بهره مند شوند و هزینه بسیار کمی را بپردازد. پزشکان همواره به روستاها می‎روند و هر هفته مردم روستا را ویزیت می‎کنند.

مزیت های طرح پزشک خانواده

فاصله بین پزشک و مردم در طرح پزشک خانواده بسیار کم شده زیرا هم اکنون پزشک به عنوان یکی از اعضای خانواده او شناخته می‎شود و با استفاده از پرونده الکترونیکی و کد خانواری که نیز وجود دارد می‎تواند ساده‎ترین تا سخت ترین تشخیص‎ها را نیز انجام دهد. پزشک خانواده می‎داند که این فرد در خانواده خود چه مشکلاتی دارد و در نتیجه بر اساس سابقه‎ای که از او می‎داند می‎تواند به درمان او بپردازد و یا به پزشک متخصص ارجاع دهد. در صورت ارجاع هم هزینه ناشی از آن بسیار کم خواهد بود.

مزیت های طرح پزشک خانواده

در اکثر موارد جمعیتی که در شهرها و روستاها ساکن هستند و معمولا بیماری‎هایی نظیر فشار خون و دیابت دارند، سن نسبتاً بالایی دارند و قادر نیستند مسیرهای دور و دشوار را برای مراجعه به پزشک طی کنند.  به همین دلیل نظام سلامت برنامه‎هایی را در پزشک خانواده مخصوص این سنین نیز طراحی کرده تا بتوان شرایط را به صورت ایده آل طی کرد.

مزیت های طرح پزشک خانواده

سامانه‎ای نیز مخصوص پزشکان طراحی شده تا بتوانند در آن سامانه تمامی اطلاعات را نیز وارد نمایند. هر پزشکی به صورت کامل فرد مورد نظر را می‎شناسد و همچنین می‎داند که او چه مشکلی دارد. در صورتی که بتوان این برنامه را به صورت درست در شهرها هم اجرایی کرد قطعا می‎توان بار بسیاری از بیماری‎ها را در کشور با این اصول پیشگیری نیز کاهش داد.

منبع:

تی نیوز