شرکت‎های بیمه بسیاری در داخل ایران وجود دارند که به دلیل برنامه‎های نادرست خود درگیر زیان‎های انباشته شده هستند. اما یکی از مهمترین عوامل در این زمینه برنامه‎های نادرستی می‎باشد که شرکت#ها در رابطه با قیمت‎گذاری نادرست خود انجام داده‎اند.

هر شرکتی برای اینکه سود بیشتری را به دست آورد به هر راه حلی چنگ زده تا با کاهش قیمت‎ها مشتری‎های بیشتری را به دست آورد. غافل از اینکه رقابتی شدن بازار به نفع شرکت‎های بیمه نیست و در سایر حرفه‎ها پاسخگوی نیاز است.

قیمت‎گذاری غیرواقعی و تبعات آن

قیمت‎گذاری نادرست بدین معنا است که شرکت‎های بیمه قیمت‎های غیر واقعی را که اغلب پایین تر از خدمات ارائه شده می‎باشد به مشتریان خود هدیه می‎دهند. اما این هدیه ضرر بسیار زیادی را برای خود این افراد در پی دارد. به همین دلیل شرکت‎های بیمه در ایران تنها به علت قیمت‎گذاری نادرست به مشکل برخورده‎اند.

به عنوان مثال قیمت‎هایی که برای بیمه‎های درمانی در زمره بیمه تکمیلی قرار دارند و همچنین قیمت گذاری نادرست در زمینه ارائه بیمه ثالث یکی از علل کاهش سودرسانی نسبت به سالهای گذشته می‎باشد.

در سالهای قبل هر شرکتی برنامه‎ها و محصولات خود را به گوش همگان می‎رساند. اما هیچگاه در این اطلاعیه‎ها از قیمت صحبتی در میان نبود. در قدیم مشتری‎ها تنها به علت اینکه یک شرکت بیمه‎ای خدمات خوبی را ارائه می‎دهد به آن رجوع می‎کردند، نه اینکه یک شرکت بیمه را بر اساس قیمت خدمان انتخاب کنند. در نتیجه شرکت‎های بیمه‎ای به دلیل نداشتن قیمت‎گذاری نادرست تمامی هزینه‎های خود را در اختیار داشتند و هیچ مشکلی در این زمینه نداشتند. اما از زمانی که رقابت به بازار بیمه راه پیدا کرد، تمامی کارها با یک گره بزرگ مواجه شد و آن هم ضرر بود.

قیمت گذاری نادرست

اگر بخواهیم بازار بیمه را از یک منظر بررسی نماییم می‎توانیم به موضوع دیگری اشاره کنیم تا قابل درک تر باشد. به عنوان مثال در بازار خرید گردو یک قیمت متعادل پنجاه هزار تومانی برای جنس متوسط رو به بالای آن در نظر گرفته شده که تقریبا تمامی مغازه‎داران این قیمت را رعایت می‎کنند. این قیمت در حد تعادل وجود دارد و همه افراد باید از یک قیمت خرید کنند. اما امروزه فروشگاه‎های زنجیره‎ای زیادی باز شده که همین گردو را با قیمتی بسیار کمتر به مشتریان می‎فروشند. نتیجه این بازار ضرر برای سوپرمارکت داران است. شرکت‎های بیمه‎ای هم از همین بازار رقابتی و قیمت گذاری‎های بسیار ارزان بهره مند شده‏‎اند که ضررهایی زیاد را باید متحمل شوند.

نقش اطلاع رسانی در جلب مشتری

در شرکت‎های بیمه‎ای توجه زیادی به بیمه ثالث و همچنین تکمیلی درمان می‎شود، این بدین معنا نیست که این دو رشته سود زیادی را به ما می‎رسانند. بلکه به آن دلیل است که تقاضا برای خدماتی با قیمت هرچه کمتر بیشتر می‎باشد، در نتیجه شرکت‎های بیمه‎ای سعی دارند تا قیمت‎گذاری نادرست را برای جلب مشتری بیشتر انجام دهند. اما این موضوع تاکنون با تبلیغات مختلف و اطلاع رسانی و منتشر شدن آمار به خوبی حل شده است. مردم حالا می‎دانند که برخلاف تصور آنها این دو رشته بیمه‎ای ضرری به مراتب بیشتر از سایر رشته‎ها دارند.

شرکت‎های بیمه این تصور را دارند که هرچه فروش آنها بیشتر باشد قطعا سود بیشتری را به دست خواهند آورد. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و به دلیل قیمت‎گذاری نادرست این تصور به واقعیت تبدیل نخواهد شد. تنها نتیجه‎ای که برای همه شرکت‎های بیمه‎ای وجود خواهد داشت، در حقیقت یک چیز است و آن هم کاهش سهم هر شرکت از بازار اصلی و در نتیجه کاهش سود رسانی می‎باشد.

نتیجه گیری این مطلب، به این موضوع اشاره دارد که در هر رشته‎ای برای شرکت‎های بیمه سودی پنهان نشده که با افزایش تقاضا این سود به جیب آنها برود. بلکه با یک بررسی اجمالی در خصوص قیمت‎ها به این موضوع خواهیم رسید که هر ارزانی نشانه ضرر به صاحب آن می‎باشد و در نهایت سود مشتری. اگر این بازار طبق سالهای قبل یک روند ثابت را دنبال می‎کرد، هیچگاه صنعت بیمه کشور گرفتار چنین مشکلاتی نبود.