شرکتهای بیمه بسیاری در داخل ایران وجود دارند که به دلیل برنامههای نادرست خود درگیر زیانهای انباشته شده هستند. اما یکی از مهمترین عوامل در این زمینه برنامههای نادرستی میباشد که شرکت#ها در رابطه با قیمتگذاری نادرست خود انجام دادهاند.
هر شرکتی برای اینکه سود بیشتری را به دست آورد به هر راه حلی چنگ زده تا با کاهش قیمتها مشتریهای بیشتری را به دست آورد. غافل از اینکه رقابتی شدن بازار به نفع شرکتهای بیمه نیست و در سایر حرفهها پاسخگوی نیاز است.
قیمتگذاری غیرواقعی و تبعات آن
قیمتگذاری نادرست بدین معنا است که شرکتهای بیمه قیمتهای غیر واقعی را که اغلب پایین تر از خدمات ارائه شده میباشد به مشتریان خود هدیه میدهند. اما این هدیه ضرر بسیار زیادی را برای خود این افراد در پی دارد. به همین دلیل شرکتهای بیمه در ایران تنها به علت قیمتگذاری نادرست به مشکل برخوردهاند.
به عنوان مثال قیمتهایی که برای بیمههای درمانی در زمره بیمه تکمیلی قرار دارند و همچنین قیمت گذاری نادرست در زمینه ارائه بیمه ثالث یکی از علل کاهش سودرسانی نسبت به سالهای گذشته میباشد.
در سالهای قبل هر شرکتی برنامهها و محصولات خود را به گوش همگان میرساند. اما هیچگاه در این اطلاعیهها از قیمت صحبتی در میان نبود. در قدیم مشتریها تنها به علت اینکه یک شرکت بیمهای خدمات خوبی را ارائه میدهد به آن رجوع میکردند، نه اینکه یک شرکت بیمه را بر اساس قیمت خدمان انتخاب کنند. در نتیجه شرکتهای بیمهای به دلیل نداشتن قیمتگذاری نادرست تمامی هزینههای خود را در اختیار داشتند و هیچ مشکلی در این زمینه نداشتند. اما از زمانی که رقابت به بازار بیمه راه پیدا کرد، تمامی کارها با یک گره بزرگ مواجه شد و آن هم ضرر بود.
اگر بخواهیم بازار بیمه را از یک منظر بررسی نماییم میتوانیم به موضوع دیگری اشاره کنیم تا قابل درک تر باشد. به عنوان مثال در بازار خرید گردو یک قیمت متعادل پنجاه هزار تومانی برای جنس متوسط رو به بالای آن در نظر گرفته شده که تقریبا تمامی مغازهداران این قیمت را رعایت میکنند. این قیمت در حد تعادل وجود دارد و همه افراد باید از یک قیمت خرید کنند. اما امروزه فروشگاههای زنجیرهای زیادی باز شده که همین گردو را با قیمتی بسیار کمتر به مشتریان میفروشند. نتیجه این بازار ضرر برای سوپرمارکت داران است. شرکتهای بیمهای هم از همین بازار رقابتی و قیمت گذاریهای بسیار ارزان بهره مند شدهاند که ضررهایی زیاد را باید متحمل شوند.
نقش اطلاع رسانی در جلب مشتری
در شرکتهای بیمهای توجه زیادی به بیمه ثالث و همچنین تکمیلی درمان میشود، این بدین معنا نیست که این دو رشته سود زیادی را به ما میرسانند. بلکه به آن دلیل است که تقاضا برای خدماتی با قیمت هرچه کمتر بیشتر میباشد، در نتیجه شرکتهای بیمهای سعی دارند تا قیمتگذاری نادرست را برای جلب مشتری بیشتر انجام دهند. اما این موضوع تاکنون با تبلیغات مختلف و اطلاع رسانی و منتشر شدن آمار به خوبی حل شده است. مردم حالا میدانند که برخلاف تصور آنها این دو رشته بیمهای ضرری به مراتب بیشتر از سایر رشتهها دارند.
شرکتهای بیمه این تصور را دارند که هرچه فروش آنها بیشتر باشد قطعا سود بیشتری را به دست خواهند آورد. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و به دلیل قیمتگذاری نادرست این تصور به واقعیت تبدیل نخواهد شد. تنها نتیجهای که برای همه شرکتهای بیمهای وجود خواهد داشت، در حقیقت یک چیز است و آن هم کاهش سهم هر شرکت از بازار اصلی و در نتیجه کاهش سود رسانی میباشد.
نتیجه گیری این مطلب، به این موضوع اشاره دارد که در هر رشتهای برای شرکتهای بیمه سودی پنهان نشده که با افزایش تقاضا این سود به جیب آنها برود. بلکه با یک بررسی اجمالی در خصوص قیمتها به این موضوع خواهیم رسید که هر ارزانی نشانه ضرر به صاحب آن میباشد و در نهایت سود مشتری. اگر این بازار طبق سالهای قبل یک روند ثابت را دنبال میکرد، هیچگاه صنعت بیمه کشور گرفتار چنین مشکلاتی نبود.