در جریان سیل نیز می‏‎توان به پرداخت غرامت توجه نمود که باید پس از آزادسازی سدها و خسارات به زمین‏‏‎های کشاورزان باید این پرداخت صورت گیرد.

به دلیل سیل‎هایی که اتفاق افتاده خسارت‎های جبران ناپذیری به تمامی زمین‎های کشاورزی مناطق تحت پوشش نیز وارد شده است. برای جبران این خسارت‎ها دولت باید بتواند تمامی هزینه‎های موجود را نیز پرداخت نماید. پرداخت نمودن خسارت‎ها بر اساس زمانی که تعیین شده به پانزده فروردین نیز اشاره دارد. بنابراین از فردا این خسارت‎ها به تمامی کشاورزان خسارت دیده نیز پرداخت خواهد شد.

کشاورزان در واقع تمام برنامه ریزی‎های خود را نیز پس از پایان یافتن فصل سرما انجام می‎دهند تا بتوانند ابتدا زمین‎های کشاورزی خود را آماده کنند و در نهایت این زمین‎ها را برای کشت دوباره نیز زیرسازی نمایند. البته برخی از آنها شخم‎های اولیه را انجام داده‎اند. اما متأسفانه  با وجود سیل‎های اخیر به ناچار باید تمامی سدها باز می‎شدند تا از شکسته شدن آنها نیز جلوگیری شود.

شایان ذکر است این خسارات تنها به زمین‎های کشاورزی وارد نشده است. در واقع می‎توان گفت که تمامی این خسارت‎ها به مزارع مربوط به پرورش ماهی و به واحدهایی که پرورش دام را نیز انجام می‎دهند به صورت گسترده وارد شده. برای دادن این غرامت‏‎ها در مرحله نخست باید بررسی‎هایی توسط کارشناسان بیمه انجام شود. به همین دلیل این تیم‎های کشاورزی از همین ابتدا تلاش های خود را انجام می‎دهند تا در نهایت بتوانند خسارات تخمین زده شده را نیز در سریع‎ترین زمان ممکن به سرانجام برسانند.

مسئولان دولتی نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‎اند تا علاوه بر همدردی با حادثه دیدگان بتوانند خسارات وارد شده به آنان را پرداخت نمایند تا در نهایت نگرانی‎های به وجود آمده در این خصوص نیز برطرف شود. بیمه کشاورزان در واقع نه تنها در تمامی مشکلات طبیعی مانند سیل، بلکه در صورت بروز خشکسالی، آسیب به دام‎ها در اثر سرما و شیوع بیماری‎های متنوع در آنها نیز می‎تواند خسارت وارده را جبران نماید. به همین دلیل می‎توان بیمه کشاورزی را یکی از لازم‎ترین بیمه‎هایی دانست که متأسفانه تاکنون به اهمیت وجود آن کمتر توجه شده است.