صنعت بیمه یکی از صنایعی است که عرضه و تقاضا در آن بیش از هر صنعت دیگری است و تا زمانی که کیفیت کاری وجود نداشته باشد، این جلب رضایت صورت نمی‌گیرد. صنعت بیمه یک محصول نیست که با استفاده از چند ابزار بتوان آن را به بهترین شکل ممکن در آورد. در این صنعت آنچه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است احترام به بیمه شدگان و انجام وظایف و عمل به تعهدات است.

تورم و صنعت بیمه

زمانی که یک بیمه شده به یک شرکت بیمه‌ای خصوصی یا بیمه دولتی اعتماد می‌کند، این اعتماد باید به گونه‌ای عالی پاسخ داده شود و هر وعده‌ای که در ابتدا داده شده کاملا عملی گردد. در سالهای اخیر با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها و با توجه به این که حق بیمه نسبت به آنها رشد چشمگیری نداشته، شرکت‌های بیمه در پرداخت هزینه‌ها به کمی مشکل برخورده‌اند. اما تا توان دارند تمام مطالبات را پرداخت خواهند نمود و در این زمینه مطالبات مردم در اولویت قرار دارد.

مسلما زمانی که به عنوان مثال یک پرداخت خسارت اتومبیل چندین ماه طول بکشد، مشتری بیمه شده نسبت به این شرکت دل سرد می‌شود و ممکن است به شرکتی برود که تعریف آن را در پرداخت به موقع خسارت‌ها شنیده است.

صنعت بیمه

این مشکلات زمانی قابل حل است که یک نیروی محرکه دیگری به این شرکت‎ها که برخی از آنها در این کار خبره هستند اما توان مالی بالایی ندارد باشد. این نیرو همان تزریق سرمایه سرمایه گذاران خواهان پیشرفت در این عرصه است. این مهم به زودی تحقق پیدا خواهد کرد و صنعت بیمه را از این مشکلات مالی که در آن گرفتار شده نجات می‎دهد.

صنعت بیمه یک صنعت در حال رشد است و در صورتی که منابع مالی خوبی در اختیار داشته باشد می‎تواند طرح‎های جدید بیمه‎ای را عرضه کند تا بتواند هم به رفاه مشتریان و هم به سودرسانی سرمایه‎گذاران دست یابد.

امید به بهبودی صنعت بیمه

در این عرصه شاید سرمایه داران ایرانی ناامید بوده و ریسک پذیر نباشند. اما با برداشتن تحریم‎ها توجه افراد خارج کشور برای سرمایه گذاری در بخش‎های مختلف ایران همچنان پایدار است و به همین دلیل در طی چند ماه آتی این گروه‎های سرمایه گذار به ایران می‎آیند تا صنعت بیمه و چالش‎هایی که پیش رو قرار دارد را بررسی نمایند و یک به یک آن را حل نمایند. در کنار این اقدامات صنعت بیمه هم باید سهمی از سود خود را به این سرمایه گذاران هدیه بدهد.

یکی از اهداف اصلی این سرمایه گذاری‎ها توجه ویژه به بیمه عمر است. بسیاری از پیشرفت‎های اخیر در صنعت بیمه سایر کشورها، رشد چشمگیر و تقاضای زیاد در بیمه عمر است در حالی که در کشور ما تمرکز مردم تنها بر روی دو رشته بیمه‎ای همگانی است و تمایلی به استفاده از سایر بیمه‎ها ندارند. در سالهای اخیر این تقاضا کمی بیشتر شده اما هنوز هم با نرم جهانی فاصله بسیار زیادی داریم.

این سرمایه گذاران که تبحر زیادی در صنعت بیمه دارند قصد دارند تا صنعت بیمه را دگرگون سازند. برای این کار نیاز به بررسی‌های چند ماهه دارند تا تمام زوایا را در نظر گرفته و برنامه‌هایی را برای بهبود شرایط پدید آورند. برای این کار چون سرمایه‌گذاری‌ها و کمبودها بسیار زیاد است در حدود چهل و نه درصد از سهام بیمه به کشورهای خارجی تعلق دارد. اما باز هم حرف اول را بیمه کشور ما می‎زند زیرا سهمی در حدود 51 درصد دارد. به صورت کلی می‎توان اینگونه نتیجه گرفت که در چند ماه آتی اخباری از بیمه به گوش مردم می‎رسد که بسیار رضایت بخش بوده و خود می‎تواند در اعتماد سازی نقشی بی‎نظیر ایفا کند.