صنعت بیمه کشور امروزه به یکی از بدهکارترین صنایع ایران تبدیل شده که همواره نیازمند بررسی‎های دقیق و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات متعدد می‎باشد. از این رو نباید در برخی از مسائل به این صنعت که متحمل مشکلات فراوانی می ‎اشد فشار بیشتری وارد کرد و در نهایت فاجعه‎های عظیم دیگری را مشاهده نمود. نیاز است که ما موشکافانه به علل متعددی که یکی از آنها مالیات بر ارزش افزوده می‎باشد نگاه کنیم و راه حل‎هایی را برای آن در نظر بگیریم.

مالیات در صنعت بیمه کشور

در سالهای گذشته که صنعت بیمه کشور با مشکل روبه رو بود و بدهی‎های سنگینی را باید به نهادهای مختلف دولتی و خصوصی بپردازد، یکی از مهمترین راه حل‎هایی که خیال بسیاری از افراد دارای شرکت‎های بیمه را راحت کرده، از بین رفتن مالیات بر ارزش افزوده می‎باشد. زیرا در سالهای گذشتهصنعت بیمه کشور سود چندانی از بازار سرمایه به دست نیاورده تا بخواهد مالیات بر ارزش افزوده‎ای را پرداخت نماید. شاید این مالیات تصویب شده اما برای زمانی بوده که در حقیقت این صنعت روبه رشد و پر سود بوده است.

اما این تصمیم گیری در رابطه با از بین رفتن مالیات‎ها تنها در حد یک حرف باقی ماند و به هیچ وجه قطعی نشد. زیرا هنوز هم شرکت‎های بیمه این مالیات را پرداخت می‎کنند. از یک طرف مالیات و از طرف دیگر بدهی‎های عقب افتاده که منجر به کاهش رتبه توانگری مالی شرکت‎های بیمه خواهد شد، موجب شده تا صنعت بیمه روز به روز افت بیشتری را تجربه کند و در نهایت روزی از پای درآید. همانطور که برخی از شرکت‎های خصوصی این شرایط را تجربه کرده اند، ممکن است روزی تمامی این صنعت به آن گرفتار شود.

صنعت بیمه کشور و مالیات های آن

در برخی از مواقع یک سری اتفاقاتی رخ می‌دهد که به نفع برخی از گروه‌های خاص است. این اتفاقات که در حد قوانین می‌باشند و به یکی از بزرگترین مواهب در طول تاریخ فعالیت حوزه مربوطه مبدل می‌شوند. اما چندی بعد به بهانه‎های مختلف از بین خواهد رفت و یک اشتباه تلقی خواهند شد.

در رابطه با بیمه‌‌ها هم چنین شرایطی وجود دارد. این امکان وجود دارد که شما نتوانید حق خود را ثابت کنید، زیرا قانون تصویب شده‌ای از سوی مجلس در اختیار ندارید، به همین دلیل پس از مدتی تصمیمات گرفته شده از بین خواهند رفت و شما می‌مانید و خشنودی که به ناراحتی تبدیل شده است.

رئیس بیمه مرکزی تنها فردی است که می‌تواند شرایط نامساعد صنعت بیمه کشور را از این شرایط بد بیرون آورد. اما در واقع او هم تا حدی توان دارد و باید مسئولان و نهادهای دولتی و خصوصی دیگری هم به وی کمک کنند تا شرایط در حد مطلوب خود باقی بماند. مهمترین مسئله از بین رفتن اعتمادی است که مردم و شرکت‎های بیمه‎ای به تصمیمات گرفته شده و قیمت‎ها دارند، هربار یک قیمت و یک مصوبه در زیر دست آنها قرار می‎گیرد و چندی بعد هم از بین خواهد رفت. در صنعت بیمه کشور باید یک روند ثابت مد نظر قرار داشته باشد تا بر اساس همان روند بتوان به رفع مشکلات اساسی پرداخت.

لزوم اهمیت بیمه در زندگی مردم

مسئولان نظام باید کوشش کنند تا به طرق مختلف اهمیت وجود بیمه در زندگی را برای مردم ترسیم کنند. همانطور که در رابطه با بیمه‌های درمانی و همچنین شخص ثالث این موضوع به حقیقت تبدیل شده، در رابطه با سایر رشته‌های بیمه‌ای که هنوز برای مردم نام آشنا هم نیستند این شرایط باید در نظر گرفته شود. همه مردم با این فکر در حال زندگی هستند که بیمه‌ها سودهای کلانی می‌برند و تنها در مواردی خسارت‌ها را پرداخت می‌کنند. اما این تصور اشتباه است و وضعیت این صنعت روز به روز بدتر خواهد شد. زیرا هزینه‌های جانبی همچون مالیات بر هزینه‌های دیگر می‌افزاید.

زمانی که مردم ما نمی‌توانند به خوبی از یک روز خود لذت ببرند و نمی‌توانند از دغدغه‌های مالی رهایی یابند چرا باید از مالیات بر ارزش افزوده در تمامی کالاهای خود استفاده کنیم؟؟؟ چرا باید تصمیم گیری‎هایی صورت گیرد که تنها مردم ضرردهنده آن هستند. باید واقع بین باشیم و به واقعیت‎هایی که امروزه در جامعه ما و صنعت بیمه کشور وجود دارد نگاهی بیاندازیم و سپس اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم.