تقلب در هر شغلی به چشم می‎خورد. این بار تقلبات را در صنعت بیمه کشور بررسی خواهیم کرد. صنعت بیمه کشور یکی از صنایع پرکار اما با بدهی‎های زیاد است که همواره در تلاش است تا بتواند اندکی از این بدهی‎ها را به نحوی جبران کند. اما همانطور که می‎دانید این جبران‎ها امکان پذیر نیست، مگر اینکه برخی از تقلبات به ظاهر واقعی اما ساختگی از میان بروند. برخی از افرادی که تنها برای گرفتن پول بر سر کار هستند به نحوی صادقانه فعالیت کنند و از گرفتن مبالغ هنگفت برای گذران زندگی خود بپرهیزند.

در حقیقت این مشکلات از سوی مردم بیشتر دیده می‎شود و مسئولان بیمه‎ای همیشه چشم ترسی از این خطاها دارند. چشم‎های ترسیده می‎گویند که نباید به این تصادف در جاده فلان اعتماد کنید. زیرا بارها از سوی کلاهبردارن اتفاق افتاده و مبالغ هنگفتی از صنعت بیمه کشور دریافت نموده‎اند. در حالی که ممکن است تصادف رخ داده واقعی باشد و باید به هر ترتیبی خسارت آن دریافت شود. اما مردم هم باید پول خود را بپردازند و هم به آنها تهمت‎هایی زده شود که چندان واقعی نیست.

علت این تهمت‎ها هم تنها عده‎ای خاص هستند که با تصادفات ساختگی خود می‎توانند از بیمه بدنه و همچنین از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کنند. این کلاهبرداران در محدوده تهران و کرج بسیار زیاد هستند و هربار در نقش یک فردی چنین تصادفات ساختگی را پدید می‎آورند. برخی از آنها عابر پیاده و برخی دیگر هم راننده هستند که معمولا با افسر مربوطه‎ای که برای کروکی می‎آید هم دست هستند. مردم عزیز و شریف ایران از نگاه کارشناسان تأیید کننده خسارت نباید دلخور شوند. زیرا اگر خود جای آنها بودند و بارها کلاهبرداری را مشاهده می‎کردند، هیچ گاه از آنها ایراد نخواهند گرفت.

پرداخت خسارت حقی است که باید از سوی بیمه برای مردمی که به هر نحوی دچار خسارت شده‎اند در نظر گرفته شود و در سریع ترین زمان ممکن پرداخت شود. اما به دلیل اینکه درصد این خسارت‎ها و راه‎های کلاهبرداری هم زیاد شده، زمان دریافت خسارت هم بر مبنای آن افزایش یافته است. در نتیجه تنها ضرر کنندگان مردم عادی می‎باشند که حق خود را می‎خواهند دریافت نمایند. شاید از سوی بسیاری از مردم ایران این یک تهمت باشد و آنها تنها برای صلاح خود به بیمه روی آورده‎اند. اما همین مردم باید در نظر داشته باشند که چند تن از هم نوعان آنها از همان پولهایی که برای بیمه پرداخت کرده‎اند، سوء استفاده می‎کنند و به نفع خود آنها را پرداخت می‎نمایند.

خودرویی که با آن تصادف می‎کنند از نوع اسقاطی می‎باشد و برای آنها فرقی ندارد که به چه کسی یا به چه ماشینی می‎زنند. اما صحنه سازی را به صورتی جلوه می‎دهند که گویی طرف مقابل به آنها برخورد کرده است. بنابراین به چنین ترتیبی می‎توانند خسارت خود را دریافت کنند. باید از یک جایی به بعد چنین سوء استفاده از بین روند و مردم شرایط مطلوب و عادی خود را سپری نمایند. هیچ یک از شرکت‎های بیمه‎ای نمی‎توانند برای چنین تصادفاتی درصدی را پیش بینی نمایند. زیرا آنقدر زیاد هستند که اگر برای هریک از آنها وقت بگذارند، دیگر نمی‌توانند به سایر امور بیمه شدگان رسیدگی کنند.

شاید از نظر بسیاری از ما تعداد تقلبات در صنعت بیمه کشور تنها در بیمه بدنه و شخص ثالث زیاد باشد. اما با این حال باید بسیار خوب توجه داشت که شمار این تقلبات از نظر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در درمان بیشتر خواهد بود و این یک اقدام قابل تأمل می‌باشد. شما نمی‌توانید تا هر اندازه که این آمار بیشتر می‌شوند سکوت اختیار کنید زیرا صنعت بیمه کشور زیر سؤال می‌رود و اینکه هیچ نظارتی در این باره وجود ندارد.

عده ای از تحلیل گران این تصور را دارند که اگر تمام شرکت‌های بیمه‌ای بخواهند بدون هیچ تغییری این تعداد خسارت را بپردازند قطعا با مشکلاتی همراه خواهد شد و رو به ورشکستگی خواهند رفت. بنابراین هیج شرکت بیمه‌ای چنین شرایطی را نمی‌پذیرد و در نهایت می‌توان گفت که پرداخت این خسارت‌ها هم از جیب همین مردمی که سال به سال بر حق بیمه آنها افزوده می‎شود پرداخت خواهند کرد.