بیمه اتباع در زمینه فعالیت‏‎های سازمان تأمین اجتماعی می‎باشد که نه تنها برای ایران بلکه در خارج از ایران نیز کاربرد خواهد داشت.

قوانین زیادی در خصوص حضور اتباع خارجی در ایران و نحوه کار کردن آنها تعیین شده است. اما آیا در خصوص بیمه اتباع ایرانی که در خارج از ایران قرار دارند تدابیری اندیشیده شده است؟ با بررسی‎ها و تحقیقات به عمل آمده خبرها حاکی از آن است که برای اتباع ایرانی که در خارج از ایران قرار دارند شرایطی در نظر گرفته شده است. در ادامه به شرایط بیمه اتباع خارج از ایران بیشتر اشاره خواهیم نمود.

شرایط بیمه اتباع در خارج از کشور

شرایط بیمه اتباع

شرایط مربوط به بیمه اتباع خارج از ایران شرایطی است که در حال حاضر حدود دو سال مورد پیگیری و برنامه ریزی قرار داشته و همواره مورد تأکید قرار گرفته است. بیمه تأمین اجتماعی برای افرادی که برای تحصیل یا کار به خارج از ایران سفر می‎کنند و تابع قوانین آن کشور هستند نیز قوانینی را در نظر گرفته است. این بیمه همواره حامی اتباع خارج از ایران می‎باشد. بیمه نه تنها برای ایرانیان بلکه برای افراد خارج از ایران هم مهم خواهد بود و می‎تواند از بسیاری خرج‎های اضافی نیز جلوگیری نماید.

بیمه اتباع در ماموریت‎های کاری

پرداخت بیمه در برخی از موارد بر عهده شرکت‎ها و کارفرما می‎باشد. به عنوان مثال زمانی که فرد مورد نظر برای یک مأموریت در بازه زمانی طولانی به کشوری دیگر سفر می‎کند. هر اتفاقی که در این سفر برای او رخ دهد وظیفه پرداخت حق بیمه از کارفرما از بین نخواهد رفت. حق بیمه حقی است که بر دوش او قرار دارد و بخصوص در زمینه شرکت‎های فنی و مهندسی توجه به این امر از سوی بیمه تأمین اجتماعی بسیار مهم تلقی می‎شود.

اما افرادی هم هستند که بدون نیاز به تحت پوشش قرار گرفتن برای فعالیت‎های شرکتی بر اساس نیاز کاری خود و خانواده خود را به کشوری دیگر می‎برند و باید تحت پوشش بیمه اتباع خارج از کشور محسوب شوند.

در این شرایط نیز بیمه تأمین اجتماعی کمک کننده آنها خواهد بود و همواره راه را برای استفاده از بیمه‎های مربوط به خدمات درمانی و . . . باز می‎گذارد. محدودیت‎های زیادی برای مقابله با بیمه شدن افراد وجود ندارد و تا زمانی که حق بیمه آنها به موقع پرداخت شود، مشکلی وجود نخواهد داشت.

شرایط بیمه اتباع در خارج از کشور

بیمه اتباع از چه نوعی می‎باشد؟

بیمه‎ای که به عنوان کارفرما برای افراد زیردست خود باید رد کند، بیمه‎ای است که باید از نوع اجباری باشد و حقی است که توسط فرد باید به آن پرداخته شود. اما زمانی که بیمه اتباع در خارج از کشور باشد و فرد از سوی شرکت بیمه‎ای برای فعالیت اقدام نکند بیمه او از نوع اختیاری می‎باشد. بیمه اختیاری بیمه‎ای است که باید خود فرد تمامی مراحل قانونی آن را انجام دهد و اگر غیر از این باشد بیمه‎ای برای او رد نخواهد شد.

افرادی که در خارج از کشور زندگی می‎کنند در صورتی که نیازمند بیمه اتباع باشند می‎توانند به شعب بیمه تأمین اجتماعی در همان کشور مراجعه نمایند. در غیر این صورت راه دیگری هم برای آنها وجود دارد و این راه اشاره به کارگزارهای رسمی هر کشور برای خدمات برون مرزی دارد.

معمولا افرادی که در کشورهای دیگر در حال زندگی هستند از این شرایط باخبر هستند و می‎دانند که برای کارهای خود به کدام دفاتر مراجعه نمایند. حتی افراد متقاضی می‎توانند به سیستمی راحت‎تر دسترسی داشته و برای استفاده از آن به صورت الکترونیکی اقدام نمایند. آدرس سایت مورد نظر www.mss.tamin.ir می‎باشد.

شرایط بیمه اتباع در خارج از کشور

شرایط بیمه اتباع برای افراد تازه

افرادی که به تازگی می‎خواهند از بیمه اتباع استفاده کنند باید در محدوده سنی بین هجده تا پنجاه سال داشته باشند. در غیر این صورت توان استفاده از این بیمه را نخواهند داشت. همچنین افرادی که در زمان حضور در ایران به مدت ده سال در سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه برای آنها پرداخت شده باشد بدون محدودیت از نظر سنی می‎توانند از مزایا بهره مند شوند. بیمه تأمین اجتماعی از درمانی تا فوت و بازنشستگی در درصدهای مختلفی قابل پرداخت می‎باشد. یک فرد می‎تواند از هریک از اینها و یا از همه آنها استفاده نماید.

نظر شما درباره شرایط بیمه اتباع در خارج از کشور چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

ریسک نیوز