بیمه شخص ثالث یکی از ضروری‌ترین بیمه‌ها برای اتومبیل محسوب می‌شود. در صورت عدم تمدید و یا نداشتن این بیمه برای خودرو، راننده بعنوان یک متخلف شناخته می‌شود. بیمه شخص ثالث چاقوی دو لبه است. شما باید حق بیمه خود را به صورت سالانه یا ماهیانه پرداخت کنید و در ازای این کار تخفیفات و ضرراتی هم برای شما تعیین شده است.

اگر در طول این یک سال جریمه نشوید و هیچ تصادفی هم مرتکب نشده باشید باید 70 درصد از مبلغ اصلی شما کسر شود. این یک تخفیف از سوی بیمه شخص ثالث برای جذب افراد می‌باشد. اما در صورتی که توسط پلیس جریمه بشوید به میزان 20 تا 100 درصد جریمه را باید پرداخت کنید. سعی کنید که از کوپن‌های بیمه در زمانی که می‌توانید خودتان از جیب اقدام به پرداخت حق خسارت کنید، استفاده نشود. زیرا هدر رفتن و استفاده از آن به معنای پرداخت 70 درصد پول بیشتر است. معمولا تصادفاتی که زیر 200 هزار تومان خرج به بار آورد هیچ بیمه‌ای آن را تقبل نمی‌کند و شما باید آن را پرداخت کنید.
اما از این مزایا و معایب بیمه شخص ثالث برخی از رانندگان به صورت نادرستی استفاده می‌کنند.

شخص ثالث

اگر تصادف شما به صورت کاملا بی خطر باشد و تنها آسیب جزئی به ماشین شما یا طرف مقابل وارد شود و شما هم مقصر باشید به نفع شماست که این هزینه را از جیب پرداخت کنید تا از تخفیف سالیانه برخوردار شوید. همیشه عدد 294 هزار تومان را به خاطر داشته باشید. اگر بالاتر بود از طریق بیمه اما اگر پایین‌تر بود از طریق خودتان پرداخت کنید. نباید در زمان تصادف از داد و بیداد طرف مقابل خود بترسید. کمی آرامش داشته باشید و خوب فکر کنید که هزینه یک سپر تازه یا یک گلگیر تازه کمتر از پرداخت حق بیمه بیشتر است.
هر سال که از این تخفیف بیمه شما بگذرد میزان پرداخت خسارت از جیب هم بالاتر می‌رود و تخفیف شما بیشتر می‌شود. اگر از کوپن بیمه خود استفاده کنید ضررهای بیشتری خواهید دید. زیرا در سالهای بعد در هنگام تمدید بیمه شما باید هزینه‌ای را پرداخت کنید که بعنوان جریمه محسوب می‌شود. علاوه بر آن از تخفیف زیادی که سال به سال بیشتر می‌شود نیز محروم می‌شوید.