در چند سال گذشته نگاه ما به شرکت‏‎ها و مؤسسات اقتصادی تغییر کرده است. گویی تمام زندگی ما به این شرکت‎ها وابسته شده و هیچ امید دیگری برای افزایش سرمایه‎های خود نداریم. سرمایه‎داری رفتار ما را به گونه‎ای تغییر داده که شاید در زندگی عادی خود تا این حد به اعداد توجه نداشتیم.

رشد سرمایه‎داری

سرمایه‌داری در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته که شاید از نظر سرمایه‌داران منصفانه باشد. اما همین سرمایه‎داری موجب شده تا حرکت، پویایی و کار از بین برود و ریسک‎های کاری و کارآفرینی رکود پیدا کنند. زیرا هیچ سرمایه‎داری به دنبال ضرر نیست و دوست دارد همیشه طعم شیرین پول را بچشد. در حالی که این وضعیت شرایط را برای کارگرانی روزمزد و بدون پشتوانه مشکل کرده است.

اگر یک سود جمعی در کل جهان حاکم باشد، این سود لزوما برای افزایش سرمایه تمامی طبقات به کار گرفته نمی‎شود. هرچه میزان سرمایه در عده کمی افزایش یابد، امید و کار برای عده‎ای دیگر از بین خواهد رفت و وضعیت معیشتی هم رو به سمت بدی پیش خواهد رفت. اگر بتوانیم پول‎ها را برای بیمه کردن مردم و بهبود شرایط زندگی آنها به کار ببندیم، در هیچ کجا چنین مشکلاتی دامنگیر افراد نخواهند شد.

سرمایه داری

تحولات و تغییرات

تحول بزرگ، جنگ و افزایش مالیات‎ها سه تغییر بزرگی هستند که می‎توانند تحول و ثبات را با خود به همراه داشته باشند. باید رفتاری که در بین شرکت‎ها وجود دارد، با تغییراتی همراه باشد.  قبولاندن رفتار نادرست به شرکت‎ها کار سختی است، زیرا هیچ شرکتی چنین تغییری را دوست ندارد و همه آنها در پی سود هستند.

سرمایه‎داری تا حد زیادی طمع می‎خواهد و این تغییر رفتار در فرد سرمایه‌داری که تنها سود در ذهن وی جریان دارد، امکان پذیر نیست. پس باید در برخی از اصول اصلاحاتی صورت گیرد. یکی از اصلاحات داشتن رفتار عادلانه در بازار آزاد برای سرمایه‌داری باکیفیت است.

یکی از اصلی‌ترین اصولی که باید در راه سرمایه‌داری منصفانه به آن پرداخت، تولید کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب است. این کالاها باید به شیوه‌ای تولید شوند که هیچ ضرری برای محیط زیست نداشته باشند. معیارهای به کار گرفته شده باید در زمینه تولید خوب، سود عادلانه و حفظت از محیط زیست باشد. شاید با استفاده از این روش سرمایه‎داری و رفتارها بهتر شده و شرکت‎ها و مؤسسات سود بیشتری به دست آورند. در نتیجه سرمایه‎ها و منابع بیشتری به سوی آنها باز می‎گردد. سرمایه‎داری می‎تواند با رفتارهای خلاقانه همراه باشد تا جهان را به مکانی زیبا و جذاب تبدیل کند.