این روزها خبر نفتکش سانچی به یکی از دردناک‎ترین خبرهای روز تبدیل شده است. سی و دو خدمه در این تصادف جان خود را از دست دادند.

سانچی، عظمت یک تراژدی

در هر حادثه‎ای مقصر یا مقصرهایی وجود دارد. اما در رابطه با حادثه نفتکش سانچی مقصر اصلی مشخص نیست. معمولا از نظر بیمه زمانی بیمه خسارت‎های مختلف را می‎پردازد که مقصر اصلی مشخص شود. در حال حاضر برای شناسایی مقصر اصلی نیاز است تا جعبه سیاه مربوط به کشتی سانچی رمزگشایی شود و در نهایت در آن زمان اگر مقصر اصلی همان کشتی چینی باشد می‎توان انتظار پرداخت بیمه را داشت.

سرانجام بیمه نفتکش سانچی

اما در رابطه با نفتکش سانچی بایدها و اما و اگرهای حقوقی زیادی وجود دارد که باز هم ادامه کار را با مشکل مواجه می‎کند. این کشتی نفتکش با حدود سی خدمه ایرانی خود در حقیقت در مالکیت کشور ما قرار نداشت. در صورتی که مالک اصلی این کشتی ایران بود قطعا بیمه‎های داخلی بیمه کردن خدمه و محموله‎ها  و بسیاری از موارد این چنینی را برعهده می‎گرفتند. اما در رابطه با این کشتی شرایط بسیار متفاوت می‌باشد.

تاریخچه سانچی

نفتکش سانچی که در حدود ده سال پیش ساخته شده، با شرایط مختلفی همراه بود. کشور کره ساخت آن را برعهده گرفت اما هزینه ساخت را ایران پرداخت کرد. در آن زمان نام اصلی این کشتی سامان بود و سالها با همیت نام کار کرد. اما پس از مدتی شرایط تحریمی سختی برای ایران در نظر گرفته شد و در نتیجه مالکیت، پرچم کشور و بسیاری از اسناد و مدارک به کشور دیگری که در ابتدا تانزانیا و سپس پاناما بود تغییر یافت.

سرانجام بیمه نفتکش سانچی

بیمه نفتکش سانچی

در حال حاضر مالک یا مالکان اصلی و همچنین اسناد و مدارک مربوط به آن مشخص نیست. در چنین وضعیتی شرایط بیمه‎ای که مربوط به کشور دیگر یعنی نروژ است کار را سخت تر می‎کند. نمی‎توان انتظار دریافت بیمه‎ای خوب را از این شرکت داشت.

زیرا در ابتدا باید برخی از شرایط به صورت واضح مشخص شود و پس از آن پرداخت خسارت انجام شود. اما در مقابل کشور ایران هم می‎تواند این خسارت بیمه‎ای را توسط شرکت بیمه داخلی انجام دهد که قطعا با موانع و محدودیت‎هایی همراه می باشد.

سرانجام بیمه نفتکش سانچی

برخی از کشورها و خبرگذاری‎ها ادعا می‎کنند که حادثه چند روزی در حال وقوع بود، اما در ایران اطلاع رسانی دیرتر انجام شد. در صورتی که این ادعا صحیح باشد تنها یک هدف را به دنبال دارد و آن هم منافع نفتی ایران بوده است. زیرا اطلاعات خاصی از کار اصلی نفتکش سانچی در دست افراد مختلف نبود و به همین دلیل با نامی دیگر و در کشور ایران به فعالیت پرداخته می‎شد.

اما این بدان معنا نیست که فعالیت‎های لازم برای خروج خدمه داخل کشتی انجام نشده باشد، بلکه تمامی فعالیت‏‌ها تا نزدیک ترین فاصله به کشتی ادامه داشت اما متأسفانه عمق فاجعه بیشتر از تصور ما بود و در نتیجه منجربه به غرق شدت کشتی شد.

منبع:

ریسک نیوز