طرح پزشک خانواده در نظام تأمین اجتماعی به صورت قابل توجهی پیشرفت داشته که یکی از مهمترین ویژگی‌های تحقق اهداف در سازمان تأمین اجتماعی می‎باشد. زیرا این سازمان بسیاری از تخت‎های بیمارستانی را به خود تعلق داده و همین امر موجب شده تا به عنوان یکی از بزرگترین بیمه‎های کشور در کار خود موفق شود و همگان را به حیرت برانگیزد.

سازمان تأمین اجتماعی اولین سازمان بیمه‎ای است که سیستم ارجاع را در درمان به خوبی اجرا نموده و در این زمینه هیچ مشکلی نداشته است. این سازمان که 77 بیمارستان را برای خود دارد قطعا یکی از پرکارترین سازمان‎های بیمه‎ای دولتی در ایران می‎باشد.

حمایت تامین اجتماعی در سالهای ابتدایی

سازمان تأمین اجتماعی ابتدا به مقوله درمانی افراد توجه دارد، پس از آن در صورتی که افراد چندین سال تحت پوشش این بیمه قرار داشته باشند می‎توانند از مزایای مختلفی همچون مستمری و مستمری مربوط به از کار افتادگی بهره‎مند شوند. اما برای سالهای ابتدایی این مزایا وجود ندارد و تنها حمایت در زمینه درمانی خواهد بود.

علت بدهکاری تامین اجتماعی

از مهمترین علل بدهکاری سازمان تأمین اجتماعی به بیمه‎های طرف قرارداد خود این است که این سازمان برخلاف سایر کشورها از توانایی خود به صورت رایگان در مراکز ملی استفاده می‎کند. در صورتیکه در کشورهای دیگر بیمه‎های دولتی با مراکز مختلفی قرار داد می‎بندند و در ازای آن مبلغی را دریافت خواهند کرد تا این مبلغ زیربنایی برای سایر اهداف از پیش تعیین شده باشد. پس سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند کارهای خود را به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم انجام دهد.

سازمان تأمین اجتماعی

در حدود 77 بیمارستان، بیش از 200 مرکز خصوصی حجم عظیمی از خدمات را آن هم به صورت کاملا رایگان عرضه خواهند نمود که البته این یکی از ویژگی‎های بسیار مهم تمایل مردم به استفاده از خدمات سامان تأمین اجتماعی می‎باشد. اما همین حمایت‎ها موجب شده تا گروه عظیمی از مراکز و بیمارستان‎هایی که غیر مستقیم با بیمه تأمین اجتماعی در حال کار بودند به مشکل بخورند و در نهایت این بدهکاری‎ها باعث شد تا برخی از بیمارستان‎ها خود را از گردونه حمایت خارج کنند.

نظام ارجاع داخلی در سازمان تأمین اجتماعی یکی از بزرگترین طرح‎ها برای کاهش هزینه‎های درمانی است. زیرا مردم این مبالغ را پرداخت نمی‎کنند اما سازمان تأمین اجتماعی باید هزینه ویزیت یک متخصص را به ازای بیمارانی که شاید درصد زیادی از آنها اشتباها مراجعه کردند بپردازد. نظام ارجاع داخلی می‎تواند مشکل را مرحله به مرحله حل کند و در نهایت به متخصص یا فوق تخصص مربوطه ارجاع دهد. این طرح در تمامی بیمارستان‎هایی که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند اجرا خواهد شد.

معضل بیماران خاص

موضوع مهم در خصوص بیمارانی است که به علت بیماری‎های خاص و یا طولانی مدت خود نیاز دارند تا همیشه به نزد یک متخصص مراجعه کنند. معمولا این متخصص به صورت مستمر باید فرد را ویزیت کند، در نتیجه باید یک پرونده الکترونیکی به صورت فعال در سیستم ارجاع قرار داشته باشد تا فرد به بیمارستان یا مطبی دیگر مراجعه کند. در این راه سیستم نوبت دهی دوباره در حال حاضر برای بیماران مزمنی که با بیماری خود دست و پنجه نرم خواهند کرد از بین می‎رود و پروسه درمانی به سرعت پیش خواهد رفت. در این راه سازمان تأمین اجتماعی با فرصت کافی و بسیار موشکافانه موضوع را بررسی خواهد نمود و عجله‌ای برای شروع و به پایان رساندن ندارد. زیرا باید برای این کار ارزیابی‎هایی انجام شود که عینا به نفع مردم می‎باشد.

ادامه دارد….