در طرح تحول نظام سلامت همانگونه که اطلاع دارید طرحی با نام پزشک خانواده وجود دارد که معمولا در این طرح باید بر اساس یک سری قوانین معین معاینات نیز انجام شوند.

پزشک خانواده به عنوان یکی از پزشکان امینی خواهد بود که از تمام اطلاعات شخصی و خانوادگی ما در زمینه‎ی بیماری‎ها نیز اطلاعات پیشرفته‎ای دارد. پزشک خانواده در حقیقت پزشکی خواهد بود که توانایی ویزیت تمامی اعضای خانواده ما را دارد و پرونده الکترونیکی ما در دستان خود او خواهد بود. بنابراین می‎توانیم این انتظار را داشته باشیم که این پزشک می‎تواند راه درستی را برای سلامتی به ما نشان دهد تا در نهایت به هدف اصلی خود برسیم.

زمان معاینه در طرح پزشک خانواده

معمولا برای آنکه بتوانیم طرح پزشک خانواده را نیز به عنوان یک طرح روتین و با نتیجه‎ی مثبت بدانیم باید هر ماه اعضای خانواده تحت مراقبت قرار گیرند و علاوه بر آن باید اعضایی که در یک خانواده هستند نیز به این تکلیف خود عمل کنند. بر اساس نوع بیماری امکان دارد که نیاز باشد تا هر سه ماه یکبار یا هر شش ماه یکبار یک ویزیتی برای انجام آزمایشات نیز انجام شود. بر همین اساس می‎توان گفت چنین ویزیت‎های روتینی یکی از ضروریات خواهد بود. اما زمان ویزیت نیز از سوی دیگر بسیار با ارزش است.

زمان ویزیتی که معمولا هر پزشک خانواده باید برای بیمار خود در نظر داشته باشد در کمترین زمان به پانزده دقیقه می‎رسد، بعد از آن در صورتی که این پزشک متخصص باشد باید این زمان به بیست دقیقه و در زمانی که فوق تخصص باشد به بیست و پنج دقیقه نیز ارتقاء پیدا کند. بنابراین در صورتی که خارج از این تایم باشد این احتمال وجود دارد که به نتیجه‎ی دلخواه خود نرسیم. روانپزشکان به دلیل نوع مشاوره‎ای که در هر ویزیت خود باید به آن توجه کنند مسیری کاملا متفاوت را دارند و این تایم به سی دقیقه افزایش پیدا خواهد کرد.

زمان معاینه در طرح پزشک خانواده

هر پزشکی که در حال فعالیت به عنوان پزشک خانواده می‎باشد باید پروانه‎ای که برای فعالیت او نیز مورد استفاده است بر روی دیواری که مراجعه کننده توانایی دیدن آن را داشته باشد نصب شود. علاوه بر پزشک در تمامی موارد که مؤسسه‎ای درمانی هم نیز وجود داشته باشد باید چنین کاری را انجام دهد. اگر دارویی به بیمار داده می‎شود باید از نظر تاریخ مصرف نیز چک شود.

تمامی ویزیت‎ها نیز باید بر اساس قوانین و با رعایت فاصله زمانی انجام شوند در حالی که این قانون مورد توجه قرار نمی‎گیرد. علاوه بر آن بیمار این حق را دارد که نسبت به این تخلف نیز شکایت خود را اعلام نماید. هر دفترچه بیمه‎ تنها برای یک شخص می‎باشد، بنابراین سایر افراد نمی‎توانند از آن استفاده کنند.

نظر شما درباره زمان معاینه در طرح پزشک خانواده چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

 منبع:

تی نیوز