امروز 18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی می‎باشد. و به همین مناسب بررسی‎هایی در زمینه مشکلات مربوط به بیماران تالاسمی انجام گرفته که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی می‎باشد که بخصوص در مناطق شمالی کشور درصد زیادی از آن وجود دارد. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، در اکثر موارد نیاز دارند تا تزریق ماهانه یا هر دو هفته یکبار خون برای آنها انجام شود. علاوه بر آن از دارویی به نام دسفرال برای طبیعی نگه داشتن میزان آهن خون نیز استفاده خواهند کرد.

روز جهانی تالاسمی و خدمات بیمه ای

آشنایی با انواع تالاسمی

این بیماری دارای دسته‎های مختلفی می‎باشد. افرادی به نوع شدید آن دچار هستند که تالاسمی ماژور نام دارد. دسته‎ای دیگر به نوع خفیف‎تر یعنی تالاسمی مینور مبتلا می‎باشند. نوع دیگری از تالاسمی وجود دارد که حالت بینابینی بین دو دسته ذکر شده دارد. دسته دیگری هم که دارای اختلال در شکل گولبول‎های قرمز می‎باشند با نام سیکل سل از آنها یاد می‎شود. تنها مصرف به موقع داروهای خوراکی می‎تواند دوز آن را در بدن در تعادل نگه داشته و تا درصد زیادی از علائم مربوطه بکاهد. در این صورت عوارض مربوط به بیماری نزد بسیار کاهش خواهد یافت.

روز جهانی تالاسمی و خدمات بیمه ای

در بیماران تالاسمی ماژور در کنار مصرف داروها تزریق به موقع خون نیز از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است که باید نسبت به آن توجه ویژه‏‌ای داشت. متأسفانه بیمه‎ها بیشترین حمایت خود را از بیماران تالاسمی ماژور انجام می‎دهند در حالی که بیماران مبتلا به سه دسته دیگر هم نیاز به توجه و حمایت دارند. وجود حمایت بیمه‎ای از دارو تا خدمات بستری و .. . کمک بسیار زیادی در کاهش هزینه‎ها دارد. این بیماری خونی در زمره بیماری‎هایی قرار دارد که در زمان کوتاه بار اقتصادی زیادی بر دوش خانواده باقی خواهد گذاشت.

 چشم‎اندازی برای مبتلایان به تالاسمی

یکی از برنامه‎های بسیار مهم که می‎تواند در زمینه بیمه و هزینه‎ها کمک یار خانواده باشد ایجاد مراکزی در هر استان خواهد بود که در این مراکز تمامی خدمات از مشاوره تا درمان برای بیماران تالاسمی انجام شود. بیماران باید مرکز جامع سلامت خود را بشناسند و برای سایر درمان‎های خود به آنجا مراجعه نمایند. این مراکز توسط دانشگاه‎های علوم پزشکی و زیر نظر وزارت بهداشت مدیریت می‎شوند که با همکاری بیمه‎ها قادر به ارائه خدمات خوب هستند.

روز جهانی تالاسمی و خدمات بیمه ای

در این مراکز پزشک، پرستار، مشاور، مراقبین سلامت حضور دارند و هر مشکلی که برای یک بیمار تالاسمی وجود داشته باشد در سریع‎ترین زمان ممکن حل خواهند شد. در این مرکز همچنین مشاوره‎ای جهت آگاهی و جلوگیری از تولد یک نوزاد ماژور نیز انجام خواهد گرفت. حتما به این موضوع توجه داشته باشید که آزمایش‎های پی ان دی 1 و 2 از اصلی‎ترین راه‎ها برای پیشگیری می‎باشد که با وجود بالا بودن هزینه‎ها باید به نحوی انجام شود.

نظر شما درباره روز جهانی تالاسمی و خدمات بیمه ای چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

http://tnews.ir/%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2/e7ad110723048.html#%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%85%d9%87-%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%85%db%8c-%d9%87%d8%a7