صنعت بیمه یکی از صنایع وابسته به مردم می‎باشد و هرگونه تغییر در نظام اصلی این صنعت نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت. زمانی که مردم از صنعت خود ناراضی باشند، هیچ چیز به جز ضرر برای آنها به وجود نخواهد آمد. اما علت این تعلل و خیل عظیم مشکلات در چیست؟؟؟ آیا مردم نباید از مشکلات موجود در این صنعت باخبر شوند تا آگاهانه تر در آن گام نهند؟؟؟ پاسخ به این سؤالات کمی مشکل است، زیرا همه آنها به وجود مدیریت آگاه و شایسته باز خواهد گشت. در حالی که در صنعت بیمه چنین مدیر و مدیریتی دیده نمی‎شود.

داشتن یک مدیر موفق و تأثیر آن بر پیشرفت صنعت بیمه

با بررسی‎های مختلف در صنعت بیمه به این نتیجه رسیده‎اند که در رابطه با این صنعت ممکن است مدیران بر اساس لیاقت و همچنین تخصص خود انتخاب نشوند و اکثر آنها بر اساس شایسته سالاری یا همان روابط موجود انتخاب شوند. پس در نهایت می‎توان گفت که چنین انتخابی برگزیده نمی‎باشد و باید در خصوص آن تحقیق و تغییری ایجاد شود. اگر این روند ادامه دار شود قطعا مشکلاتی در راه خواهد بود و سیر نزولی صنعت بیمه ادامه دار خواهد شد.

 

رانت در بیمه چه معنایی دارد؟؟

رانت در هرجایی از دنیا وجود دارد اما در اکثر موارد رانت با هدف خاصی انجام می‎شود و معمولا بودجه‎های زیادی در این بین از دست خواهد رفت. در صنعت بیمه که همه سرمایه‎ها برای مردم است، چنین سوء استفاده‎ای معنا ندارد و باید هرچه زودتر از آن جلوگیری به عمل آید. موفقیت در صنعت بیمه در گرو وجود یک مدیر لایق و شایسته خواهد بود، در غیر این صورت نه تنها موفقیتی در کار نیست بلکه ضررهای پی در پی هم حاصل می‎شود.

داشتن یک مدیر موفق و تأثیر آن بر پیشرفت صنعت بیمه

تا زمانی که چنین رانت‎هایی در بیمه باشند نمی‎توان خود را با کشورهای در حال پیشرفت مقایسه نمود و موفقیت امری دست نیافتنی می‎باشد. باید از جایی به بعد آموزش‎ها منطقی باشد و به نحوی از وجود چنین افرادی جلوگیری شود. یکی از راهکارها آموزش به افرادی است که جهت مدیریت توانایی لازم را در خود می‎بینند.

 

آموزش به یک مدیر برای کار در صنعت بیمه

همانطور که می‎دانید صنعت بیمه، صنعت پر پیچ و خم و پر از سوء استفاده‎های مالی می‎باشد، در نتیجه باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوان این صنعت را به سمت و سویی دیگر هدایت کرد. آموزش به افراد شایسته از نظر آگاهی خود یکی از گزینه‎های روی میز است. تعداد زیادی از افراد در کلاس‎های آموزشی شرکت خواهند کرد و پس از طی یک دوره برخی از آنها برگزیده می‎شوند.

پس از برگزیده شدن باید اصول اصلی یک مدیر موفق بودن در صنعت بیمه به آنها آموزش داده شود. این آموزش ممکن است که برای مدت زیادی به طول انجامد. اما در نهایت یک مدیر موفق با آگاهس بسیار بالا و راه حل‎های جدید تربیت خواهد شد که می‎تواند در مسیر موفقیت گام بردارد و به بهترین نتایج برسد. زیرا برای حل مشکلات آموزش دیده و کاری غیر از آن را فرانگرفته است.

 

مدیران شایسته سالار چه خصوصیاتی دارند؟؟

معمولا مدیرانی که نام شایسته سالار با آنها همراه است، مدیرانی با تجربه کم اما با پارتی‎های قوی هستند. این افراد در بروز مشکلات توانایی مقابله با آن را ندارند و حاضرند تا پول‎های زیادی را خرج کنند اما در نهایت مشکل به وجود آمده حل شود. چنین مدیرانی تا زمانی که بر سر کار هستند و تا زمانی که پارتی‎های قوی آنها پابرجا هستند از ارزش بالایی برخوردارند اما در غیر این صورت نمی‎توانند به راحتی با مسائل رودر رو شوند.

داشتن یک مدیر موفق و تأثیر آن بر پیشرفت صنعت بیمه

صنعت بیمه به مدیری نیاز دارد که حتی در سالهای بازنشستگی هم از او به عنوان یک مشاور ارشد بهره گرفته شود و توانایی مقابله با مشکل در او بالاتر از توانایی جمع آوری پول‎ها باشد. چنین مدیری می‎تواند صنعت بیمه را از شرایط کنونی خارج کند و به مسیری که لیاقتش را دارد منتهی کند. پس مدیران شایسته سالار در برابر مدیران واقعی جایگاهی نخواهند داشت.

نقد در صنعت بیمه با توجه به شرایط کنونی

شرایط کنونی برای صنعت بیمه یک وضعیت متشنج می‎باشد، تا حدی که صنعت بیمه مورد نقد و بررسی افراد تخصصی و غیرتخصصی قرار گرفته است. عده‎ای نقد می‎کنند که چرا حالا باید به فکر تغییر در روند ثبت نام مدیران موفق باشیم. چرا تا پیش از این به فکر این نوع آموزش‎ها نبودیم، در مقابل عده‎ای دیگر هم حضور دارند که از مشکل دار بودن کل سیستم صنعت بیمه‎ای خبر می‎دهند.

داشتن یک مدیر موفق و تأثیر آن بر پیشرفت صنعت بیمه

آنها عقیده دارند که تنها با تغییر یک مدیر به مدیر موفق شرایط تغییر نخواهد کرد بلکه باید زیرساخت‎هایی برای فعالیت یک مدیر فراهم شود. افراد متخصص در این زمینه از سوی دانشکده‎ها تربیت می‎شوند و سیستم بیمه کشور باید از این افراد برای اعطای نمایندگی یا مدیریت یک شرکت بزرگ بیمه‎ای استفاده نماید، در حالی که این چنین نیست.

تا زمانی که یک مدر همزمان در چند پست قرار دارد و کارهای مختلف را با یکدیگر انجام می‎دهد و در این بین از هرجایی سودی را در جیب خود قرار می‎دهد، شرایط متغیر نخواهد بود و باید فکری به حال شرایط کرد. فرهنگ بیمه در کشور ما برای تغییر نیازمند یک دوره چندین ساله است و این کار به زودی محقق نخواهد شد.

 

منبع:

ریسک نیوز