با توجه به شروع فصل گرما و استفاده‎های بی رویه از برق یکی از خطرات موجود در این خصوص برق گرفتگی است که به شدت خطرناک خواهد بود.

خطرات مربوط به برق گرفتگی به دسته بندی‎های مختلفی تقسیم می‎شوند، یکی از مهمترین این تقسیم بندی‎ها حوادثی است که به وجود می‎آید. در این حوادث برق نقش اصلی را در ایجاد حادثه دارد. در این رابطه صنعت برق در کشور بررسی‎هایی را انجام می‎دهد و در پایان در طی یک برگزاری یک مناقصه بزرگ می‎تواند دیه‎هایی را برای این خسارات تعیین کند تا صنعت برق با پرداخت کردن آنها بتواند از زیر این دین خارج شود.

خسارت ناشی از تغییرات در ولتاژ برق

در هر مناقصه‎ای که برگزار می‎گردد معمولا شرکت بیمه‎ای نیز تعیین خواهد شد. این شرکت‎ها مسئولیت سنگینی را برعهده دارند، این مسئولیت در رابطه با پرداخت کردن خسارت‎هایی تعیین شده خواهد بود که رقم بزرگی را به خود اختصاص می‎دهند و این رقم با توجه مبلغ سرمایه اولیه می‎تواند کاملا متفاوت باشد. بنابراین محدوده‎ای که برای آن تعیین می‎شود با در نظر گرفتن شرایط دیگر متغیر خواهد بود و یک رقم ثابت را به خود اختصاص نمی‎دهد.

دیه‎ای که برای برق گرفتگی در سال جدید نیز قرار است که تصویب شود دیه‎ای می‎باشد که هنوز رقم آن قطعی نشده و جای بررسی بیشتری دارد. رقمی که از آمارهای مربوط به سالهای گذشته نیز برمی‎آید رقمی خواهد بود که برای هر نفر تعیین شده است. معمولا این عدد در ابتدا پنجاه میلیون تومان می‎باشد. این دیه‎ای است که در بدترین شرایط یعنی فوت یک فرد به او پرداخت می‎شود. پس از آن باید به مسئله نقص عضو نیز پرداخت. اگر بر اثر برق گرفتگی یک فردی دچار مشکل شود سی میلیون تومان به او پرداخت خواهد شد. اگر بر اثر برق گرفتگی خسارت زیادی به واحدها نیز وارد شود معمولا هفتاد میلیون تومان پرداختی دارند و همچنین اگر در داخل شبکه برق اتفاقی رخ دهد تا حدود یک میلیون هفتصد  هزار تومان طبق مصوبه سال 96 نیز پرداختی خواهد داشت.

خسارت ناشی از تغییرات در ولتاژ برق

متأسفانه پرداختی‎هایی که در خصوص برق گرفتگی نیز انجام می‎شود به صورت کامل نیز رخ نداده، هنوز هم پرونده‎هایی وجود دارند که به دلایل مختلف به صورت کامل رسیدگی نشده و خسارت‎های مربوطه نیز پرداخت نشده است. این وضع نشان دهنده مهم بودن شرایط پیش رو خواهد بود. باید نظارت‎هایی در این رابطه انجام شود تا بتوان از چنین بی نظمی‎هایی نیز پیشگیری به عمل آورد.

اگر در قبض برق و یا حتی قبض مربوط به گاز هم نگاهی داشته باشید همه ساله مبالغی دریافت می‌شود که در داخل قبض با نام هزینه مربوط به خسارت‎های احتمالی نوشته شده و از تمامی مشترکان دریافت خواهد شد. در خصوص این خسارت‎ها این هزینه هزار و دویست و در روستاها ششصد تومان خواهد بود. جمع شدن این مبالغ در کنار هم هزینه زیادی را به وجود نخواهد آورد اما می‎تواند به شرکت‎های بیمه‎ای در خصوص پرداخت‎های مربوط به خسارت‎های هرازگاهی در این زمینه نیز کمکی را ارائه دهد.

خسارت ناشی از تغییرات در ولتاژ برق

خسارت‎های ناشی از برق گرفتگی خسارت‎هایی هستند که به هر دلیلی به برق ارتباط داشته باشند. در صورتی که آتش سوزی یا خرابی در وسایل برقی ناشی از تغییر در ولتاژهای برق رخ دهد کارشناسان بیمه‎ای موظف هستند که در محل نیز حضور پیدا کنند، پس از انجام بررسی‎ها در صورتی که خسارت ناشی از برق باشد خسارت‎ها نیز پرداخت خواهد شد. این زمان نیز پانزده روز خواهد بود.

منبع:

تی نیوز