تاکنون مشکلات بسیار زیادی بر سر راه شرکتهای بیمه ای دولتی و خصوصی قرار گرفته است. این شرکتهای با توان مدیریتی و مالی خود درصد بسیار کمی از این مشکلات را حل نمودهاند. اما تنها چند درصد کافی نیست و این رشته سر درازی در پیش خواهد داشت. معمولا در هر جایی مشکل باید به صورت ریشهای حل شود و در رابطه با بحرانهای بیمهای هم همین موضوع صدق میکند.
مدیران شرکتهای بیمهای باید به رمزهای موفقیت در شرکتهای بزرگ دنیا توجه داشته باشند. چگونه یک شرکت با وجود مشکلات بسیار فراوان بر سر راه خود توانسته در مدت زمان نسبت مناسبی این مشکلات را حل نماید و پس از عبور از مرحله رکود به رشد و پیشرفت چشمگیری نائل شود. قطعا بررسی چنین مواردی ما را با ابتداییترین مسائل بیشتر آشنا خواهد کرد.
شرکت بیمه ای بزرگ با نام IBM
شرکت مشهور IBM نیز همانند هر شرکت بزرگ دیگری در زمان های مختلف کاری با مسائل مالی و مشکلاتی همراه بوده که خوشبختانه با مدیریت بسیار کارآمد و کارکنانی نمونه از پس آنها برآمده و حالا در کمترین زمان ممکن به پیشرفت چشمگیری دست یافته است. این شرکت دوست دارد تا شرکتهای بیمهای دیگر را در این راه کمک کند و به همین منظور از یک سری رموز کاری خود پرده برداری کرده است.
یکی از بزرگترین و بهترین موفقیتهایی که شرکت مذکور به آن افتخار دارد به روزرسانی اطلاعات مشتریهای فعلی میباشد. به چنین ترتیبی آمار واقعی از تعداد مشتریان در دست خواهد بود و مدیران هم با برنامه ریزیهای بهتری برای درصد فعال خود برنامه ریزی انجام میدهند. کارکنان در این رابطه تنها به اطلاعات نهایی دسترسی دارند و این خود بسیار مهم میباشد.
برای خروج از بحرانهای بیمهای آشنایی با اطلاعات درست و به دور از تقلب و ریاکاری اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل یکی از راهکارهای بسیار مهم اما ساده در این شرکت بزرگ اطلاعات صحیح داشتن از مشتریهای فعلی میباشد. یک شرکت بیمهای برای هر نوع بحران خود باید راه حلی داشته باشد. در غیر این صورت پس از هربار تغییر با یک شوک مواجه خواهد شد و ندانستن برخورد با چنین شوکهایی بسیار زیان بار خواهد بود.
راهکار دوم
راه بعدی برای حل بحرانهای بیمهای تغییر در شیوه قدیمی کار میباشد. شیوه قدیمی کارها یعنی کاغذبازیهای مختلف ادارهای که سردرگمی و گم شدن یک سری اطلاعات مهم در میان آنها، تلف شدن وقت و . . . از معایب آنها بوده باید جای خود را به یک سیستم رسمی و بزرگ و سرتاسری دیگری بدهد. این سیستم همان یکپارچه شدن از طریق نرم افزارهای خاص میباشد.
همه کارکنان و مدیران شرکتهای بیمهای با چنین روشی یک سری اطلاعات پایهای و یکپارچه را جستجو خواهند کرد. این اطلاعات در کمترین زمان ممکن به دست آنها خواهد رسید و تقلب در این کار بسیار کمتر از شرایط پیشین مشاهده خواهد شد. بنابراین راه حلی بسیاری امن و مطمئن خواهد بود که برای به واقعیت پیوستن آن تنها راه اندازی همان سیستم یکپارچه موردنیاز میباشد.
راهکار سوم
راهکار سوم توجه به رونمایی از توان مالی آن هم به صورت کاملا واقعی به دور از ریاکاری خواهد بود. یک فرد برای تصمیم گیری و ورود به شرکت بیمهای باید از آینده شرکت خود مطمئن باشد باید مطمئن باشد که آیا این شرکت در بحرانهای بیمهای به تمام تعهدات خود عمل خواهد کرد یا خیر. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. توجه به آن میتواند یک شرکت را از گرفتاریهای مالی باخبر سازد.
برخی از شرکت های بیمه ای وجود دارند که معمولا صورت های مالی خود را از دید همگان پنهان می دارند از نظر آنها این کار بسیار به نفع خواهد بود و هیچ فردی نمی تواند ادامه ی روند کاری آنها را با مشکل مواجه کند. حتی اگر رفع مشکلات مالی و بحران های بیمه ای به سال های زیادی هم به طول انجامد مهم نیست ، اما محفوظ ماندن اطلاعات بیمه ای از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.
راهکار چهارم
راهکار بعدی به استفاده درست از منابع موجود در جهت رشد و پیشرفت اشاره دارد. در حقیقت شما میتوانید در مقیاس بزرگی از منابع مالی خود بهره ببرید اما همانطور که میدانید این مقیاس بسیار بزرگ هیچ دردی را از شما دوا نخواهد کرد. بیشتر متحمل ضرر خواهید شد و سوددهی روز به روز کاهش خواهد یافت. پس یک نوع برنامه ریزی برای هزینهها میتواند شما را از بحرانهای بیمهای رها گرداند.
منظور به خرج دادن خساست نیست، بلکه هدفمند خرج کردن است. به عنوان مثال در کاری سرمایه گذاری کنید که میدانید این کار سودی را برای شما به همراه خواهد داشت. یکی از راه حلها جلب مشتری های جدید و وارد کردن آنها به سیستم میباشد. برای این جذب باید هزینهای را بپردازید اما قطعا این هزینه برای شما با سوددهی نیز همراه خواهد بود. پس با یک مدیریت ساده بر روی خرجهای خود تمرکز داشته باشید و مابقی آنها را به موقع پسانداز نمایید.
منبع: