حق بیمه پرداخت نشده یکی از مهمترین علل ورشکستگی شرکتهای بیمه خواهند بود. زیرا این بیمه شدگان سردرگم هستند و نمیدانند که از کدام شرکت بیمهای باید حمایت به عمل آورند به همین دلیل با مشکلات زیادی روبه رو هستند و نمیدانند که چگونه باید این کمبودها را رفع نمایند. در همین راستا شرکتهای بیمه هم باید همکاریهای لازم را داشته باشند و کمترین کار این است که نظامی برای شناسایی شرکتهای بیمهای و ساز و کاری که دارند تدوین کنند تا بیمه شدگان شرکت مورد نظر خود را ه خوبی بشناسند و فکر تغییر شرکت به ذهنشان نرسد.
بیمه شدگان و معضل حق بیمه
بیمه شدگان از هیچ طریقی نمیتوانند با اعتبار و شهرت شرکت بیمهای خود آشنا شوند و همین امر میتواند در تصمیم گیری آنها اختلال ایجاد نماید. بیمه شدگان معمولا به سمتی بیشتر گرایش دارند که از نظر خدمات مجموعهای از همه خدمات باشند و همچنین از نظر قیمتی هم حق بیمه خوبی را در نظر گرفته باشد. در صورتی که بیمه شدگان از اعتبار این شرکت و اینکه آیا واقعا اعتبار کافی برای اعتماد دارد یا خیر را بدانند هرگز به چنین کاری دست نخواهند زد. همین امر موجب میشود تا بیمه شدگان سردرگم باشند و ندانند که از کدام شرکت بیمه میتوانند استفاده نمایند.
از همین حق بیمههای پرداخت نشده، شرکتهای بیمهای میتوانند به راحتی سودجویی خود را انجام دهند. معمولا افراد سودجو در هر شرکت بیمهای وجود دارند که از کاری چنین بی مورد که برای اکثر شرکتهای بیمهای ضرری بیش نیست میتوانند سود خوبی را به جیب بزنند و به عنوان یک فرد بیمه شده از مزایای آن استفاده کنند. زیرا در طول یک سال که حق بیمه پرداخت نشده است، قطعا فردی که تمام مدارک خود را اعطا کرده قصد بازگشت ندارد، در نتیجه افراد میتوانند به جای وی وارد عمل شوند و حسابهایی را برای آن بسازند.
چگونگی عملکرد نمایندگیها
حق بیمه پرداخت شده در حقیقت تنها مربوط به بیمه شدگان نیست، بلکه در مواردی بیمه شدگان حق بیمه خود را پرداخت میکنند. اما این نمایندگیها هستند که این پول را در نزد خود نگاه میدارند و همچنین از مزایای این حجم از پول بهره مند میشوند. در حالی که اگر در ابتدا حق بیمهها به شرکت اصلی پرداخت گردد، این شرکت میتواند چالههایی که در کار خود دارد را به نوعی رفع نماید و با این هزینهها آنها را از بین ببرد. پس در این بین نمیتوان تنها مردم را مقصر دانست، بلکه افراد دیگری هم وجود دارند که میتوانند عاملی برای بدهیهای اخیر صنعت بیمه باشند.
از یک منظر دیگر میتوان چنین دید که بیمه شده حق بیمه خود را به صورت قسطی پرداخت خواهد نمود. اما در میانه راه که اندکی از این پولها را پرداخت کرده و از مزایا هم استفاده کرده، چون مطابق میل آن نبوده در نتیجه منصرف شده و سایر حق بیمهها را پرداخت نمینماید. اگر شرکتهای بیمه لیست بیمه شدگان خود و حق بیمههای پرداختی و غیر پرداختی را بررسی نمایند قطعا با چنین مواردی روبه رو خواهند شد و میدانند که این موارد موجب شدند تا ضرر زیادی به آنها وارد شود.
نقش بدهیها در پرداخت حق بیمه
بدهیهای بیمه از سوی مشتریان اخیرا در شرکتهای مورد بررسی قرار گرفت. این نسبتها بسیار شدید بالاتر رفته بود و جای نگرانی وجود دارد. زیرا شرکتهای بیمه که در عرض سه یا چهار سال بدهیهای هشتاد درصدی را تجربه کنند، قطعا از نظر مالی به مشکل برخواهند خورد. زیرا این بیمه شدگان در لیست قرار دارند اما حق بیمه را پرداخت نخواهند کرد و همین امر به ضرر آنها خواهد بود. معمولا طبق آمار باید به هر تعداد بیمه شده حق بیمه هم دریافت شود تا خرجی و درآمد به هم تناسب داشته باشند. اما در وضعیت فعلی چنین نیست و اغلب حق بیمهها پرداخت نشدهاند.
اخیرا سیستمی راه اندازی شده تا بتواند بدهکاران بیمهای را تشخیص از لیست پرداختی خسارت حذف نماید. این افراد در حقیقت در لیست سیاهی قرار دارند که بیمه آنها را نادیده خواهد گرفت. اما چرا باید شرکتهای بیمه چنین زحماتی را متحمل شوند در صورتی که میتوانند تنها با یک سیستم اعتبارسنجی برای مشتریان خود آنها را از ریز جزئیات درونی شرکت خود مطلع کنند. در صورتی که این سامانه راه اندازی شود مشتریان در همان ابتدا با شرکت بیمهای خود آشنا خواهند شد و این شرکت تا حد زیادی از بدهیهای حق بیمه خود جلوگیری خواهد نمود.