از نظر برخی از پزشکان در حال حاضر در نظام سلامت شرایطی وجود دارد که میزان هزینه‎ها را افزایش داده و نیاز است تا تغییری اعمال شود.

برخی از مسئولان عقیده دارند که در طرح فعلی یک سری از هزینه‎ها کاملا اضافی است و در حقیقت راهی برای هدر دادن سرمایه‎های نظام می‎باشد. از نظر آنها برخی از پزشکان با عملکرد نادرست خود نقش مهمی در این اتلاف هزینه‎ها دارند. باید تحولی دیگر در نظام سلامت رخ دهد و در رأس امور نیاز است تا تحول اساسی در کارکرد پزشکان باشد. در صورتی که مو به مو از عملکرد آنها بررسی صورت پذیرد دیگر تغییری در کیفیت نخواهد بود و به هدف اصلی نظام سلامت خواهیم رسید.

حذف هزینه های اضافی از نظام سلامت

بیمه‎ها در این شرایط تنها گروهی هستند که آسیب می‎بینند. در صورتی که اگر عملکرد پزشکان وابسته به آنها به خوبی بررسی شود شرایط هر نوع اهمال و سستی در کار از بین خواهد رفت و این خود می‎تواند دلیلی بر بهبود عملکرد آنها و  رفع مشکلات و بدهی‎های بیمه‎ای نیز باشد. اگر بیمه‎ها بتوانند در این زمینه موفق شوند به راحتی می‎توانند به سایر اهداف خود از جمله دادن حق و حقوق کارگران در زمان تعیین شده بپردازند، متأسفانه در برخی از موارد این واریزها دیرتر از زمان مورد نظر انجام خواهد شد.

حذف هزینه های اضافی از نظام سلامت

از نظر مسئولان بودجه‎ای که برای بخش بهداشت و درمان نیز در نظر گرفته شده بودجه مناسبی نیست و از همین رو نیاز است تا تغییری در آن رخ دهد. اما می‎توان به این موضوع هم رسیدگی کرد که با وضعیت فعلی این پولها در جای درستی خرج نمی‎شوند. بارها مشاهده شده که هزینه‎های اضافی و غیر ضروری در جریان امور قرار می‎گیرند، اغلب آنها به انجام یک کار برای بار دوم نیز اختصاص دارد، در نتیجه هزینه‎ای است که هدر می‎رود و نمی‎توان برنامه ریزی لازم را برای آن انجام داد.

بهتر است تا بهبود عملکرد و شرایط برای همه ی بیمارانی که تحت درمان هستند پرونده‎هایی الکترونیکی تکمیل گردد تا در هر جایی از نظام سلامت که کدملی نیز در سیستم وارد می‎شود تمامی اطلاعات فرد هم بررسی شود. پس نیازی نیست که فرد پرونده خود را از جایی به جای دیگر منتقل کند. سرعت عمل در این وضعیت بسیار بهبود پیدا خواهد کرد و همچنین می‎توان انتظار داشت که تمام هدف‎ها قانونمند طی خواهد شد. برنامه‎ای با نام پزشک خانواده همواره می‎تواند سلامت یک خانواده و در پیرو آن یک جامعه را به دنبال داشته باشد. بنابراین نیازمند پیگیری و توجه ویژه‎ای می‎باشد. بیمه‎ها هم باید در این راه به وزارت بهداشت کمک ویژه ای کنند.

حذف هزینه های اضافی از نظام سلامت

اگر ما بتوانیم سیستم ارجاع را در جامعه افزایش دهیم، دیگر مراجعه کننده‎های اضافی به سطوح بالاتر نمی‌روند و از این رو هزینه‎ها نصف خواهد شد. برخی از موارد فرد اطلاعی ندارد و بر همین اساس به دلیل یک بیماری جزئی به پزشک متخصص مراجعه می‎کند و هزینه بالایی را پرداخت خواهد کرد، در حالی که همان بیماری با رفتن به نزد یک پزشک عمومی هم امکان پذیر می‎باشد و فوت وقت کمتری خواهد داشت.

مادامی که بدهی‎های بیمه‎ای نیز در بخش‎های دولتی و غیر دولتی به اتمام نرسد ما همچنان با این مشکلات دست و پنجه نرم خواهیم کرد و این خود می‎تواند بر بار مشکلات نیز بیافزاید.

 

نظر شما درباره حذف هزینه های اضافی از نظام سلامت چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز