یکی از برنامه‌هایی که در دولت الکترونیک باید به آن برسیم حذف نمودن کاغذ می‎باشد که در این راستا دفترچه بیمه سلامت هم حذف خواهد شد.

بیمه سلامت از جمله بیمه‎هایی در ایران به شمار می رود که همواره تعداد بالایی از کاربران را به سمت خود جذب نموده زیرا قیمت‎های مربوط به این بیمه به دلیل آنکه برای افراد و اقشار خاصی طراحی شده بسیار پایین می‎باشد. با توجه به جمعیت قابل توجه، حجم استفاده از کاغذ برای تأمین دفترچه بیمه سلامت نیز بسیار بیشتر از گذشته خواهد بود. باید به روشی این معضل را حل نمود زیرا در حال حاضر کمبود کاغذ هم بیشتر به نظر می‎آید.

از طرفی با راه اندازی دولت الکترونیک باید به نوعی تمامی کاغذهای مورد استفاده در جریان‎های اداری حذف گردد و همه چیز به صورت اینترنتی ارسال شود. اما متأسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‎های مناسب در زمینه‎ی اینترنت و . . . هنوز هم این مشکلات دیده می‎شود و کماکان در برخی از اداره‎ها از کاغذ بیشتر استفاده و همان روند قبلی را دنبال می‎کنند. در صورت حذف کاغذ و سیستمی شدن امور سرعت عمل بالا می‎رود و انرژی برای کار کردن هم بیشتر خواهد شد و در نهایت به موفقیت‎های چشمگیری خواهیم رسید.

در زمینه‎ی حذف کردن دفترچه بیمه سلامت‎، این روند کاری از ماه بهمن سال 97 اجرایی می‎شود. این حذف به صورت کامل بوده و از همان ماه به بعد دیگر استفاده از دفترچه‌ها معنایی نخواهد داشت. پس باید هرچه سریع‎تر برای تغییر دادن آن اقدام نمایید. البته برای تغییر فراخوانی اعلام خواهد شد تا تمامی دارندگان این دفترچه برای تغییر آن اقدام نمایند. در صورتی که دفترچه بیمه سلامت از حالت کاغذی خارج شود هزینه‎های اضافی زیادی هم از این سیستم حذف خواهد شد و خدمات بهتری به مردم ارائه خواهد شد.

در حال حاضر در کرمان به صورت کامل و در استان های دیگر هم به صورت آزمایشی برای یک شهر آنها انجام می‎شود. در صورت حذف شدن تنها با دادن یک کد ملی تمامی اطلاعات فرد قابل دریافت خواهد بود، این مشابه همان کاری است که تأمین اجتماعی به آن دست یافته و تاکنون هم موفق بودند.

در حال حاضر از جمعیت ایران بیشتر از پنجاه درصد آنها تحت پوشش بیمه سلامت هستند و همین عدد بالا نشان می‎دهد که روند کاری در چنین بیمه‎ای کمی کند خواهد بود. البته درصدی هم از این بیمه شدگان به دلیل نبودن تمکن مالی رایگان خدمات را دریافت خواهند کرد .

نظر شما درباره حذف شدن دفترچه بیمه سلامت در آینده ای نزدیک چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز