بیمه های زندگی یکی از بیمه‎های نوپا در ایران می‎باشد که همواره با مشکلاتی همراه است. یکی از مهمترین مشکلات بیمه‎های زندگی تغییر در سوددهی آنها متناسب با سوددهی بانک‎ها می‎باشد.

رشد چشمگیر سودهای بانکی

هم اکنون سودهای بانکی با رشد چشمگیری مواجه شده است. این سود در بالاترین نرخ خود در بین بانک‎های دولتی از 22 درصد سالهای گذشته امروزه به درصد 10 کاهش یافته است.

دلیل اصلی این کاهش در نرخ سود بانکی تغییر در وضعیت تورم و کشیده شدن پول‎ها به سمت تولید عنوان شد که خود جای بحث فراوان دارد. اما تأثیر این تغییر بر بیمه‎های زندگی شایان توجه می‎باشد. این بیمه‎ها در سالهای ابتدایی با سود بالا و حق بیمه زیاد، اما در سالهای بعدی با سودی متوسط و حق بیمه ارزان تر به مردم ارائه خدمت می‎دهند.

تغییر در نرخ سود بیمه های زندگی

رابطه سوددهی  و میزان حق بیمه

بر اساس آخرین مصوباتی که در رابطه با بیمه های زندگی از نظر میزان سوددهی مشخص گردیده، این میزان در بین بیمه‎های مختلف در دو سال اول در حدود شانزده درصد، دو سال بعدی در حدود سیزده درصد و سالهای آینده هم به ده درصد کاهش یافته است. قطعا با کاهشی که در سیستم نرخ سوددهی برای بیمه‎های زندگی رخ داده، میزان حق بیمه هم به طبع آن کاهش یافته و از این نظر سود بیشتری برای مردم باقی خواهد ماند. زیرا سود نهایی آنها پس از چند سال بیش از بانک‎ها خواهد بود.

تغییر در نرخ سود بیمه های زندگی

تغییرات اقتصادی و سود دهی

اما آیا این میزان سوددهی برای همیشه باقی خواهد ماند؟؟؟ تغییرات زیادی در زمینه اقتصاد و نرخ سوددهی از بانک‎ها گرفته تا سایر صنایع دیده می‎شود که هریک از آنها نیازمند توجه بسیار زیاد می‎باشد. اما همیشه احتیاط شرط عقل است و باید از روش‎های تضمینی برای ثبیت سرمایه استفاده شود. در رابطه با سوددهی بیمه‎های زندگی هم چنین تضمین‎هایی باید مدنظر قرار گیرد تا چند سال بعد با تغییر در شرایط اقتصادی کشور و بیمه‎های موجود، نرخ ده درصد بر سر جای خود استوار باقی بماند.

تغییر در نرخ سود بیمه های زندگی

با کاهش سودهای بانکی مردم برای پا گذاشتن به بیمه های زندگی و استفاده از این نوع سرمایه گذاری‎ها بیشتر ترغیب خواهند شد و این خود نکته بسیار مثبتی برای پیشرفت کاری این نوع بیمه‎ها می‎باشد. بیمه‎های زندگی در تلاش هستند تا شرایط بهینه موجود را برای مردم تشریح کنند و مردم را با مزایای این نوع بیمه آشنا سازند. بسیاری از مردم دوست ندارند تا در بازارهای پرریسکی که امروزه چیزی جز ضرر با خود به همراه ندارد سرمایه گذاری کنند، در نتیجه بهترین راه حل برای آنها استفاده از بیمه‎های تماما سوددهی همچون بیمه‎های زندگی خواهد بود.

نظر شما درباره تغییر در نرخ سود بیمه های زندگی چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

ریسک نیوز