خسارت‌های بیمه‌ای می‌توانند به زیان‎بارترین خسارت‎ها مبدل شوند، زیرا اتفاقات مختلفی در آن رخ می‌دهد که به جز مردم در اختیار هیچ نهاد دیگری نمی‌باشد. در نتیجه تنها راه حلی که می‌تواند هم به نفع مردم و هم جامعه شرکت‌های بیمه باشد یک تغییر اساسی در فرهنگ عمومی می‎باشد که تنها با آموزش قابل حل است. این آموزش می‎تواند در زمینه‎های مختلفی صورت گیرد که در ادامه در خصوص آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

تغییر فرهنگ رانندگی، قدم اول

فرهنگ رانندگی در جاده و در اتوبان و همچنین در شهر یک فرهنگ پر از اشکال در ایران است. بدین شکل که برخی از افراد فضای شهری را با فضای جاده‎ای و همچنین جاده را با پیست مسابقه اشتباه می‌گیرند که این حالت می‌تواند موجب تصادفات بسیار اندوهگین و حتی فوت یک فرد شود. در صورتی که رانندگی در شهر با سرعت آرام‎تر و با احتیاط باید انجام شود. زیرا به غیر از اتومبیل‌ها، به عابران پیاده هم باید توجه شود تا خسارتی به بار نیاورد.

فرهنگ عمومی

مورد بعدی در خصوص بیمه‌های عمر می‌باشد که خوشبختانه توسط مطالب مختلف و همچنین اهمیتی که از آن در رسانه‌های مختلف بازگو می‌شود، میزان تقاضا افزایش یافته است. این راه تنها با استفاده از ارائه توضیحات لازم و همچنین بازسازی صحنه برای فرد مهم جلوه داده می‌شود. در این زمینه انیمیشن‌های مختلفی برای افزایش آگاهی مردم و استفاده از انواع رشته‌های بیمه‌ای در زمان و جایگاه خود، تولید شده که با دیدن آنها می‌توان اهمیت دارا بودن بیمه شخص ثالث، عمر، درمان و . . . را به همگان نشان داد.

لزوم تغییر فرهنگ عمومی

تغییر فرهنگ عمومی کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما باید به یاد داشته باشید که این تغییر بسیار سخت است. زیرا باید در آن باور و عقیده مردم را تغییر داد. این کار نیازمند تیم‌های بسیار کارآزموده با فن بیان خوب برای تشریح اهمیت بیمه‌ها می‌باشد. پس بهتر است در هر نمایندگی و در همه شرکت‎های بیمه‎ای افرادی برای توضیح نحوه عملکرد بیمه‎ها و در نتیجه برای تغییر فرهنگ افرادی که به نزد آنها می‎آیند، باید حضور داشته باشند.

پس تغییر فرهنگ عمومی می‎تواند ریسک خطرهای جانبی و همچنین خسارت‌های ناشی از آن را به صورت چشمگیری کاهش دهد. این موضوع همانند تصادفات جاده‌ای و کاهش تخلفات رانندگی می‌باشد که با نشان دادن عاقبت این اتفاقات، مردم با اهمیت موضوع خواب آلودگی در رانندگی و همچنین عوامل دیگر آشنا شدند و از این عوامل در رانندگی دوری کردند.