برطبق قانون تعرفه‌های پزشکی مثلا در سال 96 باید در انتهای سال 95 اعلام شود. اما در سالهای اخیر این نظم دچار یک اختلال شده و همچون گذشته در سال قبل از آغاز سال جدید تعرفه‎های پزشکی اعلام نمی‎شود. این تغییر در زمان اعلام تعرفه‎های پزشکی می‎تواند مشکل‎ساز شود. زیرا تمامی مراکز ارائه خدمت باید با همان تعرفه‎های قبلی به کار خود ادامه دهند.

از این رو بیمه‎ها هم باید با همان روال قبلی به کار بپردازند. در حالی که در واقعیت چنین نیست و در بازار هزینه بسیاری از وسایل پزشکی رشد قیمتی داشته و اگر یک مرکز بر اساس همان تعرفه‎ها پیش برود می‎تواند دچار ضرر شود.

مشکلات موجود بر سر راه تعرفه‎ها

یکی دیگر از مشکلات این است که برخی از مراکز متخلف تعرفه‌های پزشکی را خود به خود، قبل از آنکه میزان قیمت‎ها تعیین شوند بالا می‎برند. این کار به نوعی می‌تواند همچون کرایه قیمت تاکسی‌ها باشد که برخی از تاکسیرانان قبل از آنکه نرخی تصویب شود یک نرخی را شنیده‌اند و با وجود کذب بودن، اقدام به افزایش کرایه‎ها می‎کنند. در این بین به شرکت‎های بیمه هم ضرر وارد می‎شود، زیرا این شرکت‎ها باید بر اساس افزایش قیمت که در خدمات رخ داده، برخی برنامه‎های خود را تغییر بدهند و هم سو با این تعرفه‎های پزشکی قرار دهند.

تغییر تعرفه‎‏ها به چه صورت است؟

میزان تعرفه‌های پزشکی در هر سال با توجه به در نظر گرفتن برخی از فاکتورها در حال تغییر است و نمی‎توان چنین تصور کرد که هزینه‎ها به یک صورت باقی بماند. به همین دلیل زمانی که نزد یک متخصص می‎روید ممکن است که مبلغ 40000 تومان را پرداخت کنید اما در سال بعد این مبلغ بیش از این میزان باشد. باید به این موضوع هم توجه داشت که این تعرفه‎ها با رشد چشمگیری همراه نیست و هر سال تنها چند درصد بر مبلغ سال قبل افزوده می‎شود.

تعرفه های پزشکی

در برخی مواقع پیش آمده که تعرفه‌های پزشکی حتی تا تیر ماه هم ادامه‎دار شده است. این موضوع می‎تواند به علت عدم توافق بر سر قیمت‎ها در بین کارشناسان موجود باشد. در این بین یک سری سازمان‎ها به عنوان ذینفع قرار دارند همچون وزات بهداشت، سازمان بیمه‎ای کشور، وزارت رفاه، سازمان نظام پزشکی و دولت که نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی می‎باشد.

نظام پزشکی کشور به نوعی متولی امر ایجاد و تعیین تعرفه‌های پزشکی از سال 83 بوده است. در واقع با تصویب این حالت می‎توان گفت که این قیمت‎ها یک سازماندهی معنی داری پیدا کرده است. یکی از مشکلات دیگر حوزه ارائه خدمات بیمه این است که در هیچ کشوری به غیر از ایران مطالبات بیمه شده پس از چند ماه دریافت نمی‎شود. بلکه در همان چند روز پس از استفاده از خدمات توسط بیمه شده دریافت می‎شود. این چرخه اقتصادی بین بیمه، مردم، دولت، بخش‎های دولتی و خصوصی باید به صورت کاملا روان کار کند و در غیر این صورت با مشکلات بیشتری روبه رو خواهیم شد.

درک بهتر این موضوع با این مثال می‎باشد: فرض کنید که شما پزشک هستید و یک مرکز درمانی دارید. هر چند وقت یکبار باید تجهیزات لازم پزشکی را تهیه کنید، هزینه‎های پرستاران موجود و سایر اعضای تیم را باید به صورت ماهانه بپردازید، هزینه آب و برق و گاز و . . . را باید پرداخت کنید. در حالی که تمامی این موارد از آغاز سال جدید افزایش یافته اما دریافتی یک پزشک و افزایش قیمت خدمتی که ارائه می‎کند چند ماه بعد صورت می‎گیرد. این پزشک در کار خود مسلما به مشکل بر می‎خورد و در حدود چند ماه باید هزینه‎ها را از جیب پرداخت کند!