در راستای تعرفه‌های پزشکی نقش بیمه‎ها هم چشمگیر است. فرض کنید بیمه سلامت که یکی از بزرگترین ارائه دهندگان خدمات بیمه‎ای در سطح کشور می‎باشد در حدود 95 درصد از منابع آن از طریق درآمدهای عمومی تأمین می‎شود. در همین بین نقش تعیین بودجه‎ها هم می‎تواند تأثیر چشمگیری بر روی روند کاری این بیمه داشته باشد.

بودجه در نظر گرفته شده برای طرح سلامت

در بودجه‎بندی‎های مختلف آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است این است که بین منابع و مصارف باید یک تناسبی وجود داشته باشد. با توجه به شروع طرح تحول سلامت می‎توان اینگونه برداشت کرد که درصد زیادی از بودجه به این طرح داده شد و در سال اخیر کمبود بودجه‎ای زیادی برای عمل به تعهدات رخ داد که در واقع متولیان را در برابر مردم شرمنده داشت.

در سال 95 منابع مصرفی در بیمه سلامت کشور در حدود نه هزار و هفتصد میلیارد تومان بود که مصوبه بودجه برای بیمه سلامت در حدود پنج هزار و چهارصد و شصت میلیارد تومان بوده است. همت دولت تدبیر و امید در این بخش بسیار ستودنی است زیرا تمام صد در صد بودجه تصویب شده را واریز نموده است اما حتی این درصدها هم جوابگوی نیاز بیمه سلامت نیست. در سال 95 خوشبختانه با همکاری مسئولین یک بودجه اضافی در حدود هشت هزار میلیارد تومان هم به این سازمان بیمه‎ای کشور داده شد تا کمبودهای لازم را جبران کند. با وجود آنکه این هزینه‎ها از قبل برای کارشناسی تعیین تعرفه‌های پزشکی و بودجه مورد نیاز داده می‎شود، اما باز هم در زمان عمل این میزان به شدت کاهش می‌یابد که این هم یکی از مشکلات تعیین تعرفه‌های پزشکی به صورت نامنظم است.

تعرفه های پزشکی

افزایش تعرفه‏‌ها به نفع است یا ضرر؟

افزایش تعرفه‌های پزشکی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی به هیچ عنوان بدین معنا نیست که مردم هزینه بیشتری را تقبل کنند. خیر منظور این است که قیمتها واقعی شود و براساس آن دولت و سازمان‎های بیمه کشور هم با قدرت‎تر از همیشه در این کار همکاری داشته باشند. ما نباید از افزایش تعرفه‎های پزشکی جلوگیری کنیم، زیرا خدماتی که به مردم در بیمارستان‌ها و . . . داده می‎شود با کیفیت پایین‎تری ارائه خواهد شد که این به نفع مردم نیست.

آنچه در این بین بسیار تأثیرگذار می‎باشد ، این است که دولت به پیشنهادهای داده شده اهمیت دهد. زیرا همه این پیشنهادات بر اساس بررسی‎ها و شواهد موجود در نظر گرفته شده و در رابطه به خدمان ارائه شده هم باید اصلاحات ساختاری صورت گیرد تا در سال آینده چنین مشکلی وجود نداشته و تعیین تعرفه‌های پزشکی قبل از سال انجام شده و به بعد از سال 97 موکول نشود.