بیمه مسئولیت از جمله جدیدترین بیمه‌ها در صنعت بیمه ایران به شمار می‌آید. مسئولیت یعنی آنکه هرکسی وظیفه دارد تا کاری را به نحو احسن انجام دهد. اگر در حین این کار یا به صورت ناخواسته به وی آسیب برسد سرانجام او چه می‌شود؟ فرض کنید یکی از کارگران شما در کارگاه نجاری شما در حال کار کردن است. در زمان برش چوب‌ها دست وی قطع می‌شود، در این زمان اگر کارگاه شما مجهز به بیمه مسئولیت باشد، تاوان این خسارت را پرداخت می‌کند. یعنی شما مسئولیت کار خود را بر عهده خواهید گرفت. یا فرض کنید که شما دارای یک اسطبل بسیار مدرن هستید. کارگران زیادی برای شما در حال کار کردن هستند، اگر بر فرض مثال یکی از این اسب‌ها به کارگر شما آسیب بزند، بعنوان کارفرما شما مسئول این اتفاق هستید. پس چه بهتر که بیمه مسئولیت این کار را برعهده گیرد.

در این بیمه، مسئولیت مدنی در نظر گرفته می‌شود. مسئولیت مدنی یعنی مسئولیتی که کارفرما باید در قبال کارگرانی که فعالیت بدنی برای وی انجام می‌دهند، بپذیرند.

بیمه ی مسئولیت

حیطه کاری بیمه مسئولیت

حیطه این مسئولیت بسیار وسیع است. اگر در هر جایی مدیر باشید چه در ساختمان، مدرسه یا در یک باشگاه، مسئولیت افرادی که در محدودی شما قرار دارند با شما می‌باشد. مثلا اگر اتفاقی در مدرسه رخ دهد، اولین کسی که به سراغش می‎روند، دیر مدرسه است. این خسارت‌های وارد شده می‌تواند به صورت جانی یا مالی باشد. مثلا شما مدیر یک قالیشویی هستید و مردم فرشهای خود را به شما می‌سپارند. اگر بر فرض مثال به دلیل اشتباه یکی از کارگران، فرش قدیمی یک فرد آسیب ببیند، بعنوان مدیر شما مسئول هستید. این مورد می‌تواند از گونه موارد آسیب مالی باشد. اما اگر مدیر یک باشگاه باشید و در اثر یک ضربه غیر عمد یکی از ورزشکاران آسیب ببیند بعنوان آسیب جانی وارد شده، شما بعنوان مدیر باشگاه مسئول هستید.

حوزه‎های کاری بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت در حوزه پزشکی، پیراپزشکی، ساختمان، کار با وسایل نقلیه، پرسنل یک اداره و . . . می‌باشد. اغلب افرادی که از بیمه مسئولیت استفاده می‌کنند کارفرماهای پروژه‌های بزرگ و عظیم می‌باشند. این پروژه‌ها اغلب در زمینه راه، ساختمان، سد سازی و . . . خواهد بود. زیرا سختی کار در کارگران بالا و همچنین خطرات احتمالی در کار بسیار است. پس چه بهتر که این بیمه انجام شود تا خیال کارفرما و کارگر آسوده باشد.