از نظر ارائه خدمت بیمه دندانپزشکی در حدود 4 تا 5 درصد می‌باشد و در حدود 95 درصد این خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود. علت این تفاوت، فرق سه برابری بین تعرفه‌های دولتی و خصوصی است. از طرفی در بخش خصوصی یکی از مهمترین عوامل پیش رو استفاده از باکیفیت‌ترین مواد است که می‌تواند یک خدمت را برای چندین سال کاملا سالم نگه دارد، اما در بخش دولتی چنین چیزی وجود ندارد.

درصدهای نامناسب در بیمه دندانپزشکی

تلاش‌هایی که برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی و تشویق بیمه‌ها برای ورود به این عرصه از خدمات درمانی درمانی وجود دارد، این است که پرداخت مردم به جای 92 درصد به 30 درصد برسد تا همچون سایر بیمه‌های خدمات درمانی و . . .، بیمه دندانپزشکی هم بتواند کمک حالی برای مردم باشد. یکی از اهداف‎ در طرح تحول سلامت، تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کلیه افراد زیر 14 سال و مادران باردار بود که تمامی خدمات به آنها ارائه می‎شد.

اما در حال حاضر این خدمات بسیار محدود است و در حد یک دندان کشیدن و جرم گیری و ویزیت معمولی می‎باشد. اما همانگونه که متوجه شدید اکثر مبالغ که مربوط به عصب کشی و اصلاح و ترمیم دندان‎ها می‎باشد، زیر پوشش بیمه دندانپزشکی قرار نگرفته است. یک چالش دیگر در این حوزه نگرش زیبایی و لوکس بودن برخی از اعمال اصلاحی همچون ارتودنسی می‎باشد. در صورتی که در کار دندانپزشکی به جز برخی از موارد، تمامی کارهای دیگر در زمره خدمات حیاتی و با ارزشی قرار دارد که سلامت یک دندان را تضمین می‎نماید.

بیمه ی دندانپزشکی

اولین گام؛ پیشگیری بهتر از درمان

یکی از توصیه‌هایی و تشویق‎هایی که برای بیمه‎ها ارائه شده، این می‎باشد که آنها در راه پیشگیری قدم بگذارند که هزینه‎ای کمتر را در نظر دارد و برای آینده دندان‎ها و کاهش پوسیدگی و سایر بیماری‎های دندان بسیار مفید می‎باشد. یکی از طرح‎ها دولتی شدن خدمات پیشگیری مربوط به دهان درافراد زیر 18 سال می‎باشد تا بتوان بار بیماری و هزینه‎های آن را کم کرد.

از جمله خدمات پیشگیری دندانپزشکی که در حال حاضر در شهر و روستا برای بچه‎های در سنین مدرسه در حال انجام می‎شود، مربوط به فیشورسیلند، وارنیش فلوراید، فلورایدتراپی و . . . می‎باشد.

خوشبختانه یکی از موفقیت‎های بزرگ در طرح تحول سلامت خدمت به اقشار آسیب پذیر روستایی می‎باشد که در حدود 13 خدمت پیشگیری و درمانی در زمینه دندانپزشکی برای آنها رایگان انجام می‎شود. اما به طور کلی بیمه دندانپزشکی وابستگی کاملی به منابع دارد، زمانی که منابع هر سال کمی اضافه می‎شود اما ما هنوز هم با نرم اصلی فاصله زیادی داریم مسلما مشکلاتی هم در این زمینه رخ خواهد داد. تا زمانی که این منابع تأمین نشود به جرأت می‎توان گفت که بیمه دندانپزشکی در همین حال باقی خواهد ماند و تغییر زیادی در آن رخ نخواهد داد.