بسیاری از ما این تصور را داریم که چاق بودن فرد ناشی از سبک زندگی اشتباه او است. در حالی که اینطور نیست، زیرا بسیاری از افراد در طول زندگی خود همیشه چاق بوده و هر راهی که برای از بین بردن این چاقی در پیش گرفته‎اند. اما این مشکل در آنها بهبود نیافته است. بنابراین تنها گزینه پیش روی آنها برای از بین بردن چاقی‌های مفرط تنها یک گزینه می‎باشد و آن هم جراحی‎های مربوط به چاقی خواهد بود. چاقی یک نوع بیماری است و باید هرچه زودتر برای درمان اقدام کرد.

عوارض جبران ناپذیر چاقی

چاقی بسیار زیاد می‎تواند در سریع ترین زمان ممکن تمامی سیستم بدن فرد را در دست بگیرد و او را با مشکلاتی همراه دارد. در حقیقت چاقی‎های مفرط عاملی برای ابتلا یافتن به دیابت و فشار خون حتی در سنین کودکی و در نهایت در بزرگسالی می‎باشد. زمانی که فرزند ما در سنین کودکی خود به سر می‎برد این والدین هستند که باید شرایط را به گونه‎ای برای او رقم بزنند تا در نهایت این بیماری را درمان کنند. والدین باید بدانند که رژیم سالم برای کودکی که مبتلا به چاقی است، یک امر ضروری خواهد بود و رفتن به نزد پزشک صحیح ترین راه ممکن خواهد بود.

راه حلی از نوع جراحی

اگر در کودکی به فکر فرزند خود نباشیم در نهایت باید در بزرگسالی شاهدی برای عمل‎های جراحی بدن او باشیم که این خود بسیار نگران کننده می‎باشد. مشکلی که می‎تواند تنها با یک رژیم ساده از آن پیشگیری کرد چرا باید با بی توجهی ما به عمل جراحی ختم شود. برخی از افراد چاقی متوسطی را تجربه می‎کنند. این چاقی با یک جراحی بدون برش که همان لاپاروسکوپی می‎باشد قابل رفع است. اما در برخی از مواقع که چاقی بسیار زیاد است فرد برای درمان راه حلی جز عمل‎های جراحی بزرگ نخواهد داشت.

بیمه و عمل های جراحی چاقی

حتی اگر بیماران مبتلا به چاقی را به دقت بررسی نماییم متوجه خواهیم شد که این بیماران در برخی از موارد به دلیل چاقی‎های زیاد نیاز دارند تا عمل‎های پی در پی داشته باشند. هر عملی با توجه به مهارت جراح خود که عموما باید از جراحان خبره در این عمل‎ها استفاده شود، هزینه‎های بالایی را بر دوش خانواده‎ها قرار خواهند داد. این هزینه‎ها تا حدی زیادی است که خانواده را مجبور به دریافت وام می‎کند. اما همه خانواده‎ها هم از این روش نمی‎توانند کمک بگیرند.

بیمه‎ها و معضل چاقی

حالا نوبت به حضور بیمه‎ها برای از بین بردن مشکلات مالی این گونه بیماری‎های خواهد رسید. با توجه به اینکه برخی از افراد عمل جراحی چاقی را یک عمل زیبایی می‎دانند، اما بیمه برخی از عمل‎ها را که واقعا عمل درمانی می‎باشد تا سقف معینی پرداخت خواهند کرد. اما برای استفاده از این مزیت‎های بیمه‎ای نیاز است تا یک سری پروسه‎هایی طی شود.

برای استفاده از بیمه حتما نیازی به استفاده از بیمه‎های تکمیلی و پرداخت هزینه‎های بالای حق بیمه نمی‎باشد. بلکه در بیمارستان‎های دولتی با هزینه‎های بسیار پایین به همراه بیمه می‎توان افرادی که بسیار چاق هستند و نمایه توده بدنی آنها عددی بین 35 تا 40 را نشان می‎دهند (بسیار چاق) تمامی هزینه‎های یک عمل جراحی را جبران نمود. اما همیشه به یاد داشته باشید که هیچ عملی بدون مشکل و عوارض بعدی نیست. قیمتی که برای درمان چاقی با عمل‎های جراحی در نظر گرفته می‎شود بین ده تا سی میلیون خواهد بود که قطعا در خانواده‎های با توان مایل پایین نیاز به پرداخت بیمه‎ای می‎باشد.

آیا عمل پایان چاقی است؟؟

همیشه عمل‎های درمان چاقی در افراد چاق به معنای از بین رفتن تمامی بیماری‎ها و مشکلات مربوطه نمی‎باشد. بلکه فرد همیشه و در هرجایی که قراردارد باید تحت نظر پزشک باشد، زیرا امکان بازگشت بیماری وجود دارد و راهی برای درمان قطعی آن نیست. پس استفاده همیشگی از یک رژیم متعادل، ورزش، به کارگیری سبک زندگی خوب می‎تواند عواملی برای داشتن یک وزن ایده آل باشد. متأسفانه اغلب افرادی که این عمل‎های سنگین را انجام می‎دهند پس از عمل به همان رژیم و فعالیت سابق خود باز می‎گردند غافل از آنکه چاقی در کمین آنها است.