مشاغل بسیار زیادی در سطح دنیا وجود دارند که از بیمه برخوردار هستند. در مقابل مشاغلی هم وجود دارند که از این نعمت مهم و مزایای آن بی بهره مانده‎اند. یکی از روش‎های بسیار مهم برای جلوگیری از این تضاد، ارزیابی‎های پی در پی و انتقال بیمه برای افرادی است که به مشاغل مختلف مشغول هستند.

مشاغلی که با سختی کاری زیادی همراه بوده اما متأسفانه از مزایای بیمه‎ای نیز برخوردار نیستند. این بار مشاغلی از این دست که با نام مشاغل غیر رسمی مشهور هستند در زمره بیمه شدن قرار گرفته‎اند.

بیمه های مشاغل غیر رسمی و اهمیت آنها

حضور بیمه در هر شغلی ضروری است. زیرا علاوه بر سابقه کار می‎توان از مزایای بازنشستگی و درمانی آن در کاهش هزینه‎ها نیز کمک گرفت. به همین دلیل سالها زحمت  بدون حضور بیمه می‎تواند به ضرر فرد تمام شود. زیرا عمر و جوانی خود را در راهی خرج نموده‎اید که ممکن است در میانه راه بر اثر اتفاقاتی به مشکل بربخورید و هیچ پشتوانه‎ای برای شما وجود نداشته باشد.

گذری بر مشاغل غیر رسمی

معمولا مشاغل غیررسمی بسیاری در سطح ایران وجود دارد. برخی در زمینه کارهای مربوط به فروش محصولات روستایی و محلی، دست فروشی در خیابان‎ها، افرادی که بار را حمل می کنند قرار می‎گیرند. این مشاغل غیر رسمی همچنین افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند را شامل می‌شود.

هر شغلی سختی‎های خاص خود را دارد. اما مهمتر از آن فراموش کردن این رنج و سختی با آینده‌ای امیدوارانه است. این مشاغل روز مزد هستند، بنابراین این تعداد از افراد که در حدود شش میلیون ایرانی نیز هستند باید تحت پوشش بیمه قرار داشته باشند و حق بیمه تعیین شده برای آنها کمی متفاوت تر خواهد بود.

بیمه های مشاغل غیر رسمی و اهمیت آنها

نحوه بیمه شدن افراد در مشاغل غیر رسمی

این تعداد افراد که هر سال بر تعداد آنها اضافه می‎شود قطعا به صورت یکباره تحت پوشش بیمه قرار نخواهند گرفت. بلکه نیاز به زمانی طولانی دارد تا پروسه تشخیص و تأیید و برنامه ریزی بودجه‎ای برای آنها در نظر گرفته شود.

هر سال تعدادی از این گروه‎ها تعیین می‎شوند و در نهایت تا پایان آن سال عملیات مربوط به بیمه آنها تکمیل خواهد شد. مشاغل غیر رسمی این افراد توسط صندوق بیمه‎ای با نام صندوق بیمه روستاییان و عشایر تحت حمایت قرار خواهند گرفت.

بیمه های مشاغل غیر رسمی و اهمیت آنها

سازمان بیمه تأمین اجتماعی معمولا شرایطی را برای بیمه در نظر می‎گیرد و تعدادی از شغل‎ها را رسمی می‎داند. در ابتدا اولین گام تأیید این کارها به عنوان یک شغل رسمی و پس از آن در نظر گرفتن شرایطی برای بیمه آن می‎باشد.

وزارت کار بر سر این موضوع حساسیت خاصی را نشان داده و پیگیری آن را امری بسیار مهم و جدی می‎داند که باید هرچه سریع تر انجام شود. مسئولینی برای اینکار نیز در نظر گرفته شده‎اند که با همت عالی خود می‎توانند برای عده ی زیادی از مردم زحمتکش در مشاغل غیر رسمی شرایط بیمه‎ای را فراهم کنند تا هم انگیزه کار و هم نیازهای مربوط به خانواده در آنها نیز تأمین شود.

نظر شما درباره بیمه های مشاغل غیر رسمی و اهمیت آنها چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک بزارید.

منبع:

تی نیوز