حتما تاکنون نام بیمه‌های البرز، بیمه دانا و همچنین بیمه آسیا را شنیده‎اید. جدا از بیمه ایران که هنوز هم یک بیمه دولتی به شمار می‌رود، ما این سه شرکت مربوطه را هم در زرمره شرکت‌های دولتی قرار می‎دهیم. در حالی که سرمایه آن و تمامی فعالیت‎هایی که دارد از راه‎های دیگری تأمین می‎شود و هیچ ارتباطی به دولت وقت نخواهد داشت. پس کمی تحقیق در این زمینه امری واجب است.

چرا بیمه های خصوصی هنوز در بخش های دولتی هستند؟؟؟

همانند بسیاری از شرکت‎های خصوصی زمانی که سرمایه‎ها به دست عوامل غیر دولتی دارد، مدیرعامل این شرکت‎ها هم باید از سوی بخش خصوصی به تأیید و تصویب برسد و بسیاری از امور به صورت داخلی حل و فصل شوند. اما گویا اینگونه نیست و هنوز هم بخش دولتی در این کار دست دارد و انتخاب کردن یک مدیر در شرکت‎های بیمه‎ای دانا، البرز و همچنین آسیا برعهده آنها قرار دارد.

شاید این موضوع که مدیر باید توسط دولت مورد انتخاب قرار گیرد‎، از نظر این سه بیمه امر مهمی نباشد. اما چرا چنین واکنشی نشان داده شده و اهمیتی برای آنها ندارد. زیرا این سه بیمه می‎توانند با چنین کاری از مزایای بیمه‎های دولتی در عین خصوصی بودن برخوردار شوند و بسیاری از امور خود را به چنین طریقی حل نمایند. بنابراین برای آنها پرسود خواهد بود و ضرر زیادی را به جز نظارت‎های دولتی متحمل نخواهند شد.

 

خبرهای اقتصادی در بخش دولتی و خصوصی

این روزها که وزیر اقتصاد به تازگی در مقام خود در حال فعالیت می‎باشد ما می‎توانیم به وفور مشاهده کنیم که خبر از طرح‎های اقتصادی زیادی در راه است که هنوز در مرحله صحبت قرار دارد و در صورتی که اجرایی شوند، بار مالی زیادی از دولت کاسته خواهد شد و این دولت است که می‎تواند شرایط را برای سود بیشتر فراهم نماید. اما چرا این طرح‎ها در نظر گرفته شده است؟؟

چرا بیمه های خصوصی هنوز در بخش های دولتی هستند؟؟؟

امروزه شرایط کشور به سمتی در حال پیشروی است که آینده خوبی برای آن تصور نمی‎شود. زیرا نباید شرایط اقتصادی کشورمان تنها در دست یک صنعت قرار گیرد، بنابراین باید در سایر زمینه‎ها هم طرح‎هایی از نوع اقتصادی انجام پذیرد تا بتوان شرایط را به نفع خود و مردم شریف ایران تغییر داد. هرچه تعداد این طرح‎ها و عملی شدن آنها بالاتر باشد، برای ما بهتر خواهد بود.

 

وجه مشترک در بین پروژه‎های مختلف چیست؟؟؟

پروژه‎های کاری زیادی به تأیید و بخصوص در هفته دولت راه اندازی آن کلید خورده است. اما آنچه که در بین این پروژه‎ها بیشتر به چشم می‎خورد، تبدیل بازار معمولی به یک بازار واقعا تجاری خواهد بود. بدین معنا که بازار باید رقبا را به سمت خود بکشاند و از این طریق بتوان شرایط را برای نشان دادن نهایت توانایی هر شرکت و موفقیت در کار پدید آورد. برای کارهایی که انجا می‎دهیم باید شاخص‎هایی را در نظر داشته باشیم تا با استفاده از آنها به پیشرفت برسیم.

چرا بیمه های خصوصی هنوز در بخش های دولتی هستند؟؟؟

داشتن برنامه ریزی و ترسیم آینده‎ای نزدیک از مهمترین اصول رسیدن به موفقیت است. اگر تعداد بیشتری از شرکت‎های موجود در محیط کسب و کار دولتی همچون شرکت‎های بیمه مذکور بیشتر به سمت خصوصی سازی سوق داده شوند و شاید اگر دولت هم از فعالیت در کار آنها خودداری کند، روند خصوصی‎سازی‎ها بهبود بی نظیری خواهد داشت. این فعالیتی بود که در وزارت اقتصاد گذشته ما اتفاق افتاد!!!!

 

قانون در خصوص خصوصی سازی چه می گوید؟؟؟

اگر بخوایهم موضوع را از نظر قانونی مورد بررسی قرار دهیم باز هم به این نتیجه خواهیم رسید که وزارت اقتصاد باید دست از سر بیمه‎های بخش خصوصی بردارد. البته بیمه ایران با سایر بیمه‎ها فرق دارد و این بیمه تلاشی برای خصوصی سازی انجام نداده است. زیرا یک بیمه کاملا دولتی است و سود و زیان‎های آن با دولت خواهد بود. اما در خصوص بیمه‎هایی همچون بیمه دانا، البرز و همچنین بیمه آسیا شرایط متفاوت است.از نظر قانون باید وظایف و تمام فعالیت‎های مرتبط با بیمه‎های خصوصی در اختیار آنها باشد و دولت باید خود را از دخالت در امور آنها حتی تعیین مدیر کناره گیری نماید.

خصوصی و دولتی ماندن بیمه ها چه مشکلی به همراه دارد؟؟؟

معمولا در هر زمینه کاری اتفاقات عجیب و غریب زیادی رخ می‎دهد و در نتیجه رقابت یکی از گروه‎ها پیروز خواهد شد. در زمینه منافع و طرح‎هایی که برای بیمه و شرکت‎های بیمه‎ای قرار داده می‎شود، چنین سود و رقابتی جای دارد، اما به شرطی که بیمه‎های هم خصوصی و هم دولتی که تکلیف آنها مشخص نیست، از آب گل آلود ماهی نگیرند. این بدین معنا است که علاوه بر این شرکت‎ها، شرکت‎های دیگری هم می‎توانند فرمان این راه را در دست بگیرند و شاید کمی بهتر از شرکت‎های بیمه‎ای کنونی به فعالیت خود بپردازند.

منبع:

ریسک نیوز