یکی از اخبارهای بسیار مهم در بین تحولات بیمه‌ای در دنیا، خبر بیمه شدن نفتکش ایرانی می‎باشد. نفتکشهای ایرانی از نظر توانایی برای فعالیت در حد مطلوبی قرار ندارند و از این رو باید تحولاتی صورت پذیرد.

وضعیت نفتکش‎های ایرانی

اکثر مردم دنیا بر این باور هستند که ایران از نظر حمل و نقل دریایی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد. این موضوع تاحدودی صحیح اما تا حدودی اشتباه نیز می‎باشد. به عنوان مثال با یک بررسی ساده به این نتیجه خواهیم رسید که نفتکش‎های ایرانی از نظر تجهیزات لازم برای همکاری با کشورهای دیگر و همچنین برای حضور در آب‎های آزاد و بازارهای تجاری از سرعت و تجهیزات لازم برخوردار نیستند و باید به هر ترتیبی یک نوع تغییر در آنها رخ دهد. این تغییر در جهت مطلوب برای برخورداری از شرایط بهینه در نظر گرفته شده است.

بیمه نفتکش ایرانی

بیمه نفتکش‌های ایرانی

نفتکش های ایرانی در حال حاضر به یکی از بهترین بیمه‎های دنیا یعنی بیمه I.G.A مجهز می‎باشند. این نوع از بیمه در دنیا به یکی از بهترین بیمه‎ها شهرت دارد و به همین دلیل بسیاری از شرکت‎های کشتیرانی و . . . برای همکاری با این بیمه در تلاش هستند. خوشبختانه در ایران این همکاری تا حد مطلوبی انجام گرفته و تلاش برای نوسازی ناوگان به حد نهایی خود نزدیک شده است. این قرارداد در حال حاضر در مرحله امضا قرار دارد و در آینده‎ای نزدیک، نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی در اوج خود قرار خواهد گرفت.

اهمیت نقش نفتکش‎ها در زمان تحریم

نفتکش ‎های ایرانی با تمام توان خود در زمینه حمل و نقل دریایی به خصوص در زمان تحریم‎ها به فعالیت مشغول بودند و به همین دلیل مورد اهمیت قرار دارند. زیرا در آن زمان تنها منبع درآمدی حمل و نقل و صادرات توسط این نوع از کشتی‎ها انجام می گرفت. اما اگر چنین تجهیزاتی در ایران حضور نداشت، قطعا با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم که خوشبختانه با عنایت پروردگار در آن زمان نفتکش‎های قدیمی بدون هیچگونه مشکلی با تمام توان خود مشغول به کار بودند.

همکاری‎های متقابل

شرکت ملی نفت برای صادرات مدیون شرکت ملی نفتکش ایران می‎باشد. زیرا در زمانی که هیچ نوعی کمکی از سوی ارگان‎های مختلف در دسترس نبود، این نوع همکاری یک نقطه امید برای رهایی از شرایط بد تحریم‎ها به شمار میرفت. خوشبختانه این دو یار دیرینه هم اکنون نیز با یکدیگر همکاری دارند و برای بهتر شدن شرایط این حمل و نقل از طریق نوسازی نفتکش‎های فعلی اقدام نموده‎اند.

بیمه نفتکش ایرانی

رفع موانع برای نفتکش‎ها

شرکت ملی نفتکش در ابتدا باید بتواند هرآنچه که به عنوان نیاز در رابطه با فعالیت‎های تجاری برای بازار نفتی ایران در نظر گرفته شده را برطرف نماید. سپس با همکاری و عقد قرارداد با شرکت‎های خارجی پا به عرصه فعالیت‏‎های تجاری بنهد. این بار بازارهای اروپایی در دسترس ایران قرار دارد و ایران همواره با تمام تلاش خود در رفع موانع برای این همکاری در حال بررسی و اقدام می‎باشد.

شرایط سودآوری

شرایط بیمه‎ای موجود برای نفتکش‎های ایرانی، وضعیت را برای استفاده بهینه فراهم کرده و این امر می‎تواند منجربه افزایش تعداد همکاری‎ها در آینده‎ای نزدیک شود. هرچه همکاری بین ایران و بازارهای جهانی برای حمل و نقل و صادرات از طریق نفتکشها بیشتر شود، میزان محصول نهایی قابل حمل در وزن بالا و با قیمت بیشتر عرضه خواهد شد که این موضوع خود سودآوری را به همراه دارد.

منبع:

ریسک نیوز